MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. juni 2016
2016-2700
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 13. maj 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 506:
Kan man, som i Tyskland, undtage kørsel af historisk eller kulturel art, herun-
der studenterkørsel, fra EU-krav? Herunder bedes ministeren belyse mulighe-
den for undtagelse, hvori EU-kravet om kontrolapparat erstattes af krav om en
kørebog for alle veteranlastbiler og mindre vogntog.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen, som jeg
kan henholde mig til.
”Reglerne om køre- og hviletid fremgår hovedsageligt af køre- og hviletidsfor-
ordningen, kontrolapparatforordningen, takografforordningen, samt køre- og
hviletidsbekendtgørelsen.
I EU-reglerne er der krav om installation og anvendelse af takograf i lastbiler
med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg. I en tidligere besvarelse fra den 9.
marts er det oplyst til udvalget, at dette også gælder, selvom køretøjet på bag-
grund af en særlig tilladelse er indrettet og anvendes til erhvervsmæssig stu-
denterkørsel.
Færdselsstyrelsen oplyser, at Danmark har indført alle de mulige undtagelser
for installation af takograf, som forordningen tillader. Det er således ikke mu-
ligt at indføre yderligere undtagelser fra kravet om takograf.
Færdselsstyrelsen har kontaktet den tyske transportmyndighed BAG (Bunde-
samt für Güterverkehr) for at høre mere om de tyske undtagelser, som spørge-
ren omtaler. De tyske myndigheder oplyser, at der i tysk ret ikke findes nogen
yderligere undtagelser for historiske eller kulturelle køretøjer end dem, forord-
ningen giver mulighed for. Historiske lastbiler er derfor heller ikke i Tyskland
undtaget fra brug af takograf, når de anvendes til erhvervsmæssig kørsel.