Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1648107_0001.png
UDVIDELSE AF SØBY HAVN
Produktionsarbejdspladser i Det Blå Danmark
Ærø har 22 maritime virksomheder og er dermed en væsentlig del af Det Blå
Danmark.
Øens centrum for de maritime virksomheder er Søby Havn, med blandt andet Søby
Værft som øens største private virksomhed og samtidig landets fjerde største værft.
Havnen adskiller sig fra de fleste andre danske erhvervshavne ved dens mange
produktionsarbejdspladser. 350 arbejdspladser på Ærø er relateret til Søby Havn.
De maritime virksomheder konkurrerer på et internationalt marked, hvor skibene
bliver større og større. Hvis ikke havnen udvikles i samme takt mister
virksomhederne uundgåeligt markedsandele.
En udvidelse af Søby havn vil betyde cirka 200 arbejdspladser for Ærø.
Udvidelsen koster 161 mio. kr. som det ikke er muligt for hverken havn eller Ærø
Kommune at løfte. Herudover investerer privat virksomhed cirka 83 mio. kr. i ny
tørdok som muliggøres af havneudvidelsen.
Søby Havn
[email protected]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
Indholdsfortegnelse
Søby Havn – en selvejende institution ......................................... 2
Søby havns historie ................................................................. 2
Havnens aktiviteter ................................................................. 2
Situationen i dag ..................................................................... 3
Udvidelsesplanerne .................................................................... 3
Moleanlæg ......................................................................... 4
Dybtvandskaj ...................................................................... 4
Havnebassinet..................................................................... 4
Laste- og lossekaj ................................................................ 4
Kajarealer til havnens virksomheder .................................... 4
Analyser og undersøgelser .................................................. 5
Samlet anlægsbudget.............................................................. 5
Den socioøkonomiske effekt ....................................................... 6
Søby Havn i dag....................................................................... 6
Søby havn – 2020 uden en udvidelse....................................... 6
Søby havn – efter en udvidelse................................................ 6
Fuldskala scenariet .............................................................. 6
Halvskala scenariet .............................................................. 6
Udvikling for Ærø ........................................................................ 7
Ærøs maritime virksomheder .................................................. 7
Et internationalt marked ......................................................... 8
Innovative virksomheder......................................................... 9
En central placering ................................................................ 9
Ærøs erhvervshavn ..................................................................... 9
Naturgivne forhold omkring Søby Havn ................................... 9
Offentlig støtte ..................................................................... 10
Status og tidshorisont ............................................................... 10
1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
1648107_0003.png
Søby havn og Ærø Kommune har besluttet at udvide Søby Havn.
Dette papir beskriver de konkrete planer, behov og effekter af en
udvidelse.
Søby Havn – en selvejende institution
Søby Havn er en selvejende institution med det ene formål at
drive og udvikle Søby Havn.
Et eventuelt overskud skal investeres i havnen.
Havnen ledes af en bestyrelse med 7 medlemmer. Et medlem
udpeges af Ærø Kommune mens 5 medlemmer vælges af
havnens brugere. Det sidste medlem udpeges af bestyrelsen.
Ærø Kommune fører tilsyn med Søby Havn, jf.
Erhvervsfondslovens § 1, stk. 5, og skal godkende køb, salg og
pantsætning af havnens arealer og bygninger, ligesom
kommunen skal godkende havnens regnskab og budget.
Læs mere i havnes
vedtægter.
Ved seneste udbygning i 2006 blev havnen udvidet og uddybet,
så den i dag kan tage skibe på 135 m. med dybdegang på 6,5 m.
Dengang anlagde værftet den 3. tørdok med en kapacitet på 115
x 24 x 6 meter. Værftets øvrige to dokker kan tage skibe med
længder op til henholdsvis 85 og 75 meter.
Havnens aktiviteter
Søby Havn rummer i dag en række forskellige erhvervsaktiviteter
som har indflydelse på hele Ærø. Hvert år anløber cirka 150
erhvervsskibe havnen.
Havnen har 5 funktioner.
Produktionsvirksomheder
– der er i dag 4
produktionsvirksomheder indenfor skibsbygning, -reparation og -
servicering placeret på selve havneområdet. Største virksomhed
er Søby Værft.
Gods over kaj
– Der losses i dag byggematerialer, flis o.l. på
havnen. Efterhånden som fragtskibene bliver større forventes
den nuværende trafik i Marstal og Ærøskøbing af eksempelvis
korn at flytte til Søby havn. Der losses cirka 12.000 ton/år.
Fiskeri –
Der er 4 aktive fiskere i Søby. De har eget frysehus på
havnen. Det er primært trawlbåde der fisker i de indre danske
farvande. Der losses 400 ton fisk pr. år.
Lystbåde –
Søby og Marstal er primære havne for tyske
lystsejlere der ankommer til Ærø. Ærø er den kommune i
Danmark med aboslut flest lystbådovernatninger – omkring 8 %
af alle overnatninger i DK. Søby havn har cirka 5.500
overnatninger pr. år.
Færgehavn –
Ærøfærgerne besejler ruten Søby – Fynshav. Der
fragtes årligt 100.000 passagerer og 50.000 ton gods. Søby havn
2
Søby havns historie
I midten af 1800-tallet var havnen kun en primitiv pælebro, hvor
færgen mellem Als og Søby kunne lægge til. I 1865 byggede
skipperne i fællesskab en stenmole med bolværk.
I 1903 fik Søby dampskibsforbindelse med Faaborg, men et
decideret færgeleje blev først anlagt i 1933.
Søby Værft blev grundlagt i 1931 og har siden haft stor
indflydelse på havnens udvikling.
De senere havneudvidelser i 1955, 1991 og 2006 var primært
drevet af en efterspørgsel fra værftet og andre
produktionsvirksomheder på havnen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
1648107_0004.png
bliver hjemhavn for den nye el-færge der skal besejle ruten fra
2017.
og servicering af skibe i Østersøen iht. Figur 2. Det giver mulighed
for at byde ind et marked der er cirka 60 % større end i dag.
Situationen i dag
Det maritimt relaterede erhverv på Ærø efterspørger nu igen en
bedre infrastruktur i Søby Havn.
Ellers vil konkurrencedygtige virksomheder tabe omsætning og
gå glip af nye arbejdspladser, fordi havnen begrænser størrelsen
på skibe, som kan anløbe havnen.
100%
80%
60%
40%
20%
0%
40
60
80 100 120 140 160 180 200 220 240
Akkumuleret frekvens for andel skibe fordelt
efter længde
Figur 2: Akkumuleret andel af skibe i nærområdet (Indre danske farvande
afgrænset af Skagerrak, Rendsburg i Kielerkanalen og farvandet omkring
Bornholm). Stikprøve på 2 * 250 skibe.
Figur 1 Skibene bliver større og større og virksomhederne efterspørger en større
havn.
Virksomhederne opererer på et internationalt marked, hvor
skibene bliver større og større. I dag udelukkes virksomhederne i
at afgive tilbud på skibe på grund af havnens begrænsede
kapacitet.
En markedsundersøgelse viser, at værftet i dag kan afgive tilbud
på cirka 45 % af det relevante marked i Østersøen. Får værftet en
ny dok på 150 m. kan de nå cirka 72 % af markedet for reparation
En forøgelse af skibets længde fra 115 til 150 m. medfører en
væsentligt forøgelse af den samlede størrelse, da skibet bliver
væsentligt bredere. Skibets vægt øges fra nuværende ca. 8.500 til
ca. 18.000 Dwt. Denne mere end fordobling af skibsstørrelsen
bevirker naturligvis væsentligt mere arbejde pr. skib.
Udvidelsesplanerne
En udvidelse af Søby Havn er et traditionelt infrastrukturprojekt
der skal gøre Ærø i stand til at modtage større skibe.
Alle anlægsomkostninger vedrører moler, kajanlæg og
havnebassin.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
1648107_0005.png
I forbindelse med havneudvidelsen vil det være muligt for Søby
Værft at leje yderligere kajarealer og etablere en ny og langt
større dok. Denne del vedrører ikke havneudvidelsesplanerne.
Nedenfor beskrives de enkelte anlægsinvesteringer.
Kajen etableres primært med træspuns. Dette billiggør projektet,
og fungerer samtidig som bølgebryder i lystbådehavnen. Der
etableres jernspuns langs den del af kajen, hvor der skal anløbe
krydstogtsskibe.
Samlet pris: 26,5 mio. kr.
Havnebassinet
Havnen vil få en dybde på 8,5 meter. Der vil være en
vendediameter på 225 meter, der muliggør sikker manøvrering af
større skibe i selv hårdere vejr. At skibene kan gå ind for egen
kraft, uden brug af slæbebåd, er en vigtig konkurrenceparameter
for havnens virksomheder.
Samlet pris: 7 mio. kr.
Figur 3 Skitse af Søby Havn efter udvidelsen.
Moleanlæg
De to ydermole udvides og flyttes cirka 200 meter ud. Molerne
etableres på cirka 12-14 meter dybde, hvilket gør den relativt
dyre i etablering.
Samlet pris: 83 mio. kr.
Dybtvandskaj
Som afskærmning mod lystbådehavnen etableres en ny kaj. Den
kan samtidig benyttes til anløb af større skibe, bl.a.
krydstogtsskibe. Disse skibe kan i dag ikke anløbe Ærø, men ligger
for anker udenfor øen.
Laste- og lossekaj
Den nuværende laste- og lossekaj udvides. Det vil være
eneste kaj, der på Ærø kan laste og losse fremtidige større skibe
til eksempelvis korn fra øens landmænd og flis til øens
fjernvarmeværk. Der losses i dag flis i Søby til fjernvarmeværket i
Marstal.
Samlet pris: 6.5 mio. kr.
Kajarealer til havnens virksomheder
Et primært formål med havneudvidelsen er at skabe større
havnearealer til havnens virksomheder. Det giver mulighed for at
servicere flere og større skibe ved kaj, men primært giver det
mulighed for at anlægge en ny og større tørdok. Denne
investering på cirka 83 mio. kr. foretages udelukkende af Søby
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
1648107_0006.png
Værft. Søby Havn laver altså kun spuns, opfyldning og etablering
af kajarealerne, der efterfølgende udlejes til virksomhederne.
Samlet pris: 31 mio. kr.
Analyser og undersøgelser
Der er gennem de seneste år udført flere analyser og
undersøgelser i forberedelsen af projektet. Medio 2016 vil den
igangsatte VVM-undersøgelse være afsluttet.
Kommuneplantillæg og lokalplan forventes vedtaget i efteråret
2016.
Dette forberedende arbejde koster i alt 3 mio. kr. Dette er
finansieret af Ærø Kommune.
som en form for medfinansiering. Det viser, at den private
virksomhed følger op med direkte investeringer.
Anlæg
Nye ydermoler
Dybtvandskaj
Havnebassin
Kajanlæg og -arealer
Ny lossekaj
Sikring af
lystbådehavnen
Ny dok
VVM, tegninger mv.
I alt
161 mio.
Ikke finansierede
udgifter
83 mio.
26,5 mio.
7 mio.
31 mio.
6,5 mio.
7 mio. kr.
83 mio.
3 mio.
86 mio.
Medfinansiering
Samlet anlægsbudget
Havneudvidelsen i Søby Havn har et samlet anlægsbudget på 164
mio. kr. inklusiv de forberedende undersøgelser.
Herudover finansierer Søby Værft den nye tørdok. Den beløber
sig til cirka 83 mio. kr. Det vedrører ikke dette
infrastrukturprojekt, men er i nedenstående tabel medregnet
Budgettet baserer sig på beregninger foretager af Rambøll.
Der er det seneste år foretaget en justering af projektet, der har
nedbragt anlægsinvesteringen fra godt 220 mio. kr. Den største
ændring er på dybden af havnebassinet fra oprindeligt 9,5 meter
til 8,5 m. Det medfører væsentligt billigere spuns ved alle
kajanlæg.
Dette vil udelukke de største fisketrawlere fra at anløbe havnen
og dermed værftet, mens alle andre relevante skibe fortsat vil
kunne anløbe. Dette er et acceptabelt kompromis, der
nedbringer den samlede anlægsudgift, men fortsat fremtidssikrer
havnen og dens virksomheder i mange år.
5
Figur 4 Et af de skibe der i dag tages ind til servicering og
reparation i Søby Havn,
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
Den socioøkonomiske effekt
Som tidligere beskrevet blev Søby Havn udvidet i 2006.
Efterfølgende undersøgelse viser, at udvidelsen blev en stor
succes for Ærø og Fyn. Den har skabt 70 nye private
arbejdspladser og bevaret 40 arbejdspladser. Det er 4 gange så
mange nye arbejdspladser, som havnen vurderede i 2006.
Søby Havns betydning for Ærø og erhvervseffekten af den
planlagte havneudvidelse er i 2013 analyseret af Gemba Seafood
Consulting og Syddansk Universitet. Analysen
i
tager
udgangspunkt i Danske Havnes model til værdisætning af havnes
økonomiske effekt på og i lokalsamfund. Metoden er siden 2007
anvendt i mere end 20 havne.
Denne beregning forudsætter dog, at virksomhederne kan holde
samme produktionsomsætning som i dag, men med en forøget
omsætning per ansat.
Analysen tager således ikke højde for, at virksomhederne vil per
automatik miste markedsandele som følge af større skibe.
Søby havn – efter en udvidelse
Analysen opererer med to fremtidsscenarier.
Fuldskalascenarie: effektvurderingerne baseres på fuld
udnyttelse af det vurderede potentiale.
Halvskalascenarie: den forventede udvikling for
beskæftigelse og omsætning indtræder kun i det halve
omfang. Samt en fastholdelse af de nuværende øvrige
aktiviteter på havnen.
Søby Havn i dag
Oplandsanalysen viser, at den samlede omsætning, eller
produktionsværdi fra erhvervsaktiviteterne, på Søby Havn er 560
mio. kr. (tal fra 2012).
Erhvervsaktiviteterne på Søby Havn beskæftiger tæt ved 350
årsværk.
Siden undersøgelsen blev foretaget, er der etableret 2 nye
produktionsvirksomheder – Nautic Wood samt Soeby Steel
Conservation på havnen. Virksomhederne beskæftiger cirka 35
årsværk indenfor primært aptering samt maling skibe.
Fuldskala scenariet
Analysen beregner, at der med udvidelsen kan skabes 231 nye og
bevares 79 arbejdspladser – i alt 310 årsværk.
Produktionsværdien øges med cirka 400 mio. kr.
Tilsvarende stiger de offentlige indtægter. De kommunale skatter
øges med 35 mio. kr. /år.
Halvskala scenariet
Analysen viser at der ved halvskala-scenariet skabes 100 nye
arbejdspladser og bevares 79 – i alt 179 årsværk.
Produktionsværdien øges med 90 mio. kr./år men
skatteindtægten stiger med 13 mio. kr./år.
Nedenstående figur 3 viser de to scenarier i forhold til antal
nuværende arbejdspladser. (i 2012)
6
Søby havn – 2020 uden en udvidelse
Udvides Søby Havn ikke, vil det ikke alene begrænse
virksomhedernes udviklingsmuligheder, men også have alvorlige
negative konsekvenser, i et konkurrenceudsat marked.
Analysen peger på, at Ærø vil miste arbejdspladser, såfremt
havnen ikke udvides. I den samfundsøkonomiske
konsekvensberegning beregnes et tab på 80 arbejdspladser.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
1648107_0008.png
Antal arbejdspladser før og efter en
udvidelse
2020
700
600
2012
I dag står de martime virksomheder fortsat stærkt på Sydfyn og
Ærø. Alene på Ærø eksisterer 22 virksomheder indenfor de
maritime erhverv, hvoraf 17 er privatejede, mens 5 er indenfor
brancher som skole, museum, kommunalt rederi eller
socialøkonomisk virksomhed. De er oplistet i følgende afsnit.
Ærøs maritime virksomheder
Søby Værft AS
Danmarks 4. største skibsværft med nybygninger og
reparationer. Er for øjeblikket i gang med bygningen af Danmarks
største el-færge til ruten Søby-Fynshav.
Søby Skibselektro
Førende indenfor installering af elektronisk og teknisk udstyr
ombord på skibe i ind- og udland. Lang referenceliste fra
Søværnet.
Marstal Værft
Reparationsværft med kunder fra både ind- og udland.
Naval Architechts – skibsingeniører
Et af Danmarks mest velrenommerede firmaer indenfor
beregninger og tegninger samt rådgivning i skibstekniske
spørgsmål med kunder i hele verden.
Nautic Wood
Alt træarbejde ombord på skibe – fra reparationer til aptering af
nye skibe. Udfører også opgaver off-shore.
Marstal Navigationsskole
Danmarks førende navigationsskole, når det drejer sig om brede
uddannelser til Det Blå Danmark og internationale kurser og E-
learning.
Arbejdspladser (årsværk)
500
400
300
200
100
0
Fuld effekt
Halv effekt
Ingen udvidelse
Figur 5: Antal arbejdspladser relateret til Søby Havn i 2012 og i 2020, hvis
havnen ikke udvides, og ved en havneudvidelse, der slår igennem med halv eller
fuld effekt. (Kilde: Gemba Seafood Consulting og Syddansk Universitet, 2013)
Udvikling for Ærø
Ærø og hele Det Sydfynske Øhav har en lang tradition for at have
en betydelig andel af maritime virksomheder – også set i et
nationalt perspektiv.
I begyndelsen af det 20. århundrede, hvor den danske
handelsflåde for alvor blev grundlagt, var halvdelen af den
danske handelsflåde indregistreret i Det Sydfynske Øhav, og
værftsindustrien var et betydeligt erhverv for hele området.
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
Mæglerfirmaet Boye Kromann
Et af Danmarks ældste mæglerfirmaer med internationale
kunder.
Maritime Engineering A/S
Virksomhed med speciale i vedligeholdelse og reparation af
skibsmotorer med et kundesegment af rederier fra hele verden.
Kreuter Maritime Consultancy
Konsulentfirma med speciale i off shore og kabellægning
Søby Steel Conservation
Speciale i maling og overfladebehandling af skibe.
Maraship Crewing
Virksomhed specialiseret i at matche mandskab/skib og
skib/mandskab
Mæglerfirmaet H C Grube
Mæglerfirma med speciale i anløb af krydstogtskibe
Seaconsult
Virksomhed med flere områder indenfor Det Blå Danmark,
herunder management af skibe
Maritim Elektronik Service
Virksomhed med speciale i marineelektronik
HM Elektro
Elektrikervirksomhed specialiseret i skibsinstallationer
Ebbes Bådebyggeri Eftf.
Et førende bådeværft specialiseret i nybygning og
vedligeholdelse af træskibe i alle størrelser
Jon Møller
Sejlmager med god service og imødekommende for alle opgaver
uanset størrelse
Søassurancen Danmark
Maritimt forsikringsselskab med speciale i forsikring af lystbåde
Marstal Søfartsmuseum
Bredt anerkendt maritimt museum med både museum og den
maritime aktivitetsplads Eriksens Plads.
Det Gamle Værft
Værft med bedding og speciale i reparation og vedligeholdelse af
nittede jernskibe. En socialøkonomisk virksomhed.
Ærøfærgerne
Kommunalt rederi med drift af Ærøfærgerne.
Småøernes Færgesekretariat
Sekretariat for alle danske kommuner med færger til danske øer
Et internationalt marked
Som det fremgår af ovenstående liste over maritime
virksomheder på Ærø opererer de fleste på et internationalt
marked og trækker omsætning til Danmark.
Den største virksomhed, Søby Værft har mange internationale
kunder. Værftets ordnede arbejdsforhold, kvalitetscertificeringer
og korte/faste leveringstid på grund af 24-timers arbejde er
væsentlige konkurrenceparametre for værftet.
Med en beliggenhed tæt på Kielerkanalen og indsejlingen til den
indre del af Østersøen konkurrerer værftet primært med værfter
fra Nordtyskland, Polen og de baltiske lande.
Med værftets nuværende tre dokke kan værftet servicere og
reparere skibe i forskellige størrelser op til 115 m. Får værftet
med en ny havn mulighed for at tage skibe op til 150 m. vil den
kunne servicere flere kunders fulde flåde. En klar
konkurrenceforbedring i forhold til i dag, hvor rederne typisk skal
finde andre værfter til de største af rederiets skibe.
8
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
1648107_0010.png
Innovative virksomheder
Ærø Kommune er i øjeblikket i spidsen for udviklingen af verdens
kraftigste el-færge.
Bilfærgen bliver på godt 4 MW og skal besejle ruten Søby-
Fynshav. Den hidtil største færge er på 1 MW. Det er første gang
der laves en el-færge med så stor rækkevidde. Det stiller helt nye
krav til design, teknik og ladeanlæg.
Pr. 1. juni 2016 starter byggeriet af færgen på værftet i Søby.
Skibet af tegnet af ærøske skibsingeniører i Naval Architects.
Andre lokale, nationale og udenlandske virksomheder er
underleverandører til byggeriet.
Projektet giver Ærø viden og en førerposition i markedet for el-
færger, og understreger at øen rummer en lang rækker
innovative virksomheder.
En central placering
Udover en lang tradition for at drive maritim virksomhed fra Ærø
udspringer de mange virksomheder også af øens geografiske
placering.
Nærheden til internationale sejlruter er essentiel i konkurrencen
om reparation og servicering af skibe. Store skibe vælger værfter,
der ligger tæt på deres sejlrute, så de hurtigst muligt kan komme
tilbage i drift. Konkurrenceparameteren er således ikke kun
opgavens pris, men i høj grad beliggenheden, leveringstid og
kvalitet.
Søby Havn ligger tæt på sejlruterne gennem Storebælt og
Kielerkanalen, som er verdens mest trafikerede kunstigt anlagte
kanal med over 30.000 skibe / år.
Figur 6 Søby Havn ligger strategisk godt for martitime virksomheder, der
opererer på et internationalt marked. Tæt på Østersøens ruter gennem
Storebælt og tæt på Kielerkanalen - verden mest trafikerede anlagte kanal
Ærøs erhvervshavn
Søby Havn er af en enig kommunalbestyrelse på Ærø udpeget
som Ærøs erhvervshavn. Der er således fuld lokal opbakning til
havneudvidelsen og en del af Ærø Kommunes nuværende
planstrategi.
Naturgivne forhold omkring Søby Havn
Som eneste havn på Ærø ligger Søby Havn udenfor Natura2000-
området ”Det Sydfynske Øhav”.
Farvandet udenfor havnen har en naturlig dybde på cirka 12-14
meter. Der skal således ikke etableres eller vedligeholdes en
sejlrende ind til havnen.
9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Søby Havn vedrørende udvidelse af Søby Havn på Ærø, til transport- og bygningsministeren
1648107_0011.png
Offentlig støtte
Søby Havns nuværende styreform, som en selvejende institution
med Ærø Kommune som kontrolmyndighed, begrænser ikke
havnens muligheder for at modtage støtte fra kommune eller
stat.
Statsforvaltningen og Økonomi- og Indenrigsministeriet har i
2013 meddelt, at den selvejende havn kan sidestilles med en
kommunal havn, hvad angår muligheden for offentlige tilskud.
Det skyldes at havnen udfører opgaver, som en kommunal havn
selv vil kunne varetage eksempelvis drift af havneanlæg,
betjening af skibe og areallejere.
Ærø Kommune kan således yde økonomisk støtte til udvidelsen.
Kommunen kan også stille en kommunal lånegaranti til rådighed
for havnen. På grund af havnens status som selvejende
institution vil det dog kræve, at kommunen deponerer et
tilsvarende beløb eller beløbet fradrages i kommunens
låneramme jvf. udtalelse fra Økonomi- og Indenrigsministeriet i
brev af 8/10-2013.
Det vil også være muligt for staten at yde støtte til udvidelsen.
Der er tale om en traditionel offentlig investering i bedre
infrastruktur, som vil være i overensstemmelse med
konkurrencereglerne og gængs praksis.
I 2011 verserede en sag om statsstøtte i Thyborøn Havn.
i
35 mio. kr. var bevilliget til en ny tørdok. Det endte med, at
Thyborøn Havn i stedet brugte statstilskuddet til
uddybningsopgaver. I Søby Havn investeres ikke i tørdok e.l. men
kun i infrastruktur på havnen.
Status og tidshorisont
På nuværende tidspunkt er der via eksterne rådgivere
udarbejdet:
-
-
-
Skitsetegninger af projektet
Budgetoverslag
Oplandsanalyse og vurdering af den erhvervsøkonomiske
betydning
Sommeren 2016 vil den igangsætte VVM-undersøgelse være
afsluttet. Kommunalbestyrelsen behandler et
kommuneplantillæg og lokalplan for udvidelsen i efteråret 2016.
Dette bevirker, at når finansieringen til udvidelsen er tilvejebragt,
vil der straks kunne igangsættes en detailprojektering, hvorefter
byggeriet kan starte relativt hurtigt derefter. Fra bevillingen
gives, forventes at gå cirka 1,5 år. før udvidelsen er gennemført.
Oplandsanalyse – effekt og erhvervsøkonomisk betydning for
lokalsamfundet af Søby Havn. Gemba Seafood Consulting og Syddansk
Universitet, 2013
10