Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1641700_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 16
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål
BM, BN og BO om social dumping i
transportbranchen
Samråds-
spørgsmål BM,
BN og BO stillet
til Transport- og
Bygnings-
ministeren
Samrådsspørgsmål BM
Hvordan forholder ministeren sig til
konklusionerne i DTL og 3F’s rapport
”Sideveje i Dansk Transport”?
Samrådsspørgsmål BN
Mener ministeren, at social dumping i
transportbranchen udgør så stort et
problem, at regeringen bør forsøge at
komme med nogle initiativer, der kan
skabe bedre arbejdsvilkår i
chaufførbranchen?
Samrådsspørgsmål BO
Hvad agter regeringen at gøre – både i
Danmark og i EU – for at komme social
dumping i lastbilchaufførbranchen til
livs?
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0002.png
Side 2 af 16
Indledning
Jeg vil gerne starte med at sige tak for
samrådsspørgsmålene.
Jeg synes, at det er et centralt emne, som
spørgeren tager op, og jeg mener, at det
er vigtigt, at vi får diskuteret
spørgsmålene omkring social dumping
og vilkårene i godsbranchen.
Det er et centralt emne både i den
hjemlige debat og i lyset af, at
Kommissionen på EU-plan vil arbejde
med det i sin annoncerede vejpakke i
den kommende tid.
Baggrund om
DTL og 3F’s
rapport
Rapporten ’Sidevej i Dansk Transport’,
som DTL og 3F står bag, omhandler
arbejdsliv, løn og levevilkår for
bulgarske, rumænske og makedonske
chauffører i Danmark og Vesteuropa.
Rapporten er baseret på spørgeskemaer
udfyldt af 225 chauffører fra de tre lande
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0003.png
Side 3 af 16
under en hvilepause i Danmark i
efteråret 2015.
Det fremgår af rapporten, at chauffører
fra Rumænien og Bulgarien typisk får en
månedsløn på 1.500 €, ca. 11.250 kr.,
hvilket er under halvdelen af, hvad en
chauffør fra Vesteuropa tjener.
En mindre andel af chaufførerne
angiver, at de ofte presses til at bryde
særligt køre- og hviletidsreglerne, og en
del af chaufførerne oplyser om
forskellige former for brud på disse
regler inden for to uger.
Det fremgår endvidere af rapporten, at
chaufførerne fra de tre lande udfører
systematisk kørsel i Danmark og det
øvrige Vesteuropa. Men spørgeskema-
undersøgelsen giver ikke anledning til
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0004.png
Side 4 af 16
klare konklusioner om deciderede brud
på cabotagereglerne.
De to organisationer finder på denne
baggrund, at der er brug for mere end
blot et serviceeftersyn af en række EU-
direktiver, herunder cabotage-reglerne.
Spørgsmål BM
Hvordan forholder ministeren sig til
konklusionerne i DTL og 3F’s rapport
”Sideveje i Dansk Transport”?
Jeg vil gerne kvittere for, at
transportbranchen er aktiv på det her
område, og jeg bifalder DTL’s og 3F’s
bidrag til debatten.
Jeg vil også gerne gøre det helt klart, at
med hensyn til at sikre ordnede forhold
og bekæmpe social dumping – så er jeg
opmærksom på, at danske chauffører og
transportvirksomheder er i skarp
konkurrence med udenlandske
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0005.png
Side 5 af 16
transportvirksomheder, som udfører
international kørsel og cabotagekørsel i
Danmark. Det er helt afgørende for mig,
at denne konkurrence er fair, og at man
ikke kan opnå konkurrencefordele ved at
bryde reglerne.
Det står derfor uden for en hver
diskussion, at man på det danske
arbejdsmarked skal overholde både de
gældende danske regler og de gældende
EU-regler.
Det er også mit klare indtryk, at politiet
bl.a. gør en stor indsats med
cabotagekontrol og med kontrol af
overholdelse af køre- og
hviletidsreglerne.
Jeg opfatter rapporten fra DTL og 3F
som et oplæg til diskussion. Det gælder
særligt mht. EU’s regelsæt. Jeg vil her
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0006.png
Side 6 af 16
tillade mig at nøjes med at forholde mig
til nogle af de vigtigste EU-regler, som
jeg i regeringen har ansvaret for.
Her er det væsentligt, at Kommissionen
– som nævnt - forventes at fremlægge en
række initiativer i sin såkaldte vejpakke.
Dette vil formentligt ske først i det nye
år.
Jeg har været i dialog med branchen om
særligt cabotageområdet og køre- og
hviletidsområdet og har på den
baggrund sat gang i en række initiativer
mhp. at påvirke EU-kommissionens
forslag og de øvrige landes holdninger.
Jeg vil gerne redegøre nærmere herfor
under besvarelsen af de næste
samrådsspørgsmål.
Jeg vil dog allerede nu gerne sige, at
signalet fra branchen var, at det er
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0007.png
Side 7 af 16
vigtigt, at vi finder balancen, så vi på ene
side sikrer klare regler på EU-plan, som
kan understøtte en fair konkurrence,
mens vi på den anden siden ikke skal
administrere reglerne på en måde, så vi
forringer de danske virksomheders
konkurrenceevne og skaber færre
arbejdspladser på danske vilkår i
Danmark. Det sidste gælder primært
køre- og hviletidsområdet.
Jeg vil endelig bemærke, at jeg er klar
over, at både DTL og 3F mener, at der
selv ved lovlig cabotagekørsel kan være
tale om social dumping, hvis
chaufførernes løn- og arbejdsvilkår er
væsentlig under sædvanligt dansk
niveau.
Dette synspunkt kan jeg ikke tilslutte
mig. Lovlig cabotage kan ikke betegnes
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0008.png
Side 8 af 16
som social dumping, og efter min
opfattelse, er det ikke den lovlige
cabotage, vi skal kæmpe imod.
Spørgsmål BN
Mener ministeren, at social dumping i
transportbranchen udgør så stort et
problem, at regeringen bør forsøge at
komme med nogle initiativer, der kan
skabe bedre arbejdsvilkår i
chaufførbranchen?
Jeg er, som jeg allerede har nævnt,
meget optaget af spørgsmålene omkring
social dumping og vilkårene i
godsbranchen. Ligesom jeg deler
opfattelsen af, at slaget primært står på
EU-niveau.
Jeg er i den forbindelse bekendt med, at
min forgænger arbejdede med et EU-
udspil på cabotageområdet. Jeg har
fortsat dette arbejde med henblik på at
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0009.png
Side 9 af 16
samle en række ligesindede lande om en
fælles holdning til at klargøre
cabotagereglerne, som vi vil præsentere
for Kommissionen. Jeg vil komme
nærmere ind på dette arbejde i mit svar
på næste samrådsspørgsmål.
Samtidig mener jeg, at det er vigtigt, at
vi får kigget på køre- og
hviletidsreglerne.
Jeg har på det seneste holdt en række
fyraftensmøder med transportbranchen.
På disse møder blev en række
udfordringer og bekymringer for både
chauffører og vognmænd på køre- og
hviletidsområdet helt klare for mig.
Et af de helt centrale emner var det
danske frakendelses- og
sanktionssystem, og især størrelsen på
de bøder, der udstedes for overtrædelse
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0010.png
Side 10 af 16
af køre- og hviletidsreglerne. Både
chaufførerne og vognmændene fandt at
reglerne kunne og burde administreres
mere smidigt i Danmark. Som sagt anser
jeg det også som et bidrag til at
bekæmpe social dumping, at vi bevarer
danske arbejdspladser og ikke pålægger
danske vognmænd og chauffører
unødige byrder.
Jeg har derfor nu bedt Færdselsstyrelsen
om at gennemføre en revision af
reglerne.
Så snart jeg har et bud på, hvordan vi
kan ændre reglerne, så vi bebyrder
erhvervet og chaufførerne mindst
muligt, og samtidig sikrer både
trafiksikkerheden og chaufførernes
vilkår, indkalder jeg igen branchen til et
møde i Transport- og
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0011.png
Side 11 af 16
Bygningsministeriet, hvor løsningerne
vil blive præsenteret nærmere.
I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve,
at jeg for nyligt er blevet bekendt med
Vejtransportrådets analyse af
chaufførernes holdning til deres eget
erhverv.
