MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. maj 2016
2016-2500
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 2. maj 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 493:
Hvad er årsagen til de forholdsmæssigt mange ulykker nær Aarup (afkørsel 58)
sammenlignet med antallet af ulykker på den øvrige del af Fynske Motorvej, jf.
TRU alm. del – 262?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bidrag fra Vejdirek-
toratet, som har oplyst følgende:
”De politiregistrerede trafikulykker på Fynske Motorvej nær Aarup ved afkørsel
58 fandt i 2015 typisk sted på hverdage i morgen- og eftermiddagstimerne samt
om formiddagen på weekenddage. Ulykkerne var oftest bagendekollisioner
med personbiler, der kørte i vestlig retning mod Middelfart.
Den vestfynske motorvej er generelt belastet af mange køretøjer og tæt trafik i
morgen- og eftermiddagstimerne, herunder på motorvejsstrækningen nær
Aarup og frakørsel 58, hvor der dagligt kører cirka 62.000 køretøjer.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at årsagen til de forholdsmæssigt mange
ulykker på Fynske Motorvej nær Aarup ved afkørsel 58 sammenlignet med den
øvrige del af Fynske Motorvej er en kombination af kapacitetsproblemer i form
af tæt trafik eller kødannelse samtidig med, at trafikanterne kører med for kort
afstand til de forankørende køretøjer”.
Jeg har desuden efter aftale med Justitsministeriet indhentet et bidrag fra
Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Fyns Politi,
der har oplyst, at politikredsen ikke er i besiddelse af oplysninger om årsagen
til, at der ifølge opgørelsen fra Odense Universitetshospital er forholdsmæssigt
flere færdselsuheld med personskade nær Aarup (afkørsel 58) end på den øvri-
ge del af den Fynske Motorvej.”