MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. september 2016
2016-3668
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. juli 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 579:
Idet jeg henviser til TRU alm. del – bilag 311 (2. afsnit), vil jeg bede ministeren
oplyse følgende:
-
Kan ministeren bekræfte, at åbningen af den ny banestrækning Køben-
havn- Ringsted i december 2018 forudsætter, at hele strækningen fra
Ny Ellebjerg st. til Ringsted st. er udrustet med det nye signalsystem
ERTMS?
Kan ministeren garantere, at den ny bane København-Ringsted og det
rullende materiel, som skal køre på banen, er udrustet med ERTMS se-
nest den 1. december 2018?
I benægtende fald, fra hvilken dato kan det garanteres, at den nye Kø-
benhavn- Ringstedbane vil være udrustet med ERTMS?
-
-
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Det kan bekræftes, at åbningen af den nye banestrækning København - Ring-
sted forudsætter, at hele strækningen fra Ny Ellebjerg st. til Ringsted st. er ud-
styret med ERTMS.
Som det fremgår af publikationen ”Status for anlægs- og byggeprojekter” fra 1.
halvår 2016, så pågår der i øjeblikket en replanlægning af Signalprogrammet.
Denne replanlægning er endnu ikke afsluttet, men Den nye bane København –
Ringsted forventes dog fortsat ibrugtaget i 2018.
Ved ibrugtagningen af Den nye bane København–Ringsted, vil der være pas-
sagermateriel til rådighed for at gennemføre trafik på banen. Det er dog mulig-
vis ikke alle typer tog, eller tog i samme serie, som vil være udrustet på dette
tidspunkt, hvorfor DSB i en periode formentlig ikke vil have den fulde fleksibi-