Her svarede 40 procent, at det værste
ved at være chauffør, er risikoen for
bøder, mens 37 procent svarede, at det
værste er, at der er for mange regler at
sætte sig ind i.
Det er meget vigtigt for mig, at
lastbilchauffører ikke står op om
morgenen og er bange for at få en bøde
eller miste deres førerkort, fordi reglerne
er overkomplicerede og svære at forstå.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0012.png
Side 12 af 16
Vi har behov for at forenkle reglerne og
gøre det mere trygt at være chauffør. Jeg
lægger derfor op til, at vi i fremtiden
bliver bedre til at skelne fejl fra
forbrydelse, så vi i højere grad rammer
dem, som systematisk overtræder
reglerne, og som ønsker at snyde, og at
vi ikke rammer de chauffører, som kører
ordentligt, og som kan komme til at lave
en menneskelig fejl.
Jeg vil også gerne understrege, at jeg
mener, at køre- og hviletidsreglerne på
EU-niveau skal ses efter i sømmene
mhp. at sikre, at de er klare nok og
skaber fair konkurrence. Jeg har også
bedt Færdselsstyrelsen om at lave et
udkast til et indspil til EU-
kommissionen på dette område.
Spørgsmål BO
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0013.png
Side 13 af 16
Hvad agter regeringen at gøre – både i
Danmark og i EU – for at komme social
dumping i lastbilchaufførbranchen til
livs?
Spørgsmål om ændrede cabotageregler
og om social dumping er som sagt en
sag, som skal løses på EU-plan, og det
har længe været en prioritet for mig at få
ændret cabotagereglerne.
Det er vigtigt, at vi sikrer mere lige og
ens konkurrencevilkår, og samtidig gør
det muligt at håndhæve reglerne
effektivt, så vi kan reducere omfanget af
ulovlig cabotagekørsel.
Danmark står ikke alene med disse
ønsker. Det er som sagt vigtigt for
Danmark at indgå alliancer med
ligesindede lande, og det arbejder jeg på
for øjeblikket.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0014.png
Side 14 af 16
I den forbindelse kan jeg fortælle, at jeg
som led i mit arbejde for at forbedre EU-
reglerne besøgte Europa-Parlamentet i
starten af denne måned, hvor jeg mødtes
med både danske og udenlandske
Europaparlamentarikere – blandt andre
formanden for transportudvalget,
Michael Cramer fra ’De Grønne’.
Her opfattede jeg, at der var bred
enighed fra blandt andet spørgerens eget
parti om, at løsningerne skal findes på
EU-plan, og at regeringen skal fortsætte
sit arbejde med at kæmpe for klare og
mere entydige regler, som kan sikre fair
og lige konkurrence på tværs af EU.
Jeg mener helt konkret, at der er i hvert
fald fire punkter, som vi skal forfølge
med hensyn til en revision af
cabotagereglerne.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0015.png
Side 15 af 16
For det første er der behov for forbedret
EU-statistik på cabotageområdet, så vi
kan få et bedre overblik over omfanget af
cabotagekørsel, antallet af overtrædelser
og håndhævelsen i medlemslandene.
For det andet er der behov for at have
klare og entydige definitioner af, hvad en
’cabotagetur’ er, så vi kan styrke
håndhævelsen og skabe mere fair og lige
konkurrencevilkår, samtidig med at vi
forbedrer det indre markeds funktion.
For det tredje er der behov for, at vi
bedre kan kontrollere, om der er tale om
en reel international transport forud for
cabotagekørslen.
Det fjerde punkt er, at vi ønsker, at
Kommissionen skal se på mulighederne
for at styrke EU-reguleringen med
hensyn til at bekæmpe de såkaldte
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-16 om social dumping i transportbranchen, til transport- og bygningsministeren
1641700_0016.png
Side 16 af 16
postkassevirksomheder, som gør det
muligt at omgå landenes regler om
virksomheders etablering.
Suppleret med et kommende initiativ om
at gøre køre- og hviletidsreglerne mere
klare og fair også på EU-plan er det,
hvad jeg særligt vil arbejde for i den
kommende tid frem mod EU-
Kommissionens kommende vejpakke.
Tak for ordet.