Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1663151_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016-3413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 556:
Ifølge svaret på TRU alm. del – spm. 516 påvirker id-kontrollen togdriften på
Kystbanen, fordi det kræver mere materiel med id-kontrollen. Men når der
kører færre tog over Øresund i myldretiden, og der dermed her benyttes min-
dre materiel, udligner det så ikke mere eller mindre det materiel, der benyttes
ekstra i forbindelse med id-kontrollen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
ӯresundstogene
er sammensat i en dansk-svensk pulje, hvor DSB ejer 34 tog,
mens det svenske Öresundståg ejer de resterende 75 af de i alt 109 togsæt, der
kører i Øresundstrafikken på dansk og svensk side af Øresund. IR4 togsæt
kører på kystbanen i myldretiden, men som udgangspunkt ikke på stræknin-
gen med ID-kontrol eller over Øresund, hvorfor driften med IR-4 togsæt på
Kystbanen ikke påvirkes af ID-kontrollen.
Umiddelbart kunne man foranlediges til at tro, at aflysningen af myldretids-
togene over broen på grund af ID-kontrollen vil spare materiel. Det forholder
sig dog modsat; der anvendes faktisk mere materiel bl.a. på grund af ID-
kontrollen. ID-kontrollen isoleret set betyder, at det samlede antal Øresunds-
togsæt i drift er 97 Øresundstogsæt mod 96 Øresundstogsæt inden indførelse
af ID-kontrol, hvor togdriften fulgte den almindelige køreplan for 2016.
ID-kontrollen er dog blot et af mange aspekter, der påvirker materielforbru-
get på Kystbanen og Øresundsstrækningen, og det giver derfor ikke et retvi-
sende billede at kigge på ID-kontrollen som en separat og enkeltstående fak-
tor. For at holde materielforbruget nede har det eksempelvis været nødven-
digt at foretage en række disponeringer som gør, at Kystbanen og Øresunds-
strækningen samlet set mangler robusthed.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 556: MFU spm. om, ifølge svaret på TRU alm. del – spm. 516 påvirker id-kontrollen togdriften på Kystbanen, fordi det kræver mere materiel med id-kontrollen. Men når der kører færre tog over Øresund i myldretiden, og der dermed her benyttes mindre materiel, udligner det så ikke mere eller mindre det materiel, der benyttes ekstra i forbindelse med id-kontrollen, til transport- og bygningsministeren
1663151_0002.png
Disponeringerne indebærer bl.a., at der ikke er en bemandet driftsreserve i
Malmø i myldretiderne, der er fjernet en reservestamme i Malmø, og at der er
nedformeringer (færre togsæt pr. tog) i Danmark og i svensk indenrigstrafik.
Togene skal være planlagt, så de passer med det forventede passagertal over
broen og med den togstørrelse, som den svenske trafikkøber har bestilt inden-
rigs i Sverige. Hensynet hertil kræver ligeledes materiel, idet muligheden for
at imødekomme den bestilte togstørrelse på den svenske strækning skal til-
passes i afgangen fra Danmark. DSB har desuden måttet indhente materiel
fra driftsreserven for at sikre et Øresundstogsæt til IC Bornholm.
Derudover bevirker grænsekontrollen i Hyllie, at det første myldretidstog fra
dansk side, der oprindeligt skulle køre over broen med stop i Malmø C, kun
kører til Kastrup. Lidt senere skulle dette tog have kørt fra Malmø C. Det be-
tyder, at der skal anvendes ekstra materiel til at kunne dække afgangen til og
videre fra Malmø C. Desuden er køreplanen tilrettelagt, så Øresundstogene,
der kører over broen i retning mod Sverige, skal vente 20 min. ved opholdet
på Malmø C. Årsagen hertil er, at det længere ophold i Hyllie bevirker, at to-
get kommer for sent til Malmø C til at kunne fortsætte sin oprindelige plan
mod f.eks Kalmar. I stedet skal toget afgå i det efterfølgende Øresundstogs
køreplan, eksempelvis i retning mod Göteborg. Dette kræver en opstartsfase
hver dag, hvor der til Malmø C skal anvendes ekstra togsæt til det første tog,
der mangler på grund af grænsekontrollen i Hyllie.
Der er også forhold, som trækker i den anden retning, idet ID-kontrollen be-
virker, at Nivå-Kastrup-systemet får en kortere vendetid i Kastrup. Den korte
vendetid hjælper med at holde forbruget af Øresundstogsæt nede, men øger
risikoen for forsinkelser og påvirker dermed den samlede robusthed på Kyst-
banen og Øresundsstrækningen.
Samlet set betyder ovenstående, at hvis alle togstørrelser og antallet af drifts-
reserver skulle fastholdes ift. den oprindelige køreplan for 2016, vil det totale
behov for Øresundstogsæt i den nuværende køreplan, hvor ovenstående fak-
torer er medtaget, være større end det antal enheder, der er til rådighed i den
samlede togpulje. Der er derfor i hele Øresundssystemet brug for flere Øre-
sundstogsæt, end der er til rådighed i den samlede togpulje for at få kørepla-
nen til at hænge sammen, og derfor har DSB og Skånetrafiken gennemført
ovenstående tiltag for at imødekomme det øgede materielbehov.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt