Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1631034_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 18
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål BK
Samråds-
spørgsmål BK
Ministeren bedes redegøre for
statsrevisorernes beretning om
Transport- og Bygningsministeriets
deltagelse i anlægget af Aarhus
Letbane.
Svar – indledende
bemærkning
Jeg er i spørgsmål BK blevet bedt om at
redegøre for statsrevisorernes beretning
om Transport- og Bygningsministeriets
deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane.
Jeg vil starte med at sige, at ingen skal
være i tvivl om, at jeg ser med største
alvor på kritikken fra statsrevisorerne.
Jeg vil i det følgende gennemgå de
overordnede kritikpunkter, som
statsrevisorerne fremfører. Og så vende
tilbage til, hvilken betydning kritikken
får i bredere forstand.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0002.png
Side 2 af 18
Overordnet set bemærker
Statsrevisorerne,
at det er
utilfredsstillende, at
Transportministeriet har deltaget i
anlægget af Aarhus Letbane uden at
vise den professionalisme og det aktive
ejerskab, som man må forvente på
baggrund af ministeriets erfaringer
med anlægsprojekter og selskabsledelse.
Som det vil fremgå af min gennemgang,
så mener jeg nok, at det er en lidt
vidtgående konklusion fra
statsrevisorernes side, alene at tillægge
Transportministeriets varetagelse af
statens ejerskab ansvaret for, hvorfor
projektet gik så galt, som det gjorde.
Det er for mig afgørende, at man tager
med i betragtning, at
Transportministeriet har været bundet
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0003.png
Side 3 af 18
til en ejerskabs- og styringsmodel for
letbanen, som har sat afgørende
begrænsninger for Transportministeriet
muligheder for at sikre statens
interesser.
Svar –
gennemgang af
kritikpunkter
Når man nærlæser Rigsrevisionens
beretning, vil man kunne se de
bemærkninger og oplysninger, som
Transport- og Bygningsministeriet har
givet til Rigsrevisionen i forbindelse med
Rigsrevisionens undersøgelse af
ministeriets deltagelse i anlægget af
Aarhus Letbane.
Her fremgår det bl.a. i pkt. 53 i
beretningen – og jeg citerer:
”Vores undersøgelse viser, at
Transportministeriet fra medio 2012 til
medio 2013 løbende reagerede på, at
selskabets bygherreorganisation og
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0004.png
Side 4 af 18
økonomistyring ikke var tilfredsstillende
til at sikre, at projektet blev gennemført
på et forsvarligt økonomisk grundlag.
Ministeriet fulgte op på, at selskabet
opbyggede en tilstrækkelig
bygherreorganisation og forbedrede
økonomistyringen. Ministeriet
engagerede bl.a. sin suppleant i
bestyrelsen som konsulent for selskabet
fra primo 2013. I maj 2013 tog
ministeriet desuden initiativ til en plan,
som skulle sikre selskabet en
tilfredsstillende økonomistyring af
projektet.
Planen omfattede bl.a. afklaring af
forholdet mellem Aarhus Letbane I/S og
det kommende driftsselskab, herunder
omkostningsfordelingen mellem de 2
selskaber. Med planen tilskyndede
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0005.png
Side 5 af 18
ejerne desuden Aarhus Letbane I/S til at
sikre, at budgettet blev overholdt.
Ministeriet har oplyst, at ministeriet på
et tidligt tidspunkt fik indtryk af, at de
andre ejere var mere fokuserede på
letbanens åbning i 2016 end på
budgetoverholdelsen, og ministeriet
tilskyndede derfor til, at budgettet blev
overholdt.” – citat slut.
Jeg synes da egentlig, at det viser, at
ministeriet faktisk gjorde hvad man
kunne for at udøve et aktivt ejerskab.
Statsrevisorerne bemærker også,
at det
er utilfredsstillende, at
Transportministeriet ikke vurderede,
om letbaneprojektets anlægsbudget og
reserver var tilstrækkelige til at
gennemføre projektet, inden staten
indtrådte i interessentskabet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0006.png
Side 6 af 18
Til det vil jeg gerne henvise til pkt. 34 i
Rigsrevisionens beretning, hvor følgende
bl.a. fremgår – og jeg citerer:
”Transportministeriet har derudover
oplyst, at ministeriet under hele forløbet
havde en klar præference for en model,
hvor staten ydede et tilskud på 500 mio.
kr., og alle anlægsrisici lå hos de lokale
parter. Ifølge ministeriet stemte dette
bedst overens med letbanens karakter af
at være et projekt, der var forberedt
lokalt.
Efter ministeriets opfattelse havde
Aarhus Kommune og Region
Midtjylland derimod en klar præference
for interessentskabskonstruktionen, og
de lokale interessenters præferencer
herfor skulle ses i direkte sammenhæng
med et ønske om, at staten også skulle
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0007.png
Side 7 af 18
bære et ansvar for risici ved anlægget af
letbanen.
Ifølge ministeriet var det for at realisere
de politiske ønsker om at fremme
etableringen af letbanen nødvendigt, at
staten indgik i et interessentskab – dette
til trods for, at staten hermed påtog sig
risici, som var væsentligt dårligere belyst
og dårligere afdækket med reserver end i
tilsvarende statslige projekter.
Transportministeriet har desuden
oplyst, at statens deltagelse i projektet og
i Aarhus Letbane I/S var en klar politisk
prioritering, der flere gange blev
bekræftet i politiske aftaler og i
lovgivning. Ifølge ministeriet blev de
politiske beslutninger truffet på et fuldt
oplyst grundlag om projektets karakter
og planlægningsmæssige stadie –
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0008.png
Side 8 af 18
herunder at grundlaget for de politiske
beslutninger om projektet var væsentligt
mere ufuldstændigt, end det
sædvanligvis er tilfældet for statslige
anlægsprojekter.
Disse politiske beslutninger fastlagde
ifølge ministeriet i sagens natur
rammerne for ministeriets
handlemuligheder i forhold til
projektet.” – citat slut.
Statsrevisorerne finder det ligeledes
utilfredsstillende,
at
Transportministeriet ikke i tide sikrede
sig tilstrækkelige oplysninger om
projektets økonomi, men fx godkendte,
at selskabet i foråret 2013 igangsatte de
første større anlægsarbejder for 250
mio. kr., inden der var etableret en
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0009.png
Side 9 af 18
kompetent bygherreorganisation og
overblik over projektets økonomi.
Her vil jeg gerne henvise til pkt. 60 i
Rigsrevisionens beretning, hvor følgende
fremgår – og jeg citerer:
”Transportministeriet har oplyst, at
ministeriet godkendte udbudsprocessen,
fordi selskabet i 2012 havde besluttet, af
hensyn til de lokale parters ønske om
færdiggørelse i 2016, at en række større
tidskritiske anlægsarbejder skulle
igangsættes inden kontraktindgåelsen
for Transportpakken og dermed også
inden, at prisen for hele anlægsprojektet
var kendt.
Ministeriet oplyser videre, at selskabet i
april 2013 allerede havde gennemført
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0010.png
Side 10 af 18
licitation for enkelte af de større
anlægsarbejder, og at det derfor ville
have økonomiske konsekvenser ikke at
igangsætte dem. Derudover ville det
være nødvendigt at udarbejde dele af
projekteringsarbejdet på ny med deraf
følgende merudgifter.
Desuden ville en udsættelse medføre, at
projektet blev forsinket, hvilket også
kunne medføre en yderligere fordyrelse.
Ministeriet opgjorde ikke omfanget af de
mulige fordyrelser ved ikke at igangsætte
de større anlægsarbejder ” – citat slut.
Det er således vigtigt at huske, at
letbaneselskabet havde tre ejere. Der var
fra starten tale om et lokalt forankret
projekt, som blev drevet frem af de
lokale aktører, der også sad med den
afgørende indflydelse i selskabet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0011.png
Side 11 af 18
Et grundlæggende problem med
projektet var således, at der var tale om
en uhensigtsmæssigt konstruktion med
to andre ejere, der var drevet af en
snæver interesse i, at projektet skulle stå
færdig til 2017, hvor Aarhus skal være
europæisk kulturby.
De øvrige ejere tøvede ikke med at haste
forberedelserne igennem og igangsætte
projektet, før bygherreorganisationen
var på plads, og dermed inden selskabet
havde et overblik over projektets
samlede økonomi.
Og jeg hæfter mig da også ved, at det
faktisk var ministeriet – og ikke de
øvrige to ejere – der til sidst tog initiativ
til at bremse op og undersøge
økonomien i projektet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0012.png
Side 12 af 18
I forhold til min gennemgang vil jeg godt
afslutningsvis nævne, at ministeriet jo
tog initiativ til at få draget de
nødvendige konsekvenser af projektets
forløb, som førte til at staten trak sig ud
af letbaneselskabet i foråret 2015.
Det arbejde anerkender Rigsrevisionen
også i deres beretning.
Svar –
konklusioner
Det her handler dermed her og nu ikke
så meget om Transportministeriets
indsats – og den diskussion bliver man
under alle omstændigheder højest
bagklog af.
