MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. august 2016
2016-3638
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 6. juli 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 576:
Er ministeren enig i, at det må være sådan, at der tidligst i 2019 kan ske en af-
klaring af anvendelsen af godsbanearealet i Vejle, og at Banedanmark ikke bør
frasælge arealet, før der foreligger en sådan endelig afklaring?
Svar:
Jeg formoder, at spørgeren sigter til, om der er en sammenhæng mellem af-
hændelsen af godsarealet og den manglende afklaring vedr. banen til Billund og
en evt. jernbanebro over Vejle Fjord.
Banedanmark har oplyst følgende:
”I forbindelse med salget af Banedanmarks andel af Vejle godsareal og nedlæg-
gelsen af spor 20 og 21 planlægger Banedanmark at anlægge et nyt spor 9 til
håndtering af gods, samt at istandsætte og genåbne det lukkede spor 10. Frem-
over er det meningen, at spor 9, 10, 11 og 12 samt havnesporene skal anvendes
til håndtering af godsafviklingen i Vejle. Denne løsning vil rent trafikalt resulte-
re i øget kørsel på de nævnte spor, samt dertil enkelte ekstra skærvekørsler til
Fredericia som en konsekvens af nedlæggelsen af spor 20 og 21. Banedanmark
vurderer, at dette vil være mere end tilstrækkeligt til at varetage håndteringen
af gods i Vejle, også ved evt. stigende godsmængder i fremtiden.
Et salg af godsarealet vil ikke få indflydelse på den nuværende anvendelse af
hovedsporene på Vejle station eller på kommende udvidelsesmuligheder.
Vejle har fem hovedspor, hvoraf fire (sporene 3-6) er forsynet med perron, og
det sidste (spor 2) bruges til ekspedition af godstog og overhaling af samme.”
På baggrund af ovenstående redegørelse synes der ikke at være grundlag for, at
Banedanmark skal vente med salget af arealet.