MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2016
2016-2794
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. maj stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 514:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Arbejdsgruppen fra Ribes fore-
træde for udvalget den 19. maj 2016 vedrørende en ny omfartsvej ved Ribe, jf.
TRU alm. del - bilag 282, og herunder bedes ministeren særskilt forholde sig
til, om de 800 årlige særtransporter, som tilsyneladende i følge Esbjerg Kom-
mune befærder den nuværende Ribe Omfartsvej, er det retvisende antal, og
hvordan dette tal i givet fald er dokumenteret.
Svar:
I VVM-undersøgelsen af en omfartsvej ved Ribe, som Vejdirektoratet har gen-
nemført, har man skitseprojekteret tre forskellige forslag. A og B er linjeførin-
ger til en omfartsvej, mens C er opgradering af den nuværende rute 11 igennem
Ribe.
Jeg har forelagt spørgsmålet om særtransporter for Vejdirektorat, som oplyser
følgende:
”Rute 11 ved Ribe indgår i det prioriterede rutenet for transporter fra vind-
mølle-industrien, og anvendes til omfangsrige transporter, der ikke kan an-
vende motorvejene. Det er politiet, der udsteder tilladelse til særtransporter,
og man oplyser, at tilladelserne ofte gives for ét år af gangen, uden begræns-
ning i antallet af transporter. Der findes derfor ikke nogen central registre-
ring af antallet af disse transporter.
Antallet af særtransporter vurderes at variere meget fra år til år. Antallet af
omfangsrige transporter på rute 11 ved Ribe vurderes at være faldet de sene-
ste år, da en del tårnelementer er blevet så tunge, at transporterne ikke kan
krydse broen over Ribe Å på grund af vægtbegrænsning på broen.
I forslag A bygges en ny bro over Ribe Å, og denne vil være dimensioneret til
at kunne klare tunge særtransporter. I forslag B etableres en ny bro til de
sydgående kørespor. Den nye bro er dimensioneret til tunge særtransporter,
og skal således også benyttes af tunge nordgående særtransporter. Forslag C
omfatter ikke en ny bro over Ribe Å, og vil således ikke ændre den nuværende