Det afgørende spørgsmål er, hvor meget
styr staten skal have på projekter, som
gennemføres uden for statens eget regi.
Her er statsrevisorenes krav meget
firkantet: staten skal have fuldstændig
lige så meget styr på disse projekter, som
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0013.png
Side 13 af 18
hvis der havde været tale om et
anlægsprojekt i regi af Vejdirektoratet.
Statsrevisorerne finder således,
at der
principielt ikke bør være forskel på den
professionelle håndtering af større
anlægsprojekter, uanset om de foregår i
statsligt, regionalt eller kommunalt regi
eller i partnerskaber.
I forhold til Aarhus Letbane har der
tydeligvis været en uoverensstemmelse
mellem de styringshåndtag, der med den
givne organisationsmodel stod til
rådighed for Transportministeriet, og så
det krav som statsrevisorerne stiller, om
at staten altid skal sikre sig
fuld kontrol
med projekter i selskaber, hvor vi indgår
som medejer.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0014.png
Side 14 af 18
Det er en problemstilling, der har præget
projektet i Aarhus, men som også går
igen i forbindelse med andre projekter.
Det er svært at se, at staten kan kræve
denne bestemmelsesret som
mindretalsaktionær i et selskab, hvor det
vel også er rimeligt, at de øvrige ejere
har noget at skulle have sagt.
Jeg tror det er tydeligt for enhver, der
læser Rigsrevisionens beretning, at der i
forløbet omkring Aarhus Letbane har
været en række konkrete situationer
med interessekonflikter – i dette tilfælde
konflikter, hvor det ikke just har været
de lokale parter, der har udvist
tilbageholdenhed og forsigtighed.
Når der så opstår sådanne
interessekonflikter, så er det jo i sidste
ende styringsmodellen man må falde
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0015.png
Side 15 af 18
tilbage på. Og der har
Transportministeriet ikke uden videre
kunne gennemtrumfe statens
synspunkter over for de andre ejeres.
Så spørgsmålet er, om en model, hvor
staten indgår som medejer i et selskab
med fx kommune eller region – i forhold
til statsrevisorernes kritik og de normer
statsrevisorerne opstiller for ministeriets
håndtering – overhovedet er den rette
model at vælge som styringsmodel for
anlægsprojekter af denne karakter.
Det er jo i virkeligheden det man kan
lære af i den her sag.
Jeg noterer mig i hvert fald, at efter det
stod klart, at økonomien i Aarhus
Letbane var kørt af sporet, og efter at
staten havde finansieret sin del af
overskridelserne, så tog den daværende
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0016.png
Side 16 af 18
regering initiativ til at ændre
styringsmodel og organisering af Aarhus
Letbane. Det lovforslag, som blev
fremsat i november 2014 og vedtaget i
februar 2015, indebar at statens
medejerskab til letbaneselskabet
ophørte, og at statens ejerindskud blev
konverteret til et tilskud. Af
bemærkningerne til lovforslaget fremgår
direkte, at
konsekvenserne af statens
udtræden af Aarhus Letbane I/S er, at
staten herefter ikke længere hæfter for
uforudsete udgifter til anlæg af Aarhus
Letbane.
Den lære, som den daværende regering
uddrog af problemerne med styringen af
projektet om Aarhus Letbane, var
således, at modellen måtte laves om, at
staten måtte udtræde af ejerkredsen, og
at statens engagement måtte have form
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0017.png
Side 17 af 18
af et tilskud, hvor staten ikke hæfter for
budgetoverskridelser.
Ved det forlag til lov om Odense
Letbane, der blev fremsat samtidig i
november 2014, kan man også
konstatere, at der er valgt en
tilskudsmodel og ikke en ejerskabsmodel
for statens engagement. Som der står i
bemærkningerne til lovforslaget:
Hermed sikres det, at Odense Kommune
som tilsigtet har det fulde økonomiske
ansvar for projektet.
Såvel for Aarhus Letbane som for
Odense Letbane tog den daværende
regering med andre ord de
styringsmæssige og organisatoriske
konsekvenser af de problematiske
erfaringer fra medejerskabet af Aarhus
Letbane.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3. maj 2016 om Statsrevisorernes beretning om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane, jf. TRU alm. del - samrådsspm. BK og BL, til transport- og bygningsministeren
1631034_0018.png
Side 18 af 18
Og det leder mig videre til spørgsmål BL
om, hvilken betydning statsrevisorernes
kritik kan have for projektet med at
anlægge en letbane i Ring 3.