Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1663172_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016-3413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 562:
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at de togsæt, der er ude af drift, repareres
og vedligeholdes, med henblik på at de hurtigst muligt kan sættes ind på Kyst-
banen igen, så togdriften her bliver pålidelig?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
Øresundstogsættene har i løbet af 2016 været ramt af diverse fejl og flere
store havarier, herunder påkørsler på svenske strækninger, hvor et togsæt for
eksempel har påkørt en elg, et andet togsæt er blevet påkørt af et svensk tog
og flere andre togsæt har været udsat for lignende uheld under drift, som har
resulteret i et stort behov for reparationer og vedligehold.
Inden udbedring af et havari kan igangsættes, skal det godkendes af ejeren og
dennes forsikringsselskab, hvilket for de 34 DSB-ejede Øresundstogsæt fore-
går internt i DSB, mens det for de resterende 75 Øresundstogsæt skal godken-
des af de svenske ejere.
Når godkendelsen er på plads, har DSB fokus på at sikre, at havarierne ud-
bedres så hurtigt som muligt. En del af dette fokus består bl.a. i at sikre, at
den fornødne fysiske kapacitet er til stede på værkstederne, så udbedringerne
kan forestås, hvilket DSB har sikret ved at gennemgå logistikken for, hvordan
havarireparationerne udbedres.
DSB har ligeledes fokus på at sikre leverancer af de komponenter og øvrige
dele, der skal anvendes til reparationer og vedligehold DSB har haft særlige
udfordringer med at få repareret kritiske dele i Øresundstogsættenes compu-
tere, fordi underleverandøren ikke har kunnet levere i samme tempo som tid-
ligere. DSB har udarbejdet en handleplan for at imødekomme problemerne,
og det er dermed DSB’s forventning, at problematikken vil være løst inden
udgangen af 2016.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 562: MFU spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at de togsæt, der er ude af drift, repareres og vedligeholdes, med henblik på at de hurtigst muligt kan sættes ind på Kystbanen igen, til transport- og bygningsministeren
1663172_0002.png
For så vidt angår IR4-togene, har disse togsæt specielt haft udfordringer med
trækkraft, informationsskærme til lokomotivføreren og dørfejl. Der er daglig
overvågning af disse fejl, og der er udarbejdet handlingsplaner for at optime-
re fejludbedringen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt