Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1631035_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 10
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål BL
Samråds-
spørgsmål BL
”Ministeren bedes redegøre for den
eventuelle betydning af
statsrevisorernes beretning om Aarhus
Letbane for organiseringen og
ansvarsfordelingen m.v. i forbindelse
med letbaneprojektet i Ring 3.”
Svar: Ja, det har
betydning for
sammen med
Ring 3
Det, statsrevisorerne med deres kritik
grundlæggende kræver, er, at der, når
staten deltager i et anlægsprojekt
sammen med region og kommuner, skal
være samme niveau for statslig
budgettering og styring, som ved statens
egne projekter. Altså de samme krav,
som når det f.eks. er Vejdirektoratet der
bygger.
Formålet med at stille dette krav er at
sikre, at staten ikke risikerer at komme
til at hænge på merudgifter, som staten
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631035_0002.png
Side 2 af 10
kun har begrænset mulighed for at
påvirke. Det handler altså om at beskytte
statens økonomiske interesser.
Omdrejningspunktet er dermed, hvilken
indflydelse staten har, og i hvilket
omfang staten kan sætte sine
synspunkter og interesser igennem, hvis
der – som i Aarhus – opstår uenigheder
og interessekonflikter mellem parterne.
Dermed kommer de spørgsmål,
statsrevisorerne har rejst, til at handle
om den styringsmodel, der er valgt. Og
statsrevisorernes kritik skaber i bredere
forstand en uklarhed i forhold til
håndteringen af statens ejerskab i andre
selskaber, som der er behov for at
afklare.
Det gælder navnlig Ring 3 Letbanen,
hvor den nuværende styringsmodel er
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631035_0003.png
Side 3 af 10
helt parallel til den model, der blev
anvendt i Aarhus, og som er genstand for
Rigsrevisionens og statsrevisorernes
kritik.
Derfor er det også nødvendigt, at vi får
en nærmere afklaring og håndtering af
den uklarhed i forhold til projektet om
anlæg af letbanen på Ring 3.
Konkret
betydning af
statsrevisorernes
kritik
Jeg kan ikke se, hvordan vi fuldt og helt
kan leve op til de krav, som
statsrevisorerne stiller, i en model som
den, der oprindelig blev valgt for Aarhus
letbane, og som efterfølgende blev
fravalgt
i både Aarhus og Odense, men
som
fortsat
er valgt som model for
Letbanen på Ring 3.
Som jeg redegjorde for i mit svar på
samrådsspørgsmål BK, så var det i hvert
fald i Aarhus ikke en styringsmodel, som
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631035_0004.png
Side 4 af 10
har givet Transportministeriet fornuftige
vilkår for at kunne varetage statens
interesser.
Sådan som det ligger nu, skal Letbanen
på Ring 3 bygges af et selskab, som er et
interessentskab mellem staten, Region
Hovedstaden og de 11 berørte
kommuner, hvor staten har en ejerandel
på 40 pct. Efter anlægget af letbanen er
det hensigten, at staten udtræder af
selskabet.
Selskabet ledes af en bestyrelse på 7
medlemmer, som hver interessent
udpeger medlemmer til. Staten udpeger
3 medlemmer, mens Region
Hovedstaden og et borgmesterforum
hver udpeger 2 medlemmer.
Transportministeriet sidder således
heller ikke i Ring 3-projektet med den
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631035_0005.png
Side 5 af 10
afgørende indflydelse i selskabet, og
staten har derfor heller ikke her
mulighed for at stå fast på statslige
principper, hvis der er et samstemmende
ønske om at gå en anden retning fra
kommunernes og regionens side.
Samarbejdet mellem staten og de øvrige
parter har hidtil fungeret fint – også
selvom der ind imellem har været
modstridende interesser mellem de
kommunale parter.
Men jeg kan jo ikke sidde her og
garantere over for hverken
statsrevisorerne, dette udvalg eller
andre, der måtte finde på at spørge, at
der ikke på et senere tidspunkt kan opstå
konflikter eller modstridende interesser,
som det skete i Aarhus. Og så er det altså
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631035_0006.png
Side 6 af 10
den samme styringsmodel, vi falder
tilbage på.
Som jeg allerede har nævnt, blev statens
engagement i Aarhus Letbane ændret i
februar 2015 som led i håndteringen af
budgetoverskridelserne, idet staten
udtrådte af selskabet og ikke længere
hæfter for uforudsete udgifter til anlæg
af Aarhus Letbane.
Herved blev der skabt parallelitet
mellem statens engagement i Aarhus
Letbane og Odense Letbane. I både
Aarhus og Odense er modellen nu, at
staten yder et tilskud til anlægget af
letbanen, men ikke deltager i
anlægsselskabet og ikke hæfter for
budgetoverskridelser ud over de afsatte
reserver.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631035_0007.png
Side 7 af 10
Modellen for statens engagement i
letbanen på Ring 3 blev imidlertid ikke
ændret og svarer således fortsat til den
tidligere model for Aarhus letbane.
Spørgsmål som
skal overvejes
Jeg ser med største alvor på kritikken fra
statsrevisorerne. Og jeg mener af de
årsager, jeg lige har redegjort for, at det
er nødvendigt at genoverveje rammerne
for statens engagement i Ring 3
letbanen. Rigsrevisionen og
statsrevisorerne har sat fokus på en
uklarhed ved statens engagement. Det er
derfor nødvendigt, at vi får svar på nogle
fundamentale spørgsmål:
Er der de nødvendige rammer for
at sikre en styring af projektet, der
er på niveau med statens styring af
sine egne anlægsprojekter?
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631035_0008.png
Side 8 af 10
Er der tale om den rette
selskabsmæssige konstruktion,
eller burde projektet organiseres
efter Odense-modellen?
Er sikkerheden i budgetteringen af
projektet på niveau med
budgetteringen af statens egne
anlægsprojekter?
Jeg må konstatere, at der på nuværende
tidspunkt ikke kan svares klart
bekræftende på disse spørgsmål.
Konklusioner:
sagen må drøftes
politisk
Vi må kigge hinanden i øjnene og sige, at
det var et politisk valg, at staten skulle gå
ind i Aarhus Letbane-projektet som
medejer på de givne præmisser og med
de risici, det indebar.
Derfor er det også vigtigt, at vi får en
politisk drøftelse af, hvad
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631035_0009.png
Side 9 af 10
statsrevisorernes kritik skal betyde
fremover, herunder for projektet på Ring
3.
Med en kritik, som den der er kommet
fra statsrevisorerne, er det vores pligt
som politikere at udvise rettidig omhu,
så vi er sikre på ikke at begå den samme
fejl to gange.
Derfor har jeg bedt mine embedsmænd
om at gennemgå Rigsrevisionens og
statsrevisorernes kritik systematisk i
forhold til den styringsmodel, der ligger
for letbanen på Ring 3.
Det er de gået i gang med. Og når denne
gennemgang er overstået, ser jeg frem til
at drøfte sagen med forligskredsen.
Det forventer jeg kan ske på det
kommende møde den 12. maj, som jeg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631035_0010.png
Side 10 af 10
har indkaldt til efter et ønske her i
udvalget på vores tidligere samråd om
sagen.
Statsrevisorernes kritik af
styringsstrukturen under
Transportministeriets deltagelse i
Aarhus Letbane er så grundlæggende, at
det er en diskussion, vi bliver nødt til at
tage – uanset hvilke spørgsmål og
holdninger, der i øvrigt måtte være til
projektet på Ring 3, og uanset de
tidsmæssige konsekvenser, som det
måtte få for letbanen.