Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1638761_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 3
Fortsættelse af samråd om Svendborgbanen
Da vi blev afbrudt sidst, vil jeg gerne
takke udvalget for endnu engang, at ville
se mig til dette forlængede samråd om
Svendborgbanen.
Jeg husker, at vi kom gennem alle
samrådsspørgsmålene, men at der var
flere spørgsmål – som vi så kan tage i
dag.
Før vi går i gang med de sidste
spørgsmål, vil jeg lige benytte
lejligheden til, at fortælle hvad der er
sket på Svendborgbanen siden sidst.
Siden 21. april, hvor det første samråd
blev afholdt, frem til den 8. maj, hvor
Banedanmark påbegyndte sporarbejde
på Østfyn, har kunderettidigheden kun
to gange været under trafikkontraktens
mål på 81,8 %.
I samme periode har
operatørrettidigheden kun tre gange
været under målet på 93,8 %.
Den første uges trafik i maj måned blev
gennemført med 92,7 %
Indledning
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det fortsatte samråd om Svendborgbanen 24/5-16, til transport- og bygningsministeren
1638761_0002.png
Side 2 af 3
kunderettidighed, hvilket er markant
over målsætningen.
Men, som I jo godt ved, har
Banedanmarks sporarbejder på Østfyn,
sat en stopper for meget af DSB’s
togtrafik – også på Svendborgbanen.
Banedanmarks arbejder inkluderede
bl.a. kørestrømmen, sporskifter og
sikringsanlægget på Odense station. Det
har betydet at kapaciteten på Odense
station har været stærkt begrænset.
Svendborgbanen bruger Odense station
ligesom meget anden trafik gør, og når
den øvrige trafik til Odense station er
forsinket, fx pga. et forsinket godstog, så
påvirker disse forsinkelser også
Svendborgbanen.
I sidste uge modtog jeg en statusrapport
for Svendborgbanen fra DSB.
Heri skriver de, at det er forventningen,
at den positive udvikling med
præstationer over kontraktmålet, vil
fortsætte lige så snart trafiksituationen
efter Banedanmarks arbejder på Odense
station er stabiliseret.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om oversendelse af talepapir fra det fortsatte samråd om Svendborgbanen 24/5-16, til transport- og bygningsministeren
1638761_0003.png
Side 3 af 3
Hertil skal jeg så nævne, at
Banedanmark i går opsagde aftalen med
entreprenøren Structon Rail om
fremtidig sporarbejde på Fyn.
Structon Rail, som har haft entreprisen
og stået for udførelsen af arbejdet på
Østfyn, blev i fredags af Banedanmark
bedt om at fremvise en ny plan for,
hvordan man ville indfri det arbejde,
som der var beskrevet i kontrakten.
Mandag morgen modtog Banedanmark
Structon Rails bud herpå, hvilket
Banedanmark dog ikke så sig stillet
tilfreds med. På baggrund heraf er
aftalen nu opsagt.
Banedanmark vil nu revurdere de
planlagte arbejder på Fyn og i løbet af
sommerens planlagte spærringer
gennemføre en øget levetidsforlængende
vedligeholdelse, så fornyelsen af
strækningen kan udskydes i ca. 3 år.
Det betyder imidlertid ikke, at
situationen på Fyn er tilfredsstillende.
Derfor har jeg også bedt både
Banedanmark og DSB om en redegørelse
af forløbet.