Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1643517_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. juni 2016
2016-2886
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. maj 2016 stillet mig følgende
spørgsmål 516, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 516:
Pendlerne på Kystbanen oplever ofte, at der i myldretiden køres med for få
vogne i forhold til det store antal af passagerer. Dette betyder, at en del pendle-
re må stå op på rejsen. Derfor bedes ministeren svare på følgende:
-
Registreres det statistisk, hvor mange vogne DSB kører med på Kystba-
nen, især i myldretiderne?
Stilles der i kontrakten med DSB i forhold til togdrift på Kystbanen krav
om et minimum antal af vogne i myldretiderne?
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at der er nok vogne på Kystbanen
i myldretiderne, hvor andelen af passagerer er større end på andre tids-
punkter på dagen?
-
-
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB
kan bekræfte, at det registreres statistisk, hvor mange vogne der køres
med på Kystbanen både i og udenfor myldretiderne.
Nedenstående graf viser den gennemsnitlige andel af nedformerede tog på
Kystbanen pr. måned fra januar til april 2016 for både morgen- og eftermid-
dagsmyldretid, dagtimerne samt øvrige tider i forhold til det planlagte.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 516: MFU spm. om pendlerne på Kystbanen, til transport- og bygningsministeren
1643517_0002.png
Side 2/3
I forbindelse med ID-kontrollen i Københavns Lufthavn har DSB lagt en ny
materielplan for at undgå overbelægning i forhold til kravene i trafikkontrak-
ten. Med undtagelse af en enkelt nedformering af en morgenafgang fra Hel-
singør er der planlagt med mindst samme antal togsæt i trafik, som det var
planlagt i den oprindelige materielplan.
De seneste måneder har Kystbanen været udfordret af, at
• Som følge af ID-kontrollen anvendes flere togsæt end i en normal plan, hvor
der ikke er ID-kontrol.
• Der har været materieludfordringer i form af flere havarerede Øresunds-
togsæt, samt flere tekniske fejl på OTU (Øresundstog) og IR4 togsæt, som er
de materieltyper, der anvendes på Kystbanen.
Kombinationen af de to udfordringer har bevirket, at DSB i samarbejde med
Skånetrafiken/Øresundståg har udpeget en række tiltag for at opretholde en
så stabil trafik som muligt på begge sider af Øresundsbroen. Det er f.eks. ned-
formeringer af tog samt at der køres med færre driftsreserver i Danmark og
Sverige.
For at afhjælpe materieludfordringerne og sikre bedre kapacitet specielt i
myldretiderne har DSB igangsat flere initiativer til at styrke de daglige mate-
rielleverancer på OTU og IR4 togene.”
Jeg kan i tillæg hertil oplyse, at DSB ifølge kontrakten mellem DSB og Trans-
port- og Bygningsministeriet, pkt. 1.7.1, er forpligtet til at tilrettelægge togpro-
duktionen i fjern- og regionaltogstrafikken, herunder Kystbanen, således, at
alle passagerer kan få en siddeplads i 90 % af togafgangene i myldretiden og i
95 % af de øvrige togafgange.
Som det også fremgår af DSB’s bidrag, så påvirker den nuværende id-kontrol i
Københavns Lufthavn driften af Kystbanen, og jeg kan i den forbindelse oplyse,
at DSB og Banedanmark i øjeblikket er ved at undersøge nye, alternative løs-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 516: MFU spm. om pendlerne på Kystbanen, til transport- og bygningsministeren
1643517_0003.png
ninger for en mere effektiv tilrettelæggelse af id-kontrollen og trafikken på
Kyst- og Øresundsbanen. Det har i den forbindelse høj prioritet at sikre, at
Kystbanen bliver mindst muligt påvirket af id-kontrollen.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt