MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. juli 2016
2016 - 3387
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 23. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 555:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan helikopterflyvning over beboelsesom-
råder er reguleret, og herunder redegøre for krav til støj og krav til tidspunkter
for overflyvning (f.eks. om der er begrænsninger på overflyvninger om natten).
Ministeren bedes ligeledes svare på, hvorvidt Trafik- og Byggestyrelsen eller en
anden myndighed skal give tilladelse til overflyvning over beboelsesområder,
og om der eksisterer "luftkorridorer" for helikoptere, hvis grænser kun kan
overskrides efter tilladelse. Spørgsmålet skal ses i lyset af, at beboerne i Køben-
havns indre by (bl.a. i Frederiksstaden) den seneste uges tid har oplevet intens
overflyvning med bl.a. lavtgående helikoptere, herunder også om natten.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik- og Byggestyrelsen, som oplyser følgen-
de:
”Flyvning i Danmark med civile luftfartøjer, såvel helikoptere som fastvingede
flyvemaskiner, hører under Trafik- og Byggestyrelsens ansvarsområde og er i
høj grad reguleret af EU-regler baseret på internationale standarder.
Efter reglerne skal luftfartøjer, når de flyver over byer og beboelsesområder,
være i en højde af mindst 300 meter over den højeste hindring indenfor en
radius af 600 meter fra luftfartøjet.
Der er ikke begrænsninger for, hvornår på døgnet flyvninger over byer må ske.
Der er heller ikke særlige luftkorridorer for flyvninger over byer, og der skal
ikke indhentes tilladelse fra nogen myndighed til overflyvning af en by, så læn-
ge minimumsflyvehøjden overholdes.
Hvis en by ligger indenfor en kontrolzone i tilknytning til en lufthavn, skal på-
gældende flyvekontroltjeneste dog af hensyn til den øvrige lufttrafik give tilla-