Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1663161_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016-3413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 557:
Ministeren bedes oversende en oversigt over driftsdøgnet, der viser, hvor meget
mere eller mindre materiel der bruges som følge af id-kontrollen i forhold til
normal togdrift uden id-kontrol.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Oversigten nedenfor viser behovet for merforbrug af Øresundstogsæt i drif-
ten pga. ID-kontrollen fordelt på hele driftsdøgnet. I myldretiden er frekven-
sen naturligvis højere; det vil sige, at der kører flere togsæt på skinnerne, men
det samlede antal togsæt i drift er stadig 97 Øresundstogsæt med ID-kontrol
og 96 Øresundstogsæt uden ID-kontrol. IR4-togsæt påvirkes ikke af ID-
kontrollen, da de som udgangspunkt ikke kører på strækningen med ID-
kontrol.
Driftsdøgnet
Antal Øre-
sundstogsæt
uden ID-kontrol
96
Antal Øre-
sundstogsæt
med ID-kontrol
97
Difference
Kl. 04.00-03.59
1
Behovet for antallet af Øresundstogsæt uden ID-kontrol stammer fra den op-
rindelige køreplan for 2016 fra før indførelsen af ID-kontrollen. Behovet for
antallet af Øresundstogsæt med ID-kontrol stammer fra den reviderede køre-
plan for 2016, som blev udarbejdet i december 2015 op til indførelsen af ID-
kontrollen.
For at dække materielbehovet er der bl.a. ikke nogen bemandet driftsreserve i
Malmø i myldretiderne, og der er nedformeringer (færre togsæt pr. tog) i
svensk indenrigstrafik. Desuden har DSB måttet indhente materiel fra drifts-
reserven for at sikre et togsæt til IC Bornholm.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 557: MFU spm. om oversendelse af en oversigt over driftsdøgnet, der viser, hvor meget mere eller mindre materiel der bruges som følge af id-kontrollen i forhold til normal togdrift uden id-kontrol, til transport- og bygningsministeren
1663161_0002.png
Det skal afslutningsvist bemærkes, at Øresundstrafikken er et komplekst sy-
stem, som er afhængig af både danske og svenske forhold. En ændring et sted
på strækningen medfører alt andet lige ændringer i hele systemet.
Der er der-
for i hele Øresundssystemet brug for flere Øresundstogsæt, end der er til rå-
dighed i den samlede togpulje for at få køreplanen til at hænge sammen, og
derfor har DSB og Skånetrafiken gennemført ovenstående tiltag for at imøde-
komme det øgede materielbehov.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt