MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. november 2015
2015-6534
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 30. oktober 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 57:
Kan ministeren oplyse, hvorfor kapaciteten til at transportere gods på skinner
fra Skagen mod Århus er så begrænset, at FF Skagen kun kan transportere 40
ud af 120 ugentlige containere med jernbane, mens de øvrige 80 må transpor-
teres på landevej? Er der mulighed for at udvide kapaciteten for godstranspor-
ten på jernbane fra Skagen, således byens virksomheder i mindre grad behøver
transportere gods ad landevejen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Banedanmark er ikke bekendt med, at FF Skagen har ansøgt om godstogs-
transport mellem Skagen og Sydjylland, der skulle være blevet afvist på grund
af manglende kapacitet.
Det kan i øvrigt oplyses, at tildeling af kapacitet til kørsel på jernbaneinfra-
strukturen sker i henhold til bestemmelserne i Bekendtgørelse om tildeling af
jernbaneinfrastrukturkapacitet (kanaler) m.v., og de prioriteringer af de for-
skellige typer togtrafik, der følger af bestemmelserne. I forbindelse med tilde-
lingen af kapacitet til de enkelte jernbanevirksomheder og fastlæggelsen af de
endelige køreplaner forsøger Banedanmark at opnå de mest optimale kørepla-
ner i forhold til alle jernbanevirksomheders ønsker. Dog har offentlig udbudt
trafik første prioritet.
Der vil formentlig kunne findes plads på Banedanmarks spor mellem Skagen
og Aarhus til transport af containere, men det afhænger bl.a. af godstogets
længde, hvor ofte transporten skal køre og hvornår. Et godstogs køretid på
denne strækning vil endvidere være afhængig af den samlede køreplan, idet
Banedanmark ikke kan ændre på togafgange, der allerede er lagt ind i kørepla-
nen. Dette kan give køretider, der ikke er attraktive for jernbanevirksomheder-
ne. Derudover lægger infrastrukturforhold begrænsning på, hvornår der kan
køres med fuld toglængde, f.eks. krydsnings- og overhalingsstationers spor-