Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1663159_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016-3413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 558:
Hvor mange Øresundstogsæt og IR4-togsæt er ude af drift, og hvorledes påvir-
ker det togdriften på kystbanen? Hvor mange togsæt på kystbanen må ifølge
kontrakten være ude af drift?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”Nedenstående
oversigter angiver antallet af togsæt (hhv. IR4- og Øresunds-
togsæt), der har været ude af drift fra januar til juli 2016.
IR4-togsæt (ER)
Årstal
Måned
Værkstedsreserver*
Andet**
2016
Jan.
5,3
0,5
Feb.
3,7
0,9
Mar.
4,5
0,4
Apr.
3,0
0,3
Maj
6,3
0,2
Jun.
3,6
0,1
Jul.
6,0
0,5
Øresundstogsæt (ET)
Årstal
Måned
Værkstedsreserver*
2016
Jan.
9,2
Feb.
8,4
Mar.
8,1
Apr.
7,2
Maj
9,3
Jun.
9,5
Jul
8,2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 558: MFU spm. om, hvor mange Øresundstogsæt og IR4-togsæt der er ude af drift, og hvorledes påvirker det togdriften på kystbanen, til transport- og bygningsministeren
1663159_0002.png
Andet**
5,3
4,8
4,1
4,0
4,4
3,4
3,9
Side 2/3
Tabellens data er fremkommet ved at dividere det samlede antal værkstedsre-
server pr. måned med antallet af dage den pågældende måned.
*Værkstedsreserven udgøres af materielenheder, som har været ude af drift
for at blive vedligeholdt i forbindelse med løbende eftersyn eller reparation,
samt akut opstået behov for værkstedsbesøg. Reserven opgøres som det sam-
lede antal af den enkelte togtype, som har været på værksted på hverdage kl.
05:00, og som derfor ikke har været til rådighed for morgenmyldretiden.
** ”Andet” dækker over materielenheder, som er ude af drift i forbindelse med
andet end eftersyn og reparation, som fx testkørsler, graffitiafrensning, ud-
dannelse og havari/ombygning. Tallet indeholder ligeledes materielenheder,
som ikke er driftsklar endnu eller er blevet udrangeret.
Tabellen over antallet af IR4-togsæt ude af drift indeholder alle DSB’s IR4-
togsæt – både dem, der benyttes på Kystbanen, og dem, der benyttes andre
steder i DSB’s trafik. Når IR4-togene er ude af drift, giver det mindre kapaci-
tet i de enkelte tog i myldretiderne. DSB bestræber sig på at erstatte mang-
lende materiel med materiel fra den øvrige togflåde.
Det sker i praksis typisk
ved, at afgange med IR4 togsæt mellem København og Ringsted erstattes med
andet materiel, normalt dobbeltdækkere eller IC3 togsæt, således at disse IR4
togsæt kan anvendes på Kystbanen.
Tabellen over antallet af Øresundstogsæt ude af drift indeholder samtlige
Øresundstogsæt i den dansk-svenske pulje – både DSB’s 34 Øresundstogsæt
og Öresundstågs 75 Øresundstogsæt. Når Øresundstogsættene er ude af drift,
giver det mindre kapacitet i udvalgte tog i myldretiderne og mindre mulighed
for genopretning af trafikken på grund af manglende reservemateriel.”
Jeg kan desuden oplyse, at kontrakten mellem DSB og Transport- og Byg-
ningsministeriet, som blev indgået på baggrund af den politiske aftale, der i
foråret 2015 blev indgået af den tidligere regering (S og RV) og SF og Enhedsli-
sten, ikke regulerer, hvor mange togsæt DSB må have ude af drift.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 558: MFU spm. om, hvor mange Øresundstogsæt og IR4-togsæt der er ude af drift, og hvorledes påvirker det togdriften på kystbanen, til transport- og bygningsministeren
1663159_0003.png
Side 3/3