Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1572906_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. november 2015
2015-6454
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 27. oktober 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål nr. 52:
Ministeren bedes vurdere omkostningerne ved at sikkerhedsopgradere bremse-
systemet i de regionale tog på Odsherredsbanen, så det eksempelvis vil være
muligt at lade togene køre direkte fra Nykøbing S til København H eller direkte
fra Nykøbing S til Slagelse
.
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark og trafikselskabet MOVIA om at bidrage til besva-
relsen af spørgsmålet.
MOVIA, som står for indkøb af togtrafikken for Region Sjælland og Region
Hovedstaden, har vurderet omkostningerne ved at sikkerhedsopgradere tog-
sættene på Odsherredsbanen og Tølløsebanen således, at disse ville kunne køre
gennemgående tog på strækningerne Nykøbing Sjælland - København og Ny-
købing Sjælland - Slagelse (via Tølløse).
Denne vurdering har de foretaget med udgangspunkt i det eksisterende ATC-
system, som er installeret i DSB’s lokomotiver og togsæt.
Ifølge MOVIA udgør en forsigtigt vurderet omkostning cirka 1,75 mio. kroner
per togsæt, eller i alt cirka 28 mio. kroner for det nødvendige antal togsæt.
Dette vil dog være en meget kortsigtet investering, idet der på Nordvestbanen
fra København til Holbæk og Kalundborg er planlagt udskiftet signal- og sik-
kerhedssystem i årene 2018 - 2020, jævnfør den gældende udrulningsplan for
Banedanmarks Signalprogram.
Banedanmark bekræfter, at Signalprogrammet bekoster det ombordudstyr, de
pågældende privatbaner skal have installeret som følge af overgangen til det
nye signalsystem på fjernbanen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvad ministerens vurdering er, af omkostningerne ved at sikkerhedsopgradere bremsesystemet i de regionale tog på Odsherredsbanen, så det eksempelvis vil være muligt at lade togene køre direkte fra Nykøbing S til København H eller direkte fra Nykøbing S til Slagelse, til transport- og bygningsministeren
1572906_0002.png
Banedanmark oplyser, at dette gælder for de lokomotiver og togsæt, der udfø-
rer offentlig servicetrafik, og som kommer i kontakt med det statslige jernba-
nenet.
Ifølge Banedanmark befarer de fleste lokaltog en linje eller en station, hvor de
kommer i kontakt med det statslige jernbanenet. Dette gør sig også gældende
for Odsherredsbanen og Tølløsebanen, hvorfor de berørte tog vil blive udrustet
med det nye sikkerhedssystem.
Det oplyses endvidere, at det allerede i dagens trafik er muligt at anvende
DSB's togsæt til kørsel på Odsherredsbanen uden yderligere tilpasninger.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt