Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1633341_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. maj 2016
2016-2332
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 21. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Laura Lindahl (LA).
Spørgsmål nr. 448:
Ministeren bedes redegøre for, præcis hvilke krav til befordringspligt på post-
markedet, som Danmark skal opfylde i henhold til EU’s postdirektiv, herunder
hvilke ydelser eller services, der i dag er omfattet af befordringsligt på post-
markedet i Danmark, som ikke er påkrævet af EU.
Svar:
Jeg henviser til EU’s postdirektiv
1
kapitel 2 om befordringspligten, herunder til
følgende fastlagt i artikel 3:
”Artikel 3
1. Medlemsstaterne sikrer overalt på deres område, at brugerne til enhver tid
har adgang til et udbud af posttjenester af nærmere fastlagt kvalitet til priser,
der er overkommelige for alle brugere.
2. Med henblik herpå sørger medlemsstaterne for, at antallet og placeringen af
indsamlings- og indleveringssteder er i overensstemmelse med brugernes be-
hov.
3. Medlemsstaterne sørger for, at de tjenester, der er omfattet af befordrings-
pligten, leveres på alle hverdage og mindst fem dage om ugen, medmindre der
foreligger ekstraordinære omstændigheder eller geografiske forhold, og dette
omfatter mindst:
- én indsamling
- én omdeling til alle fysiske og juridiske personers bopæl eller undtagelsesvis,
på betingelser, som den nationale forvaltningsmyndighed fastsætter, én omde-
ling til hertil indrettede anlæg.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af 15. december 1997 som æn-
dret ved direktiv 2002/39/EF af 10. juni 2002 og direktiv 2008/6/EF af 20. febru-
ar 2008
1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om, hvilke krav til befordringspligt på postmarkedet, som Danmark skal opfylde i henhold til EU's postdirektiv, til transport- og bygningsministeren
1633341_0002.png
Enhver fravigelse eller undtagelse, som en national forvaltningsmyndighed
accepterer på grundlag af dette stykke, skal meddeles Kommissionen og alle
nationale forvaltningsmyndigheder.
4. Hver medlemsstat vedtager de foranstaltninger, der er nødvendige for, at
befordringspligten omfatter mindst følgende ydelser:
- indsamling, sortering, transport og omdeling af postforsendelser på op til 2 kg
- indsamling, sortering, transport og omdeling af postpakker op til 10 kg
- postbefordring af rekommanderede forsendelser og forsendelser med angiven
værdi.
5. Den nationale forvaltningsmyndighed kan forhøje vægtgrænsen for medta-
gelse af postpakker under befordringspligten til højst 20 kg og fastsætte særlige
bestemmelser for dør til dør-omdeling af sådanne postpakker.
Medlemsstaterne skal, uanset hvilken vægtgrænse de har fastsat for medtagelse
af postpakker under befordringspligten, sikre, at postpakker på op til 20 kg fra
andre medlemsstater omdeles inden for deres område.
6. Minimums- og maksimumsformaterne for de omhandlede postforsendelser
er de formater, der er fastsat i de relevante bestemmelser, som er vedtaget af
Verdenspostforeningen.
7. Befordringspligten som beskrevet i denne artikel omfatter både indenlandsk
og grænseoverskridende postbefordring.”
Som det fremgår ovenfor, stilles der i postdirektivet nogle minimumskrav til
befordringspligten. Herudover kan befordringspligten tilpasses borgeres og
virksomheders behov for posttjenester i de enkelte EU lande.
Som et eksempel på en posttjeneste, der indtil nu har været befordringspligtig i
Danmark, men ikke påkrævet af EU, kan nævnes A-breve med dag-til-dag leve-
ring. Direktivet stiller ikke krav om, at breve skal leveres dag-til-dag. Postfor-
ligskredsen har med den politiske aftale fra 3. maj 2016 besluttet at ophæve
befordringspligten på A-breve.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt