MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. august 2016
2016-3577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 1. juli 2016 stillet mig følgende
spørgsmål 573 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Mikkel Dencker (DF).
Spørgsmål nr.573:
Hvad er ministerens kommentar til, at den pris, som en pensionist betaler med
rejsekort for at køre en strækning med tog mellem landsdelene, i visse tilfælde
kan være dyrere med rejsekort, end en pensionistbillet til samme strækning på
samme tidspunkt koster?
Svar:
Jeg er enig i, at det nuværende takstsystem på en række punkter er alt for ulo-
gisk og uigennemskueligt for kunderne, hvilket Statsrevisorerne også har kriti-
seret i august 2015.
Det følger af lov om trafikselskaber, at det er trafikselskaberne og togoperatø-
rerne, der i dag har takstkompetencen. For rejser mellem landsdelene er det
DSB, der sætter priserne inden for de rammer, der er sat i statens kontrakt med
togoperatøren.
I forhold til det konkrete spørgsmål, har DSB oplyst, at der er to årsager til, at
rejsekortet ikke altid er den billigste billethjemmel for pensionister på rejser
mellem landsdelene.
For det første prissættes DSB’s enkeltbilletter på grundlag af et andet zonesy-
stem end rejsekortrejser. Det betyder, at enkeltbilletprisen kan blive forskellig
fra rejsekortprisen på en række rejserelationer.
For det andet har DSB i dag forskellige rabattyper knyttet til hhv. rejsekortrej-
ser og enkeltbilletrejser. Det følger af statens kontrakt med DSB, at der altid
skal ydes mindst 25 pct. rabat til pensionister på både rejsekort- og enkeltbil-
letrejser. Herudover har DSB ret til at give yderligere rabat. På enkeltbilletter
giver DSB i dag yderligere 25 pct. rabat på billigdage (mandag-torsdag og lør-
dag), mens DSB på rejsekort yder forskellige rabatter, der er knyttet til rejse-
tidspunktet.