MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. august 2016
2016-3043
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 2. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anne Paulin (S).
Spørgsmål nr. 533:
Anerkender ministeren, at en tilbagevending til halvtimesdrift i dagtimerne på
hverdage på stationerne Birk Centerpark, Hammerum, Bording, Engesvang,
Svejbæk, Laven og Alken vil være med til at styrke disse lokalsamfund og be-
grænse antallet af borgere, der er afhængige af privatbilisme?
Svar:
Jeg er enig i, at større frekvens i den kollektive transport vil være med til at
styrke de samfund, der betjenes. Tilrettelæggelsen af kollektiv transport er
imidlertid altid en afvejning mellem hansynet til at forbedre betjeningen og
omkostningerne herved. I nogle tilfælde består omkostningerne i, at man i så
fald kommer til at svække betjeningen af andre brugere af den kollektive trafik.
I den nuværende kontrakt mellem Arriva og Transport- og Bygningsministeriet
stilles der krav om et såkaldt lyntogssystem på strækningen Aarhus – Herning,
i dag kaldet REX-tog, således at pendlere fra de større byer en gang i timen kan
komme med et tog med færre stop og dermed hurtigere rejsetid. Dette har
medført, at halvtimesdrift på stationerne Birk Centerpark, Hammerum, Bor-
ding, Engesvang, Svejbæk, Laven og Alken er ophørt ved køreplansskiftet i de-
cember 2010, hvor kontrakten trådte i kraft.
Det blev inden indførelsen af lyntogssystemet vurderet, at dette samlet ville
føre til rejsetidsgevinster, også når der blev taget højde for de passagerer fra de
mindre stationer, der fik en længere ventetid. Det blev også vurderet, at disse
rejsetidsgevinster kunne medvirke til at gøre det mere attraktivt at tage toget
frem for bilen. Konkret blev det vurderet, at indførelsen af lyntogssystemet
samlet ville give 50.000 flere passagerer om året.
Trafik- og Byggestyrelsens bearbejdning af data fra Arriva i nedenstående tabel
viser, at passagertallet strækningen Aarhus-Herning, der betjenes med REX-
tog, er steget markant set i forhold til den generelle udvikling i passagertallet i