Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1641651_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
[dato]
2016-2651
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. maj 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 498:
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for de ændringer, der kan ses i Ba-
nedanmarks støjkort for København-Ringstedbanen i Vallensbæk, særligt om-
kring boligområdet Rendsagerparken, når kortene fra 2014 og 2016 sammen-
lignes (se vedlagte støjkort).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”De første støjberegninger for den nye bane København-Ringsted blev foretaget
i 2009 i forbindelse med VVM-undersøgelsen. På baggrund af detailprojektet
for området ved Vallensbæk Sø er der sidenhen gennemført opdaterede bereg-
ninger af støjen fra den nye bane i 2015.
Det følger af Banedanmarks almindelige praksis, at der foretages genberegnin-
ger af støj i forbindelse med detailprojektering og optimering af linjeføring, og i
tilfælde af andre væsentlige ændringer i projektet. Dette sker for at sikre over-
holdelse af Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj i forbindelse med
det endelige projekt. Både Vallensbæk kommune og repræsentanter fra ejer-
lauget i Rendsagerparken er blevet gjort opmærksom på at genberegningerne
ville blive foretaget, bl.a. i forbindelse med svar fra tidligere transportminister
Magnus Heunicke på henvendelser i perioden 2014.
Årsagen til forskellen i støjudbredelsen på de to kort er, at beregningerne i
2015, grundet detailprojekteringen, er foretaget på et mere detaljeret grundlag
og dermed med større præcision end de tidligere foreløbige beregninger. Dertil
kommer optimering af linjeføringen, og dermed den præcise placering af jern-
banen, som påvirker resultatet. I dette tilfælde viser genberegningerne, at op-
timeringen påvirker nordsiden ved Rendsagerparken således at der er færre
støjgener sammenholdt med de tidligere beregninger.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 498: MFU spm. om en redegørelse for baggrunden for de ændringer, der kan ses i Banedanmarks støjkort for København-Ringstedbanen i Vallensbæk, særligt omkring boligområdet Rendsagerparken, når kortene fra 2014 og 2016 sammenlignes, til transport- og bygningsministeren
1641651_0002.png
Det skal bemærkes, at 2014-kortet viser beregninger fra 2009, og at 2016-
kortet viser beregninger fra 2015.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt