Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1570848_0001.png
Projekter
Anlægsoverslag
mia. kr. (FFL
prisniveau
2014, vejindeks
186,09)
1
Intern rente (%)
Årsdøgnstrafik 2013
Vejprojekter vedtaget ved anlægslov
1. Anlæg af Frederikssundmotorvejen (Tværvej –
Frederikssund) – etape 3 og 4
2. Udbygning af Fynske Motorvej (Odense V – Nørre Aaby) –
etape 2 og 3
3
3. Udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense
4
- etape 2
4. Udbygning af Helsingørmotorvejen (Hørsholm S - Isterød) -
etape 2
3,8
2,6
1,8
1,0
7
2
6
2
8
2
5
2
(samlet projekt)
11.000-21.000
54.000-56.000
49.000-56.000
59.000
Vejprojekter med beslutningsgrundlag i form af VVM-undersøgelse eller beslutning herom
5. Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg
(Egholmlinjen)
6. Udbygning af motorvej E45/E20 mellem Fredericia S og
Kolding
7. Udbygning af rute 26 (Aarhus – Viborg)
8. Udbygning af Skovvejen, Etape 3 (Regstrup – Kalundborg)
9. Udbygning af rute 54 (Næstved – Rønnede)
5
10. Omfartsvej ved Haderup
5
11. Omfartsvej ved Ribe
5
3,7
2,0
1-1,3
6
0,06-0,3
0,5
3-6
2
6
2
7-10
6
2-4
5
9.000-14.000
8.000-14.000
12.000-16.000
3.900
9.400-12.700
0,9
14
2
52.000-70.000
6,8
8
2
24.000-67.000
Vejprojekter med beslutningsgrundlag i form af forundersøgelse
12. Udbygning af Rute 15 (Løgten – Tåstrup)
5
13. Udbygning af Rute 34 (Herning – Skive – Hanstholm)
14. Udbygning af Rute 11 (Esbjerg – Tønder)
15. Udbygning af rute 9 (Tåsinge og Langeland)
8
16. Udbygning af rute 9 (Lolland)
17. Udbygning af Rute 15 (Ringkøbing – Herning)
18. Omfartsvej ved Brovst
19. Omfartsvej ved Mariager
20. Omfartsvej ved Klinkby
21. Udbygning af Rute 251 (Helsinge – Gilleleje)
22. Udbygning af rute 22 (Næstved – Slagelse)
Screeninger
23. En fast forbindelse over Kattegat
24. En ny tredje Lillebæltsforbindelse
25. En fast forbindelse via Bogense og Juelsminde
26. Udviklingen af motorvejskapaciteten i den østjyske
transportkorridor (E45)
27. En midtjysk motorvejskorridor
122
5,6
9
13,2-15,0
10
25,3
9
40,8
10
0,5
11
3,7
12
15,6-20,3
ingen data
1
9
2
9
0,4-10
13
4-7
ingen data
63.600
63.600
28.000-64.000
28.000-64.000
0,4-1,1
2,6-4,9
7
(alle 17 etaper)
0,1-2,5
7
0,4-1,0
0,1-1,4
0,2-0,9
0,3-0,9
0,1
0,1-0,2
0,3-1,0
0,2-1,5
1-5
3
Negativ – 9
Negativ - 3
1-6
Negativ – 5
0,3-5
2-3
3-5
3-4
2-4
12.000-16.000
2.900-13.000
4.000-12.000
1.000-11.000
1.000-10.000
5.000-8.000
4.800-7.200
700-5.400
4.500-6.200
2.500-6.200
8.000-11.000
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om ministeren vil komme med en liste over projekter, inklusive deres samfundsøkonomiske effekt, hvor der er foretaget VVM, men mangler endelig bevilling, til transport- og bygningsministeren
1570848_0002.png
28. Yderligere opgradering af vejforbindelsen i Ring 4
29. En ny vestlig ringkorridor i Hovedstadsområdet
30. En ny østlig ringvej (havnetunnel)
1
Anlægsoverslagene
2
0,9
4,1-6,7
14
11,1-12,6
19,3-21,7
8
10-11
14
9-11
4
15
18.400-61.400
43.000-112.000
26.000-49.000
er inkl. 30 % ved projekter med anlægslov og VVM-undersøgelser og 50 % for projekter med forundersøgelse.
For projekter med anlægslov eller VVM-undersøgelse er der igangsat en genberegning af den samfundsøkonomiske forrentning.
3
Etape 2: Nr. Aaby-Gribsvad (1,3 mia. kr.) og etape 3: Gribsvad-Odense V (1,3 mia. kr.)
4
Med aftale af 26. november 2010 blev der afsat 45 mio. kr. til nyt TSA 50 ved det kommende regionshospital. Med aftale af 21. marts 2013 blev der afsat yderligere 161
mio.kr. til tilslutningsanlægget (1. etape).
5
Med aftale af 24. juni 2014 blev der afsat 250 mio. kr. til Haderup Omfartsvej, 372,4 mio. kr. til Ribe Omfartsvej, 15 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af rute 54 mellem
Næstved og Rønnede og 350 mio. kr. til en 1. etape ved Rønnede samt 56,9 mio. kr. til en miljøscreening og udbygning af rute 15 mellem Løgten og Tåstrup.
6
Kun motorvejsstrækning
7
Det angivne anlægsoverslag er inklusiv hhv. Ribe og Haderup Omfartsveje.
8
Med aftale af 26. november 2010 blev der reserveret 10 mio. kr. til en VVM-undersøgelse ml. Svendborg og Maribo.
9
Ren vejforbindelse inkl. landanlæg
10
Kombineret vej- og baneforbindelse inkl. landanlæg
11
Udbygning for at håndtere kapacitetsproblemer i 2020
12
Udbygning for at håndtere kapacitetsproblemer i 2030
13
Omfatter 2030-udbygningsscenariet
14
Omfatter kun sydlig deletape af Ring 5
15
Effekt af brugerbetaling er ikke indregnet