Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1655565_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. august 2016
2016-3661
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 7. juli 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Brian Mikkelsen (KF).
Spørgsmål nr. 578:
Vil ministeren sikre, at privat beboede ejendomme langs det nye jernbaneanlæg
mellem Ringsted og Holeby, der varigt påvirkes af øget støj, vil kunne totalek-
sproprieres i lighed med ejendomme, der påvirkes af »vibrationer« i de tilfæl-
de, hvor ejendommene ikke vil kunne sælges uden betydelige tab for ejerne
som direkte følge af et øget støjniveau, jf. artiklen »Husejer føler sig stavns-
bundet« fra Lolland-Falsters Folketidende den 2. juli 2016?
Svar:
Banedanmark har oplyst mig følgende, som jeg skal henholde mig til:
Praksis for håndtering af støjgener og vibrationsgener fra jernbanen er forskellig,
idet støjgener fra jernbanen som udgangspunkt søges afværget ved støjdæmp-
ning og dermed ikke vil udløse tilbud om ekspropriation. Derimod er der kun
begrænsede metoder for at reducere vibrationsvirkninger fra jernbanen, hvorfor
vibrationsgener fra jernbanen over den vejledende grænseværdi som udgangs-
punkt vil udløse tilbud om ekspropriation.
For støjgener udføres der støjdæmpning i forhold til Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdi på 64 dB (som døgnmiddelværdi) samt en maksimalværdi på 85
dB. Støjdæmpningen udføres ved opsætning af støjskærme på strækninger med
stor boligtæthed suppleret med facadeisolering af boliger langs skærmstræknin-
ger, hvor støjbelastningen fortsat overskrider grænseværdien samt facadeisole-
ring af boliger langs de øvrige dele af strækningen.
For vibrationsgener anvendes der en vejledende grænseværdi fra Miljøstyrelsen
på 75 dB. Det er vurderet i projektet ikke at være teknisk og økonomisk realistisk
at afværge vibrationspåvirkninger på boliger, der overstiger 75 dB, hvorfor ejerne
af disse ejendomme tilbydes totalekspropriation. I tilfælde, hvor ejeren ønsker at
forblive i ejendommen, eller i specielle tilfælde, hvor eksempelvis den vibrations-
ramte bolig er del af en større ejendom, vil ejeren blive tilbudt en erstatning for
vibrationspåvirkningen som et alternativ til totalekspropriation.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 578: MFU spm. om de privat beboede ejendomme langs det nye jernbaneanlæg mellem Ringsted og Holeby, vil kunne totaleksproprieres i de tilfælde, hvor ejendommene ikke vil kunne sælges uden tab for ejerne som følge af et øget støjniveau, til transport- og bygningsministeren
1655565_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt