Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1563854_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. november 2015
2015-6435
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 26. oktober 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 48:
Ministeren bedes til Transport- og Bygningsudvalget oversende en liste over
projekter inden for henholdsvis Togfonden og aftalerne om en bedre og billige-
re kollektiv trafik, der er igangværende, under planlægning, sat i bero m.v.
samt for resterende midler i forligskredsen, herunder reservationer, evt. plan-
lagte omdisponeringer og tilbageværende frie midler – opstillet på den måde,
der giver det bedste overblik for udvalget.
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 28. oktober 2015.
Svar:
Togfonden DK
Nedenstående tabel 1 giver en oversigt over igangsatte og ikke-igangsatte initia-
tiver i Togfonden DK i henhold til FL15 og FFL16.
Tabel 1: Igangsatte initiativer i aftaler om Togfonden DK
Mio. kr., 2016-pl
Igangsatte initiativer:
VVM-analyse af opgraderinger (Fredericia-Hobro)
VVM-analyse af Ny bane over Vestfyn
VVM-analyse af Ny bro over Vejle Fjord
VVM-analyse af bane Hovedgård-Aarhus
VVM-analyse af elektrificering Fredericia-Aalborg
VVM-analyse af elektrificering Roskilde-Kalundborg
1)
VVM-analyse elektrificering Aalborg-Frederikshavn
1)
VVM-analyse af elektrificering Vejle-Struer
1)
VVM-analyse hastighedsopgradering Østerport-Helsingør
VVM-analyse hastighedsopgradering Køge Nord-Næstved
VVM-analyse Øvrige regionale hastighedsopgraderinger
VVM-analyse af ramme til godstrafik i Nordjylland
54,6
67,3
91,6
63,0
71,1
17,3
20,4
32,5
3,6
2,0
26,2
3,6
Totaludgift
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om at oversende en liste over projekter inden for henholdsvis Togfonden og aftalerne om en bedre og billigere kollektiv trafik, der er igangværende, under planlægning, sat i bero m.v. samt for resterende midler i forligskredsen, til transport- og bygningsministeren
1563854_0002.png
VVM-analyse af Fly-over ved Ny Ellebjerg (ekskl. perroner)
VVM-analyse mv. af perroner ved Ny Ellebjerg
1)
VVM-analyse af anlæg af Ny bane til Billund
Forundersøgelse Aarhus-Galten-Silkeborg
Analyse til fremme af gods på bane
VVM-analyse af Gødstrup St., ekstra spor
1)
VVM-analyse af Herning-Holstebro, øget banekapacitet
1)
Hastighedsopgradering, Køge Nord-Næstved
Pulje til forlodsovertagelser, Banedanmark
Pulje til forlodsovertagelser, Vejdirektoratet
Forberedelse af Øvrige regionale hastighedsopgraderinger
2)
Forberedelse af elektrificering Fredericia-Aalborg
2)
Ramme til godstrafik i Nordjylland (investeringstilskud)
Jernbanegodsterminal, Hirtshals Havn (investeringstilskud)
Fly-over ved Ny Ellebjerg (ekskl. perroner)
Hastighedsopgradering Østerport-Helsingør
Elektrificering Fredericia-Aalborg
3)
Elektrificering Roskilde-Kalundborg
3)
Elektrificering Aalborg-Frederikshavn
3)
Elektrificering Vejle-Struer
3)
Ikke-igangsatte initiativer:
Opgraderinger (Fredericia-Aarhus H)
Ny bane over Vestfyn
Vejle Fjord
Reserve til stationspulje
Kørestrøm
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg
Øvrige regionale hastighedsopgraderinger
Ramme til godstrafik i Nordjylland (BDK)
Perroner mv. på Ny Ellebjerg Station
Anlæg af ny bane til Billund
Pulje til parkering
Gødstrup Station, ekstra spor
Herning-Holstebro, øget banekapacitet
Øget gennemsejlingshøjde på Vejle Fjord broen
10,0
5,4
14,5
4,0
2,0
1,8
1,8
44,5
20,0
174,1
2,0
196,1
41,3
23,5
367,8
113,4
4.437,6
1.175,0
902,7
1.516,6
Totaludgift
1.872,5
4.951,0
4.345,3
309,7
634,4
111,5
1.074,0
67,8
160,9
752,2
206,4
41,2
49,3
78,4
Side 2/5
Bemærkninger:
1) Midlerne er udmøntet til Banedanmark og er derfor medtaget i tabellen. Undersøgelserne er dog
endnu ikke igangsat.
2) Beløbet udgør en del af det samlede anlægsoverslag, men kun denne del af anlægsmidlerne er ud-
møntet til Banedanmark til projektering og opstart af projektorganisation. Totaludgiften under midler
disponeret til besluttede projekter er nedjusteret tilsvarende.
3) Banedanmark har indgået en kontrakt om selve elektrificeringen som en del af Banedanmarks samle-
de elektrificeringskontrakt. De øvrige dele af projektet (hævning af broer mv.) er ikke igangsat.
Kilde: FL15 og FFL16
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om at oversende en liste over projekter inden for henholdsvis Togfonden og aftalerne om en bedre og billigere kollektiv trafik, der er igangværende, under planlægning, sat i bero m.v. samt for resterende midler i forligskredsen, til transport- og bygningsministeren
1563854_0003.png
Med aftalerne om Togfonden DK er der aftalt initiativer for i alt knap 24 mia.
kr. (2016-pl). Det uudmøntede råderum udgør ca. 5,4 mia. kr. i 2016.
Regeringen har i regeringsgrundlaget Sammen for fremtiden, juni 2015, tilken-
degivet, at den vil foretage et serviceeftersyn af Togfonden DK og om nødven-
digt tilpasse udrulningen af Togfonden.
Bedre og billigere kollektiv trafik
I tabel 2 fremgår de udisponerede midler i Pulje til takstnedsættelser og Pulje
til investeringer til forbedringer af den kollektive trafik, som er indbudgetteret
på FFL16.
Tabel 2. Udisponerede midler i puljer til takstnedsættelser og kollektiv trafik
Mio. kr., 2016-pl
Pulje til takstnedsættelser
Pulje til investeringer til forbedringer
af den kollektive trafik
Opspa-
ring
-
149,1
2015
-
30,4
2016
-
-
2017
-
-
2018
50,0
-
2019
43,6
-
Side 3/5
Pulje til takstnedsættelser
Pulje til takstnedsættelser og initiativer finansieret af puljen er uændrede på
FFL16. Fra 2020 og frem er der årligt 43,6 mio. kr. i udisponerede midler i Pul-
je til takstnedsættelser. Dog udestår der finansiering fra 2018 og frem på ca. 50
mio. kr. årligt til en evt. fortsættelse af initiativer besluttet med Aftale om ung-
domskort og fjernbusser af 26. februar 2014.
Pulje til investeringer til forbedringer af den kollektive trafik
De udisponerede midler i Pulje til investeringer til forbedringer af den kollek-
tiv trafik er reduceret med 460,0 mio. kr. i 2017, 490,0 mio. kr. i 2018 og 496,1
mio. kr. i 2019 på FFL16. Puljen er dermed afviklet.
Opsparingen i puljen er ikke reduceret på FFL16. Ligeledes er bevillingen til
allerede igangsatte initiativer, som er finansieret af puljen, fastholdt på FFL16.
Med Aftale om indkøb af dobbeltdækkere af 1. april 2014 tilkendegav forligs-
kredsen bag Bedre og billigere kollektiv trafik, at de ville reservere 419,9 mio.
kr. til indkøb af el-lokomotiver. Reservationen er ikke udmøntet, og der er så-
ledes ikke indbudgetteret en konkret disponering af midler fra Pulje til investe-
ringer i forbedring af kollektiv trafik. Som følge af afviklingen af puljen på for-
slaget til finanslov for 2016 er det bevillingsmæssige grundlag for reservationen
bortfaldet.
Igangværende projekter og initiativer
I tabel 3 og 4 fremgår de initiativer, som der er afsat bevilling til fra Pulje til
takstnedsættelser og Pulje til investeringer til forbedringer af den kollektive
trafik i 2015 og frem. I tabellerne fremgår den afsatte bevilling samt status for
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om at oversende en liste over projekter inden for henholdsvis Togfonden og aftalerne om en bedre og billigere kollektiv trafik, der er igangværende, under planlægning, sat i bero m.v. samt for resterende midler i forligskredsen, til transport- og bygningsministeren
1563854_0004.png
initiativerne. For initiativer finansieret af Pulje til takstnedsættelser fremgår
endvidere opsparing, som følge af mindreforbrug i initiativerne før 2015.
Tabel 3. Initiativer besluttet under Pulje til takstnedsættelser til gennemførel-
se i 2015 og frem*
Mio. kr., 2016-pl
Takstnedsættelser uden for myldretiden i lokaltrafikken
Ungdomskortet
Sociale rabatter i fjernbusser
Pulje til forbedringer af kollektiv trafik i yderområder**
2015
310,7
349,1
15,3
59,7
2016
312,8
352,9
15,4
60,3
2017
312,8
353,6
15,4
60,3
2018
312,8
313,2
5,2
-
2019
312,8
313,2
5,2
-
Side 4/5
Bemærkning: *Kilde til bevillingstal er FL15 og FFL16. **En del af puljemidlerne er om-
disponeret til ny station ved Kalundborg Øst (16,2 mio. kr.), Ny Hedensted Borgerbil (0,6
mio. kr.) reservation til trinbræt i Thorsager (5,0 mio. kr.) samt en række analyser (2,0 mio.
kr.), jf. Aftale om cykler, busfremkommelighed og kollektiv trafik i yderområder af 22. maj
2015.
Tabel 4. Initiativer besluttet under Pulje til investeringer til forbedringer af
den kollektive trafik til gennemførelse i 2015 og frem
Mio. kr., 2016-pl
Indkøb af 55 dobbeltdækkervogne til regionaltrafik
Bidrag til VVM-undersøgelse af BRT/letbane i Aalborg
Indkøb af 67 dobbeltdækkervogne
Pulje til supercykelstier og cykelparkering
Passagerpulsen
Beslutningsgrundlag for Ørestad st. og Glostrup st.
Analyse af sammenhængende letbaner/BRT og fjernbusterminal i Storkøbenhavn**
Analyser af letbane i Frederikssundsvej***
Beslutningsgrundlag for kapacitetsmæssige forbedringer på S-banen
Beslutningsgrundlag for vendespor ved Enghave st.
Udredning om metrodrift på S-banen
Beslutningsgrundlag for Esbjerg nærbane
Beslutningsgrundlag for flytning af Herlev st.
Pulje til busfremkommelighed
Stationer ved DTU for Letbanen i Ring 3
Projektering og reservation til anlæg af Vinge station
Fordyrelse af Aarhus Letbane
Hastighedsopgradering Ryomgaard - Grenaa
Station i Jerne (Esbjerg Øst)
Bevilling i alt*
829,1
6,1
883,5
182,9
30,4
13,2
17,7
6,0
15,2
4,0
15,2
4,0
4,0
51,5
51,5
56,7
233,2
55,6
27,7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om at oversende en liste over projekter inden for henholdsvis Togfonden og aftalerne om en bedre og billigere kollektiv trafik, der er igangværende, under planlægning, sat i bero m.v. samt for resterende midler i forligskredsen, til transport- og bygningsministeren
1563854_0005.png
Reservation til udvidelse af kombiterminal i Padborg
8,2
Side 5/5
Bemærkning: *Kilde til bevillingstal er finanslove til og med FL15 samt FFL16. Bevillingstal-
lene inkluderer bevilling afsat til initiativerne før 2015. **Projektet er nedskaleret, hvilket er
meddelt i brev til Region Hovedstaden af 14. september 2015. ***Projektet er ikke igangsat,
og det er besluttet at annullere det statslige bidrag.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt