MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016-3413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. juni 2016 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene
Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 559:
Ministeren bedes udarbejde en månedlig oversigt over antal Øresundstogsæt på værksted,
svarende til den oversigt som blev sendt til Transport- og Bygningsudvalget i den tidligere
kontraktperiode (nøgletal for strækningen Helsingør-Peberholm, tabel vedr. gennemsnitligt
antal Øresundstogsæt på værksted) fra den tidligere afslagsordnings begyndelse (1. august
2013) og frem til i dag.
Svar:
Nedenfor fremgår den efterspurgte oversigt over antallet af Øresundstogsæt på værksted. I
lighed med den oversigt, ministeriet tidligere sendte til Transport- og Bygningsudvalget, er
nedenstående oversigt udarbejdet på baggrund af gennemsnittet af antal Øresundstogsæt
på værksted på hverdage per måned. Dette skyldes, at DSB Øresund havde brug for langt
færre togsæt i weekenden og på helligedag end i hverdagene.
Afslagsordningen trådte i kraft den 1. august 2013 og betød, at ministeriet foretog et afslag i
DSB Øresunds kontraktbetaling, når DSB Øresund havde mere end 6 Øresundstogsæt på
værksted på hverdage. Dette skyldtes, at DSB Øresund i sit tilbud havde forpligtet sig til
kun at holde 6 Øresundstogsæt på værksted ad gangen. Da DSB Øresund imidlertid stadig
kunne realisere sine trafikale forpligtelser med mere end 6 Øresundstogsæt på værksted –
uanset at dette i sagens natur besværliggjordes desto flere Øresundstogsæt, der var på
værksted – blev afslagsordningen sammensat således, at afslaget var eksponentielt stigen-
de. Da afslaget blandt andet afhang af antallet af hverdage i den pågældende måned, kan
det samlede månedlige afslag godt være forskelligt fra måned til måned, selvom det gen-
nemsnitlige antal togsæt på værksted er identisk.
Da den sidste dag i DSB Øresunds kontraktperiode – og dermed også i afslagsordningen –
var den 12. december 2015, fremgår afslag i mio. kr. kun frem til og med dette tidspunkt.
DSB overtog derefter strækningen Helsingør-Peberholm fra DSB Øresund, og DSB har der-
for bidraget med tallene for gennemsnittet af antal Øresundstogsæt på værksted på hverda-
ge per måned fra den 13. december 2015 til juli 2016.