Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1633306_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 11
Samrådsspørgsmål BG og BH
Spørgsmål BG:
Hvad er årsagen til, at
tidligere udmeldte midler til
bekæmpelse af støjgener ved
motorvejene på Vestegnen og resten af
Københavns omegn ikke er blevet brugt
til dette formål?
Spørgsmål BH:
Hvor stort anser
ministeren problemet med trafikstøj i
Københavns omegn for at være, og
hvad agter ministeren at gøre for at
nedbringe støjgenerne for borgerne i
området?
Indledning
Spørgsmål BG &
BH
Tak for de to samrådsspørgsmål. Lad
mig starte med at sige, at vejstøj er et
væsentligt samfundsproblem, der
desværre påvirker mange mennesker
langs vores veje.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0002.png
Side 2 af 11
Jeg har meget stor forståelse for de
mennesker, der bor i nærheden af en
permanent støjkilde som eksempelvis en
motorvej.
Vi ved, at støj fra motorveje opleves
generende, og derfor skal vi også gøre,
hvad vi kan for at reducere støjen langs
vores veje. Ingen tvivl om det.
Forståelse af
spørgsmål BG
Jeg forstår det første spørgsmål sådan,
at det er spørgerens opfattelse, at
støjpuljens midler ikke er blevet anvendt
til bekæmpelse af motorvejsstøj på
Vestegnen og Københavns omegn.
Besvarelse af BG -
samt støj generelt
Der er ca. 120.000 boliger i Danmark
langs statens veje, der er støjbelastede.
Det vil sige, at de er belastede med en
støj over 58 decibel.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0003.png
Side 3 af 11
Af disse boliger er ca. 11.000 stærkt
støjbelastede med et støjniveau på mere
end 68 decibel.
Grænseværdierne på 58 og 68 decibel
for vejstøj er fastlagt af Miljøstyrelsen.
Støj langs statsveje
Når der bliver bygget en vej, eller hvis en
eksisterende vej bliver udbygget, vil der i
forbindelse med VVM-processen blive
overvejet, hvor der bør opsættes
støjskærme.
Udgifterne vil være en integreret del af
anlægsbudgettet.
Hvis der skal opsættes støjskærme, der
ikke er en del af et anlægsprojekt, kræver
det særlige bevillinger.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0004.png
Side 4 af 11
Dermed adskiller støjskærme sig ikke fra
andre infrastrukturprojekter. Der skal
findes finansiering.
Støjpulje
Som I ved, afsatte alle partier i den
grønne forligskreds i 2009 en støjpulje
på 400 mio. kr. til perioden 2009-2014.
Puljen var målrettet indsatsen for at
reducere støjbelastningen på de mest
belastede strækninger langs statens veje
og jernbaner ved hjælp af
støjafskærmninger, støjisolering af
boliger og skinneslibning.
I perioden 2009 til 2013 har partierne i
forligskredsen stort set årligt udmøntet
midler til støjbekæmpelse langs statens
veje og baner.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0005.png
Side 5 af 11
De sidste midler i puljen blev udmøntet i
slutningen af 2013, så puljen er nu fuldt
udmøntet.
Midlerne er blandt andet blevet brugt til
etablering af 21 støjskærmsprojekter i
hele landet.
Heraf 4 på den københavnske Vestegn
(Vallensbæk, Ballerup, Rødovre og
Tåstrup), mens yderligere 10 projekter
på forskellige andre steder i
hovedstadsområdet.
Derudover er der bevilget ca. 27 mio. kr.
til støjisolering af boliger langs
statsvejnettet - samt ca. 58 mio. kr. til
diverse støjreducerende tiltag på
jernbanen over hele landet.
Så jeg mener ikke man kan sige, at
Vestegnen eller Københavns omegn ikke
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0006.png
Side 6 af 11
er blevet tilgodeset med de
støjreducerende vejprojekter, som
forligskredsen har besluttet.
Jernbanestøj-
skærm ved
Allingvej
I disse år anlægges også en ny jernbane
fra København til Ringsted, som vil
betyde en ændring i støjbilledet gennem
de berørte kommuner.
Som en del af jernbaneprojektet
etableres der blandet andet en 3 meter
høj og 775 meter lang støjskærm ved
Allingvej i Hvidovre.
Jeg kan konstatere, at der i den konkrete
sag har været mange lokale ønsker om
en forhøjelse af den støjskærm, som
Banedanmark er ved at anlægge. Det
skyldes først og fremmest ønsket om en
større dæmpning af særligt den
eksisterende vejstøj.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0007.png
Side 7 af 11
Mulig
vejstøjskærm
Vejdirektoratet har undersøgt, at den
teknisk korrekte løsning for yderligere
dæmpning af vejstøjen ved Allingvej, er
en støjskærm langs motorvejens
nødspor.
En sådan støjskærm vurderes at koste 26
mio. kr. og er ikke inkluderet i
Banedanmarks projekt.
Som bekendt er støjpuljen fuldt
udmøntet.
Supplerende
støjskærm ved
Allingvej
Til jeres orientering har jeg netop
godkendt en indstilling fra
Vejdirektoratet om at bruge 2,3 mio. kr.
på en supplerende støjskærm ved
Allingvej i Hvidovre.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0008.png
Side 8 af 11
De 2,3 mio. kr. kommer fra
overskudsmidler fra Rådighedspuljen.
Rådighedspuljen er en pulje, som
Vejdirektoratet gennem en årrække frem
til og med 2014 havde til realisering af
mindre projekter.
Støjskærmen vil blive placeret mellem
København-Ringsted-projektets
støjskærme. Støjskærmens billige pris
kun kan opnås ved at etablere
støjskærmen i forbindelse med anlæg af
baneprojektets tunnelstrækning i
Hvidovre.
I forbindelse med baneprojektet
København-Ringsted etableres der en ca.
775 meter lang støjskærm mellem
jernbanen og boligområdet ved Allingvej
i Hvidovre.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0009.png
Side 9 af 11
Baneprojektets støjskærm begynder i
øst, hvor banens tunnelstrækning
ophører, og føres frem til Avedøre
Havnevej i vest. Øst for Hvidovrevej
genetableres eksisterende
motorvejsstøjskærme som følge af
baneprojektet.
Med projektet etableres nu også en ca.
330 meter lang støjskærm langs
Holbækmotorvejen fra Hvidovrevej til
stibroen ved Ulstrupvej.
Formålet med støjskærmen er at
reducere støjgenerne fra
Holbækmotorvejen for boligområdet
langs den østligste del af Allingvej.
Boligområdet kan karakteriseres som
stærkt støjbelastet med støjniveauer
over 68 dB. Støjskærmen vil således
”lukke et hul” i forhold til de støjskærme,
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0010.png
Side 10 af 11
der etableres i forbindelse med
baneprojektet.
Jeg siger dermed ikke, at problemet er
løst, men det er et skridt på vejen.
Intention om ny
støjpulje
Derfor er også jeg glad for, at vi på
mødet i den grønne forligskreds i
februar i år, blev enige om at afsætte
midler til en ny pulje til bekæmpelse af
støj langs statens veje, når der igen er
mulighed for at disponere midler til
projekter i regi af Infrastrukturfonden.
Besvarelse af BH
Som jeg sagde indledningsvist mener
jeg, at vejstøj er et alvorligt problem.
Ikke bare i Københavnsområdet, men i
hele landet. Der er mange relevante
projekter rundt om i landet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om trafikstøj i Københavns omegn, til transport- og bygningsministeren
1633306_0011.png
Side 11 af 11
Jeg vil og kan dog ikke på nuværende
tidspunkt gå nærmere ind i nogen
udmøntningsøvelse eller prioritering af
en kommende støjpulje.
Vi skal se de mange ønsker og behov i en
sammenhæng – på samme måde som vi
har gjort tidligere.