Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1651190_0001.png
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Kopi til:
Dato:
2016-06-23
Notat til brug for besvarelse af TRU alm. del Spørgsmål 526
Hovedstadens Letbane
Transport- og Bygningsministeriet
På Buddingevej mellem Chr. X’s Allé og Engelsborgvej i Lyngby vil letbanens sydgående spor køre
blandet sammen med vejtrafikken. Denne løsning adskiller sig fra resten af strækningen, hvor
letbanen langt overvejende kører i eget tracé. Helt eller delvist blandet trafik ses dog ofte i andre
letbanesystemer.
Der vil på strækningen forventeligt være standsnings- og parkeringsforbud med henblik på at undgå,
at letbanen blokeres af fx holdende køretøjer. Der skal derfor findes praktiske løsninger for
eksempelvis renovation og levering af varer mv.
Når det gælder renovation, så sker det i dag fra køresporet og typisk udenfor
spidsbelastningsperioder. Det er Kommunen, som indgår aftale med renovatøren om afhentning af
renovation, og denne aftale skal tilpasses de forhold, som gælder på strækningen. En løsning kunne
måske være, at afhentning af renovation sker med udgangspunkt fra tilstødende veje. En anden
løsning kunne være kortvarigt at bruge dele af cykelsti/fortov udenfor spidsbelastningsperioder.
Madlevering til ældre kan formentlig ske efter samme principper.
Levering til oliefyr må nødvendigvis foregå med tankbil holdende tæt på matrikel. Leveringen kunne
med fordel aftales til at ske uden for spidsbelastningsperioder – evt. kombineret med delvis brug af
indkørsel. Den igangværende udbygning af fjernvarmenettet i Lyngby kan mindske det fremtidige
behov for levering af fyringsolie.
De enkelte praktiske løsninger skal aftales nærmere sammen med kommunen og relevante parter i
passende tid inden letbanens åbning. Det kan naturligvis ikke på forhånd udelukkes, at de enkelte
løsninger kan få kortvarig indflydelse på trafikafviklingen, men der vurderes muligt at finde løsninger
uden væsentlige gener for trafikken.
Hovedstadens Letbane er i dialog med kommune og beboere om projektets påvirkninger på
strækningen.
L3-X-TMP-JOE-0119
Version
Side 1 af 1