Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1660305_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. august 2016
2016-3043
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 2. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anne Paulin (S).
Spørgsmål nr. 533:
Anerkender ministeren, at en tilbagevending til halvtimesdrift i dagtimerne på
hverdage på stationerne Birk Centerpark, Hammerum, Bording, Engesvang,
Svejbæk, Laven og Alken vil være med til at styrke disse lokalsamfund og be-
grænse antallet af borgere, der er afhængige af privatbilisme?
Svar:
Jeg er enig i, at større frekvens i den kollektive transport vil være med til at
styrke de samfund, der betjenes. Tilrettelæggelsen af kollektiv transport er
imidlertid altid en afvejning mellem hansynet til at forbedre betjeningen og
omkostningerne herved. I nogle tilfælde består omkostningerne i, at man i så
fald kommer til at svække betjeningen af andre brugere af den kollektive trafik.
I den nuværende kontrakt mellem Arriva og Transport- og Bygningsministeriet
stilles der krav om et såkaldt lyntogssystem på strækningen Aarhus – Herning,
i dag kaldet REX-tog, således at pendlere fra de større byer en gang i timen kan
komme med et tog med færre stop og dermed hurtigere rejsetid. Dette har
medført, at halvtimesdrift på stationerne Birk Centerpark, Hammerum, Bor-
ding, Engesvang, Svejbæk, Laven og Alken er ophørt ved køreplansskiftet i de-
cember 2010, hvor kontrakten trådte i kraft.
Det blev inden indførelsen af lyntogssystemet vurderet, at dette samlet ville
føre til rejsetidsgevinster, også når der blev taget højde for de passagerer fra de
mindre stationer, der fik en længere ventetid. Det blev også vurderet, at disse
rejsetidsgevinster kunne medvirke til at gøre det mere attraktivt at tage toget
frem for bilen. Konkret blev det vurderet, at indførelsen af lyntogssystemet
samlet ville give 50.000 flere passagerer om året.
Trafik- og Byggestyrelsens bearbejdning af data fra Arriva i nedenstående tabel
viser, at passagertallet strækningen Aarhus-Herning, der betjenes med REX-
tog, er steget markant set i forhold til den generelle udvikling i passagertallet i
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 533: MFU spm. om ministeren anerkender, at en tilbagevending til halvtimesdrift i dagtimerne på hverdage på stationerne Birk Centerpark, Hammerum, Bording, Engesvang, Svejbæk, Laven og Alken vil være med til at styrke disse lokalsamfund og begrænse antallet af borgere, der er afhængige af privatbilisme, til transport- og bygningsministeren
1660305_0002.png
Midt- og Vestjylland. Passagertallene på strækningen Aarhus-Herning bekræf-
ter den oprindelige vurdering af, at indførelse af et lyntogssystem ville give
50.000 flere passagerer om året. I alle årene 2011, 2013, 2014 og 2015 er pas-
sagertallet mere end 50.000 større end i 2009, der var det sidste hele år under
den tidligere kontrakt. 2012 var præget af sporarbejder på strækningen, og
passagertallet er derfor lavere i dette år. Det bemærkes, at passagertal fra før
2010 er baseret på stikprøver og blandt andet ikke tager højde for aflysninger.
Væksten i passagertallene kan derfor være større end angivet.
Passagerudvikling:
Vækst 2009-2015
Aarhus-Herning
Midt- og Vestjylland (i Arrivas tog)
10,8 pct.
2,6 pct.
Side 2/3
Kilde: Trafik- og Byggestyrelsens bearbejdning af data fra Arriva.
Strækningen mellem Herning og Skanderborg er enkeltsporet og har derfor en
begrænset kapacitet i forhold til, hvor mange tog der kan køre. Derfor er det
ikke muligt at opretholde halvtimesdrift på de mindre stationer og samtidig
køre et lyntogssystem.
Arriva, der er operatør på strækningen, kører på en såkaldt nettokontrakt, hvor
Arriva modtager billetindtægterne. Arriva har derfor en interesse i at indrette
deres køreplaner efter passagerernes behov. Derfor er der også ét REX-tog hver
vej, der om morgenen stopper på Birk Centerpark, selv om dette ikke kræves i
kontrakten - fordi der vurderes at være et behov.
Arriva har oplyst, at de ved planlægning af køreplanen for 2016 vurderede om
der ligeledes var behov for et stop med REX-tog på Birk Centerpark om efter-
middagen. Arriva har oplyst, at der, efter Arriva havde været i dialog med Aar-
hus Universitet Herning, viste sig ikke at være behov herfor.
Ministeriet har kigget på antallet af afrejser pr. dag på de nævnte stationer tre
år før og tre år efter indførelse af lyntogssystemet. Nedenstående figur viser, at
indførelse af lyntogssystemet i december 2010 i første omgang medførte et fald
i antallet af afrejser, men også at antallet af afrejser siden er steget igen og i dag
ligger på et højere niveau end før 2010.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 533: MFU spm. om ministeren anerkender, at en tilbagevending til halvtimesdrift i dagtimerne på hverdage på stationerne Birk Centerpark, Hammerum, Bording, Engesvang, Svejbæk, Laven og Alken vil være med til at styrke disse lokalsamfund og begrænse antallet af borgere, der er afhængige af privatbilisme, til transport- og bygningsministeren
1660305_0003.png
Side 3/3
Afrejser pr. dag:
250
200
Birk Centerpark
Hammerum
150
Bording
Engesvang
100
Svejbæk
Laven
50
Alken
0
2008
Kilde: Vesttælling.
2009
2010
2011
2012
2013
På baggrund af ovenstående mener jeg, at forventningerne til indførelsen af
lyntogssystemet på strækningen Skanderborg-Herning er opfyldt.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt