MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. maj 2016
2016-2453
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 29. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 477:
Ministeren anførte på samrådet om Ravn Bane den 26. april 2016, at ministe-
ren ikke ”umiddelbart” kunne gøre mere for Ravn Bane inden for de givne juri-
diske rammer trods Banedanmarks urimelige behandling af virksomheden.
Kan ministeren uddybe, om det betyder, at der med en god portion velvilje alli-
gevel kan findes en mindelig løsning i sagen, og hvad den i givet fald kunne
være?
Svar:
Jeg formoder, at der spørges ind til min tale på samrådet den 26. april 2016,
hvor jeg bl.a. sagde følgende:
”Udbudsreglerne er tekniske og komplicerede, og derfor vil jeg undlade
at begive mig ind på en mere detaljeret redegørelse for retsgrundlaget.
Jeg vil til gengæld tilbyde at sende udvalget et notat fra Kammeradvoka-
ten, hvori der redegøres for, hvorfor Jesper Ravns nye firma ikke uden
videre kan overtage det gamle firmas prækvalifikation i forbindelse med
udbuddet.”
Jeg kan konstatere, at vendingen ”ikke uden videre” har skabt uklarhed. Jeg
skal derfor henvise udvalget til Kammeradvokatens notat af 12. april 2016 –
”Ravn Banes deltagelse i Banedanmarks udbud af rammeaftale om leje af SR-
kompetencer”, som blev sendt til udvalget den 27. april 2016. Notatet redegør
netop for den omhandlede problemstilling.
Det fremgår af notatet, at det ikke er muligt at lade Jesper Ravns nye firma,
RAVN Bane IVS (nu RAVN Bane 2016 ApS), deltage i udbuddet uden at bryde
relevant udbudsret, fordi der skal være identitet mellem den virksomhed, der
prækvalificeres, den virksomhed, der afgiver tilbud og den virksomhed, der
indgås kontrakt med.
Til udvalgets orientering kan jeg oplyse, at Banedanmark den 12. maj 2016 har
besluttet at annullere en af fire delaftaler i forbindelse med udbuddet af SR