Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1639992_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. maj 2016
2016-2701
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 13. maj 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 508:
Kan ministeren bekræfte, at det er en af hovedforudsætningerne for DSB’s
opfyldelse af kontrakten med Transport- og Bygningsministeriet, at IC4-togene
indgår som en væsentlig del af materielindsatsen i den 10-årige periode, som
kontrakten løber?
Svar:
I den politiske aftale om DSB-kontrakten, som den daværende regering (S og
RV) indgik sammen med SF og Enhedslisten fremgår følgende vedrørende IC4:
”Parterne noterer sig, at det eksterne review af IC4/IC2 anbefalede, at projek-
tet videreføres. Det lægges derfor til grund for det videre arbejde med beslut-
ningsgrundlaget for materielanskaffelser, at DSB fortsætter idriftsættelsen af
IC4/IC2 på baggrund af DSB’s samlede overvejelser af transportbehov, øko-
nomi og risici – set i forhold til Proses resultater og anbefalinger. Det lægges
således til grund, at IC4/IC2 anvendes i togenes fulde økonomiske levetid, idet
togene i en periode efter elektrificeringen af hovedstrækningerne forventes at
betjene IC-trafikken, mens superlyntogene vil blive kørt af nye højhastigheds-
tog. Parterne noterer sig, at der kan ske en tidligere udfasning af IC4 og IC2,
såfremt der over kontraktperioden sikres et holdbart økonomisk råderum
hertil. Parterne er således enige om, at også IC-trafikken på sigt skal overgå
til betjening med el-materiel.
Parterne har noteret sig, at DSB anbefaler, at der ultimo 2016 tages stilling til
hvor mange IC4/IC2, der skal færdiggøres og idriftsættes på baggrund af de
yderligere erfaringer, der er gjort. DSB skal på den baggrund forelægge en
anbefaling for forligskredsen om den videre færdiggørelse og idriftsættelse af
IC4/IC2.
Parterne noterer sig, at en eventuel beslutning ultimo 2016 om ikke at anven-
de IC4/IC2 som forudsat, vil medfører en ændring i forudsætningerne for det
beslutningsgrundlag, som DSB forudsættes at forelægge for forligskredsen i
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren kan bekræfte, at det er en af hovedforudsætningerne for DSB´s opfyldelse af kontrakten med Transport- og Bygningsministeriet, at IC4-togene indgår som en væsentlig del af materielindsatsen i den 10-årige periode, som kontrakten løber, til transport- og bygningsministeren
1639992_0002.png
2016. Forligskredsen lægger afgørende vægt på, at DSB i udarbejdelsen af
beslutningsgrundlaget, som forventes forelagt for forligskredsen, har taget
tilstrækkeligt højde for risikohåndteringen i forhold til en eventuel anbefaling
fra DSB ultimo 2016 om en ændret forudsætning for anvendelsen af IC4/IC2,
herunder ved at have forholdt sig til indkøbstakt og optioner i de fremtidige
materielanskaffelser.”
Jeg kan herudover nævne, at DSB på mødet med TRU den 24. maj 2016 oply-
ste, at IC4 ikke kommer til at udgøre grundstammen i DSB’s materielflåde, men
at IC4 er en del af løsningen i perioden frem til indkøbet af fremtidens elektri-
ske tog er gennemført.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt