Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1663157_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016-3413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. juni 2016 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene
Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 559:
Ministeren bedes udarbejde en månedlig oversigt over antal Øresundstogsæt på værksted,
svarende til den oversigt som blev sendt til Transport- og Bygningsudvalget i den tidligere
kontraktperiode (nøgletal for strækningen Helsingør-Peberholm, tabel vedr. gennemsnitligt
antal Øresundstogsæt på værksted) fra den tidligere afslagsordnings begyndelse (1. august
2013) og frem til i dag.
Svar:
Nedenfor fremgår den efterspurgte oversigt over antallet af Øresundstogsæt på værksted. I
lighed med den oversigt, ministeriet tidligere sendte til Transport- og Bygningsudvalget, er
nedenstående oversigt udarbejdet på baggrund af gennemsnittet af antal Øresundstogsæt
på værksted på hverdage per måned. Dette skyldes, at DSB Øresund havde brug for langt
færre togsæt i weekenden og på helligedag end i hverdagene.
Afslagsordningen trådte i kraft den 1. august 2013 og betød, at ministeriet foretog et afslag i
DSB Øresunds kontraktbetaling, når DSB Øresund havde mere end 6 Øresundstogsæt på
værksted på hverdage. Dette skyldtes, at DSB Øresund i sit tilbud havde forpligtet sig til
kun at holde 6 Øresundstogsæt på værksted ad gangen. Da DSB Øresund imidlertid stadig
kunne realisere sine trafikale forpligtelser med mere end 6 Øresundstogsæt på værksted –
uanset at dette i sagens natur besværliggjordes desto flere Øresundstogsæt, der var på
værksted – blev afslagsordningen sammensat således, at afslaget var eksponentielt stigen-
de. Da afslaget blandt andet afhang af antallet af hverdage i den pågældende måned, kan
det samlede månedlige afslag godt være forskelligt fra måned til måned, selvom det gen-
nemsnitlige antal togsæt på værksted er identisk.
Da den sidste dag i DSB Øresunds kontraktperiode – og dermed også i afslagsordningen –
var den 12. december 2015, fremgår afslag i mio. kr. kun frem til og med dette tidspunkt.
DSB overtog derefter strækningen Helsingør-Peberholm fra DSB Øresund, og DSB har der-
for bidraget med tallene for gennemsnittet af antal Øresundstogsæt på værksted på hverda-
ge per måned fra den 13. december 2015 til juli 2016.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 559: MFU spm. om ministeren vil udarbejde en månedlig oversigt over antal Øresundstogsæt på værksted, til transport- og bygningsministeren
1663157_0002.png
Side 2/2
Årstal
Måned
Gennemsnit
Afslag mio. kr.
Aug.
14,0
0,8
Sep.
11,8
0,4
2013
Okt.
12,7
0,6
Nov.
13,0
0,6
Dec.
13,7
0,6
Årstal
Måned
Gennemsnit
Afslag mio.
kr.
2014
Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec.
13,1
0,6
12,4
0,5
11,4
0,4
12,0 12,7
0,4
0,4
11,1
0,3
13,7 13,8
0,7
0,6
12,2 12,6
0,5
0,6
13,5
0,6
14,6
0,7
Årstal
Måned
2015
Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov.
Dec.
Dec.
(1/12- (13/12-
12/12) 31/12)
11,2
0,1
10,7
-
Gennemsnit 14,2 12,1 12,5 10,9 11,3 10,3 12,6 13,7 13,0 12,4 11,3
Afslag mio.
kr.
0,7
0,4
0,5
0,3 0,3 0,3
0,5
0,6
0,6 0,5
0,4
Årstal
Måned
Gennemsnit
Afslag mio. kr.
Jan.
14,4
-
Feb.
13,2
-
Mar.
12,2
-
2016
Apr.
11,2
-
Maj
13,2
-
Jun.
12,9
-
Juli
12,1
-
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt