Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1656406_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. august 2016
2016-3577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 1. juli 2016 stillet mig følgende
spørgsmål 573 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Mikkel Dencker (DF).
Spørgsmål nr.573:
Hvad er ministerens kommentar til, at den pris, som en pensionist betaler med
rejsekort for at køre en strækning med tog mellem landsdelene, i visse tilfælde
kan være dyrere med rejsekort, end en pensionistbillet til samme strækning på
samme tidspunkt koster?
Svar:
Jeg er enig i, at det nuværende takstsystem på en række punkter er alt for ulo-
gisk og uigennemskueligt for kunderne, hvilket Statsrevisorerne også har kriti-
seret i august 2015.
Det følger af lov om trafikselskaber, at det er trafikselskaberne og togoperatø-
rerne, der i dag har takstkompetencen. For rejser mellem landsdelene er det
DSB, der sætter priserne inden for de rammer, der er sat i statens kontrakt med
togoperatøren.
I forhold til det konkrete spørgsmål, har DSB oplyst, at der er to årsager til, at
rejsekortet ikke altid er den billigste billethjemmel for pensionister på rejser
mellem landsdelene.
For det første prissættes DSB’s enkeltbilletter på grundlag af et andet zonesy-
stem end rejsekortrejser. Det betyder, at enkeltbilletprisen kan blive forskellig
fra rejsekortprisen på en række rejserelationer.
For det andet har DSB i dag forskellige rabattyper knyttet til hhv. rejsekortrej-
ser og enkeltbilletrejser. Det følger af statens kontrakt med DSB, at der altid
skal ydes mindst 25 pct. rabat til pensionister på både rejsekort- og enkeltbil-
letrejser. Herudover har DSB ret til at give yderligere rabat. På enkeltbilletter
giver DSB i dag yderligere 25 pct. rabat på billigdage (mandag-torsdag og lør-
dag), mens DSB på rejsekort yder forskellige rabatter, der er knyttet til rejse-
tidspunktet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 573: MFU spm. om ministerens kommentar til, at den pris, som en pensionist betaler med rejsekort for at køre en strækning med tog mellem landsdelene, i visse tilfælde kan være dyrere med rejsekort, end en pensionistbillet til samme strækning på samme tidspunkt koster, til transport- og bygningsministeren
1656406_0002.png
Derudover sælger DSB også andre rabatprodukter som fx orangebilletter, der
er væsentligt billigere, bl.a. helt ned til 99 kr. for en rejse over Storebælt. Det er
derfor nødvendigt at orientere sig om muligheden for rabatter, hvis man ønsker
den billigste billet. Her adskiller jernbanetransport sig ikke fra andre områder
så som fly- eller færgetransport, hvor der også gives forretningsmæssigt be-
grundede rabatter.
Når det er sagt, er jeg dog som nævnt enig i, at det nuværende system er for
uigennemskueligt for kunderne. På baggrund af Statsrevisorernes kritik sidste
sommer gjorde jeg det derfor også meget klart over for trafikselskaberne og
togoperatørerne, at de havde en uløst opgave.
Dette har resulteret i, at Movia sammen med DSB og Metroselskabet har fun-
det en model for harmonisering af taksterne på Sjælland, som vil træde i kraft i
januar 2017. De vestdanske trafikselskaber og togoperatører er ligeledes blevet
enige om en reform af takstsystemet i Vestdanmark, som forventes at træde i
kraft senere i 2017. Endelig er DSB i gang med at se på mulighederne for at
harmonisere taksterne for rejser mellem Sjælland og Jylland/Fyn, således at
taksterne på rejser mellem landsdelene i størst muligt omfang vil komme til at
hænge sammen med de harmoniserede takstsystemer i Øst- og Vestdanmark.
Med harmoniseringen af takster i hhv. Øst- og Vestdanmark vil der blive ryddet
op i en lang række af de uhensigtsmæssigheder, der eksisterer i det takstsystem
vi har i dag. Blandt andet vil alle rejser fremadrettet blive prissat ud fra samme
zonesystem, og der vil blive etableret et logisk prisforhold mellem standard-
produkterne, som indebærer, at rejsekortet altid er det mest fordelagtige pro-
dukt, medmindre kunden rejser så ofte, at det kan betale sig at have et periode-
kort.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt