Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1634004_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. maj 2016
2016-2450
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 29. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 475:
Hvad er ministerens holdning til, at DSB i større omfang planlægger kørepla-
ner således, at togpassagerer fra Fyn og Jylland ikke som tidligere kan køre
direkte til Københavns Lufthavn med tog, men skal skifte tog på Københavns
Hovedbanegård, og hvordan vurderer ministeren den negative effekt for Kø-
benhavns Lufthavns passagergrundlag af ringere direkte togforbindelse?
Svar:
DSBs og Banedanmarks tilrettelæggelse af togtrafikken til og fra Københavns
Lufthavn er sket under hensyntagen til det svenske transportøransvars krav om
id-kontrol. Konkret indebærer det, at begge spor ved lufthavnen anvendes i
forbindelse med id-kontrollen, hvilket er baggrunden for, at det for flere passa-
gerer er nødvendigt at skifte tog på København H.
Der er tale om den bedst mulige løsning i den aktuelle situation med svensk
transportøransvar, og uanset at jeg skal beklage, at det derfor p.t. ikke er muligt
at udnytte infrastrukturen mest effektivt, konstaterer jeg, at der fortsat er god
mulighed for at komme med offentlig transport til og fra lufthavnen i form af
både tog, metro og bus.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at DSB og Banedanmark i øjeblikket er ved at undersø-
ge nye, alternative løsninger for en mere effektiv tilrettelæggelse af id-
kontrollen og trafikken på Kyst- og Øresundsbanen. Der er i denne forbindelse
fokus på om muligt at forbedre trafikafviklingen til og fra Københavns Luft-
havn.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt