MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. juni 2016
2016-2651
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. maj 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 499:
Ministeren bedes redegøre for, om der i vedlagte 2016-støjkort er taget højde
for det forventede antal godstog som følge af Femern Bælt-forbindelsen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Støjkortet, der er vedlagt, viser beregninger for 2015, som er foretaget på bag-
grund af detailprojekteringen af linjeføringen i området ved Vallensbæk Sø.
Disse beregninger er baseret på trafikken i 2018. Den nye bane København-
Ringsted anlægges med henblik på at opnå en mulighed for en trafik med 8
persontog og 2 godstog i timen i hver retning.
Der er imidlertid udarbejdet kontrolberegninger på baggrund af en foreløbig
trafikprognose, som rækker frem til 2030 og inkluderer blandt andet den for-
ventede trafik fra Femernforbindelsen. De gennemførte beregninger for trafik i
2030 bygger på det nuværende materiel for både gods- og passagertog og vur-
deres derfor at være robuste. Særligt i forhold til godstog er det forventningen,
at støjniveauet vil falde frem mod 2030, idet der i mange europæiske lande
arbejdes med reduktion af støj fra godstog. Denne indsats omfatter primært
udskiftning af godsvognenes bremseklodser fra støbejernsklodser til klodser af
kompositmaterialer. For nye godsvogne har der i en årrække været krav om
bremseklodser af kompositmaterialer, som støjer væsentligt mindre.
Ændringerne af bremsesystemerne vil reducere støjen fra godstog med 8-10 dB
i forhold til det nuværende støjniveau. Forventningen er, at dette vil være sket
for 60 procent af alle europæiske godsvogne omkring 2028.
Beregningerne viser endvidere, at støjbelastningen ved Rendsagerparken fort-
sat vil være lavere end den vejledende grænseværdi 64 dB trods den øgede tra-
fikmængde og uden, at der er taget højde for den forventede reduktion af støj-
belastningen fra godstog.”