Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1642089_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2016
2016-2794
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. maj stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 514:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Arbejdsgruppen fra Ribes fore-
træde for udvalget den 19. maj 2016 vedrørende en ny omfartsvej ved Ribe, jf.
TRU alm. del - bilag 282, og herunder bedes ministeren særskilt forholde sig
til, om de 800 årlige særtransporter, som tilsyneladende i følge Esbjerg Kom-
mune befærder den nuværende Ribe Omfartsvej, er det retvisende antal, og
hvordan dette tal i givet fald er dokumenteret.
Svar:
I VVM-undersøgelsen af en omfartsvej ved Ribe, som Vejdirektoratet har gen-
nemført, har man skitseprojekteret tre forskellige forslag. A og B er linjeførin-
ger til en omfartsvej, mens C er opgradering af den nuværende rute 11 igennem
Ribe.
Jeg har forelagt spørgsmålet om særtransporter for Vejdirektorat, som oplyser
følgende:
”Rute 11 ved Ribe indgår i det prioriterede rutenet for transporter fra vind-
mølle-industrien, og anvendes til omfangsrige transporter, der ikke kan an-
vende motorvejene. Det er politiet, der udsteder tilladelse til særtransporter,
og man oplyser, at tilladelserne ofte gives for ét år af gangen, uden begræns-
ning i antallet af transporter. Der findes derfor ikke nogen central registre-
ring af antallet af disse transporter.
Antallet af særtransporter vurderes at variere meget fra år til år. Antallet af
omfangsrige transporter på rute 11 ved Ribe vurderes at være faldet de sene-
ste år, da en del tårnelementer er blevet så tunge, at transporterne ikke kan
krydse broen over Ribe Å på grund af vægtbegrænsning på broen.
I forslag A bygges en ny bro over Ribe Å, og denne vil være dimensioneret til
at kunne klare tunge særtransporter. I forslag B etableres en ny bro til de
sydgående kørespor. Den nye bro er dimensioneret til tunge særtransporter,
og skal således også benyttes af tunge nordgående særtransporter. Forslag C
omfatter ikke en ny bro over Ribe Å, og vil således ikke ændre den nuværende
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om kommentar til materialet fra Arbejdsgruppen fra Ribes foretræde for udvalget den 19. maj 2016 vedrørende en ny omfartsvej ved Ribe, til transport- og bygningsministeren
1642089_0002.png
situation for de tunge særtransporter. Hvis man etablerer en klapbro over
Ribe Å, som er et muligt supplement til alle tre løsninger, vil en sådan være
dimensioneret til tunge særtransporter.
De omfangsrige særtransporter har ikke været et selvstændigt argument for
etablering af en omfartsvej ved Ribe. Det er dog Vejdirektoratets opfattelse,
at hvis der etableres en omfartsvej, så bør vejen have en udformning, der også
gør det muligt, at den anvendes af særtransporterne.”
På baggrund af VVM-undersøgelsen har Vejdirektoratet indstillet, at man, så-
fremt der lægges vægt på etablering af en omfartsvej ved Ribe, fremmer en løs-
ning med udgangspunkt i forslag A, da denne linjeføring vurderes samlet set
give den største samfundsøkonomiske gevinst. Det er dog samtidig den løsning,
som har de største arealmæssige konsekvenser, og vil på strækningen omkring
Ribe Å gennemskære Natura 2000-området på en ret høj vejdæmning.
Esbjerg Kommune har peget på en mindre højklasset udgave af forslag A. Vej-
direktoratet har foreslået, at man med henblik på at reducere anlægsbudgettet
samt at imødekomme synspunkterne i flere høringssvar om sikring af gode
vejforbindelser på tværs af omfartsvejen undersøger en sådan løsning nærme-
re.
Vejdirektoratet har desuden indstillet, at hvis der lægges vægt på andre hensyn,
herunder anlægsomkostninger og hensynet til at begrænse påvirkningen af
landskabet omkring Ribe, anbefales en opgradering af den eksisterende rute 11
gennem Ribe med udgangspunkt i VVM-undersøgelsens forslag C.
På baggrund af VVM-undersøgelsen og Vejdirektoratets indstilling skal vi træf-
fe en politisk beslutning i forligskredsen bag
Aftaler om en grøn transportpoli-
tik
om hvilken løsning, der er bedst.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt