MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. august 2016
2016-3345
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 21. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 554:
Hvilke overvejelser ligger der til grund for, at en ”lille” knallert må køre 30
km/t. på cykelstier, mens elcykler kun må køre 25 km/t. med elmotoren slået
til?
Svar:
Jeg kan oplyse, at forskellen på den hastighed, som en elcykel og en lille knal-
lert må køre med på cykelsti, hænger sammen med en teknisk definitionsmæs-
sig afgrænsning mellem cykler og knallerter.
En cykel med elmotor kan både klassificeres som en elcykel, en lille knallert
eller en stor knallert, afhængig af, hvor høj køretøjets maksimale konstruktivt
bestemte hastighed er.
En cykel med elmotor, hvor motoren kun kan afgive effekt ved en hastighed på
op til 25 km i timen, betragtes i henhold til færdselslovgivningen som en elcy-
kel, og elcyklen skal overholde de krav, der stilles til almindelige cykler.
Hvis en cykel med elmotor har en motor, der kan afgive effekt ved hastigheder
på over 25 km i timen, klassificeres den derimod som en knallert – lille knal-
lert, hvis den konstruktivt bestemte maksimale hastighed er 30 km i timen, og
stor knallert, hvis den konstruktivt bestemte maksimale hastighed er 45 km i
timen.
En elcykel og lille knallert skal begge føres på cykelsti, mens en stor knallert
skal føres på vejen.
Der er således ikke en direkte hastighedsbegrænsning på 25 km i timen for
cykler med elmotor, men hvis cyklen skal kunne betegnes som en elcykel, er det
et krav, at den konstruktivt bestemte hastighed maksimalt er 25 km i timen.
Hvis køretøjets konstruktivt bestemte maksimale hastighed er højere, f.eks. 30
km i timen, må det stadig føres på cykelstien med de maksimale 30 km i timen,
men i så fald vil køretøjet teknisk set være klassificeret som en lille knallert.