MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17-11-2015
2015-6451
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 27. oktober 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 49:
Er ministeren enig i, at samfundsøkonomiske beregninger ikke medtager alle
effekter, herunder erhvervsudvikling, byudvikling og trængsel?
Svar:
Transport- og Bygningsministeriets samfundsøkonomiske analyser bidrager til
afdækning af, hvad der er det mest fordelagtige tiltag for samfundet, men det
vil være en fejl at betragte analysen som en facitliste.
Det er vigtigt at understrege, at det nuværende metodegrundlag vurderes at
medregne hovedparten af de forskningsmæssigt velunderbyggede samfunds-
økonomiske gevinster og omkostninger. Transport- og Bygningsministeriet
arbejder løbende med at forbedre metoden. Om de i spørgsmålet nævnte kon-
sekvenser af tiltag på transportområdet kan bemærkes følgende:
Effekter ved erhvervsudvikling indgår delvist i Transport- og Bygningsministe-
riets metode, da der i analysen medtages arbejdsudbudseffekter. Arbejdsud-
budseffekter opstår, når tiltaget og/eller tiltagets finansiering påvirker udbud-
det af arbejdskraft. Dertil kommer, at metoden indeholder erhvervslivets direk-
te produktivitetsgevinster som følge af lavere transportomkostninger i tid og
penge.
Effekter ved byudvikling indgår på nuværende tidspunkt ikke i Transport- og
Bygningsministeriets metode, da der ikke p.t. findes metoder til at opgøre ef-
fekterne af dette.
Effekter ved trængsel indgår i Transport- og Bygningsministeriets metode og
opgøres i de bagvedliggende trafikmodelberegninger. Her tages der hensyn til
den enkelte trafikants påvirkning på fremkommeligheden for de øvrige trafi-
kanter samt sammenhængen mellem antallet af trafikanter og vejens kapacitet.