MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016-3413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 564:
Ministeren bedes redegøre for hvilke forbedringer passagererne i år har fået på
Kyst- og Kastrupbanen i forhold til bedre rettidighed og mere materiel jf., at
ministeren i september sidste år (22. september) udtalte følgende til DR P4:
”Det kan blive betydeligt bedre, end det er i dag. Men det sker først til decem-
ber, når DSB overtager driften fra DSB Øresund.” og ”Det her bliver først rigtig
godt, når vi kommer frem til december, hvor DSB overtager.” (”Minister: Tog-
kaos på kystbanen slutter til december”, dr.dk, 22. september 2015).
Svar:
Jeg kan desværre konstatere, at det ikke er gået som forventet efter DSB’s over-
tagelse af Kyst- og Kastrupbanen den 13. december 2015.
Først og fremmest har grænsekontrol og transportøransvar besluttet af den
svenske regering udfordret trafikafviklingen. Således pågik der allerede fra
overtagelsesdagen grænsekontrol ved den svenske grænse i Hyllie. Og fra den
4. januar 2016 blev trafikafviklingen yderligere udfordret og kompliceret af den
svenske beslutning om indførelsen af transportøransvar, hvorefter DSB skulle
gennemføre ID-kontrol i Kastrup.
Dertil kommer, at DSB har oplevet en række uforudsete forhold med både det
danske og svenske materiel i puljen, jf. også min besvarelse af TRU 562 (alm.
del).
DSB oplyser desuden følgende:
”Den
8. august 2016 trådte en revideret 2016-køreplan i kraft. Den nye køre-
plan tager højde for konsekvenserne af ID-kontrollen, hvilket betyder, at køre-
tiden på Kystbanen mellem Østerport og Helsingør er blevet forlænget. Det
øger robustheden i planerne og medfører forventeligt en mere stabil kørsel på
Kyst- og Kastrupbanen. Dog vil ID-kontrollen fortsat udgøre en begrænsning,
idet togene fra Kystbanen skal vende i spor 2 i Kastrup, som også er det spor,
der anvendes til tog fra Sverige mod Danmark. Spor 1 kan ikke anvendes da
det udelukkende kan anvendes til tog, der afgår mod Sverige med ID-