Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1630704_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. maj 2016
2016-2331
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 21. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 447:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. april 2016 fra Knabstrup og
Regstrup Lokalforum vedrørende kalundborgmotorvejen, jf. TRU alm. del bilag
247.
Svar:
Vejdirektoratet udarbejdede i 2011 VVM-redegørelsen for Kalundborgmotorve-
jens 2. etape ”Skovvejen Syd om Regstrup – Sammenfattende Rapport, nr.
385”. Heri fremgår det, at 2. etape stopper øst for Knabstrup Møllebakke og at
hastigheden herfra skiltes ned.
Krydset mellem Knabstrup Møllebakke og Skovvejen er således ikke en del af 2.
etape, men derimod behandlet i VVM-redegørelsen for 3. etape af Kalund-
borgmotorvejen (Regstrup – Kalundborg). Her er foreslået, at der etableres en
overføring af Knabstrup Møllebakke over Skovvejen, hvorimod der ikke er fore-
slået ramper. Det er forudsat, at bilisterne anvender den nærmeste til- og fra-
kørsel, Jernløse, ca. 2 km mod øst. Der er således kort afstand mellem Knab-
strup Møllebakke og tilslutningsanlægget ved Jernløse.
Med aftale om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.” af 21. marts
2013) besluttede man at fremme projektet om 2. etape, og der blev derfor ud-
arbejdet et forslag til lov om anlæg af motorvej syd om Regstrup, 2. etape af
Kalundborgmotorvejen (L 133). Lovudkastet var i høring ultimo 2014.
I høringsfasen for lovforslaget indkom høringssvar bl.a. fra Holbæk Kommune
samt en række lokalfora, der udtrykte bekymring for trafiksikkerheden, fordi
motorvejen ender kort før krydset ved Knabstrup Møllebakke.
I forbindelse med lovbehandlingen af L 133 i Folketinget fremsatte et mindretal
i udvalget (K) et forslag til folketingsbeslutning (B 93) om at forlænge anden
etape af Kalundborgmotorvejen med 600 m, så motorvejen forlænges forbi den
krydsende vej Knabstrup Møllebakke. Beslutningsforslaget indeholdt ikke etab-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-16 fra Knabstrup og Regstrup Lokalforum vedrørende kalundborgmotorvejen, til transport- og bygningsministeren
1630704_0002.png
lering af ramper. Et flertal (V, S, DF, RV og SF) stemte imod det stillede æn-
dringsforslag og stemte L 133 til vedtagelse uændret.
Af betænkningen (Betænkning over Forslag til lov om anlæg af motorvej syd
om Regstrup afgivet af Transportudvalget den 26. marts 2015) fremgår:
”I forbindelse med den offentlige høring af forslaget til lov om anlæg af mo-
torvej syd om Regstrup er der fra lokalt hold rejst ønske om en forlængelse af
motorvejen forbi krydset ved Knabstrup Møllebakke. Venstre, Socialdemokra-
tiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti tilkendegi-
ver, at forlængelsen af motorvejen forbi krydset ved Knabstrup Møllebakke er
et godt projekt, og partierne vil se positivt på en prioritering af projektet i
kommende forhandlinger om udmøntning af frie midler i Infrastrukturfon-
den.”
Med hensyn til anlægsøkonomi fremgår det af svar på TRU alm-del 2014-2015
spørgsmål nr. 77 og spørgsmål nr. 78 at det skønnes, at anlæg af en ekstra
strækning på 600 m inklusiv etablering af en overføring af Knabstrup Mølle-
bakke, eksklusiv ramper, kan etableres for ca. 49 mio. kr. (2015-priser) og at
østvendte ramper på Knabstrup Møllebakke kan anlægges for ca. 20 mio. kr.
(2015-priser).
Med hensyn til det af Holbæk Kommune anførte om
”...samfundsøkonomisk
besparelse på 4 mio. kr. om året”,
så fremgår det af en meget overordnet be-
regning, som er foretaget i TRU alm-del 2014-2015, som svar på spørgsmål nr.
79. Heraf fremgår:
”Der er ikke gennemført en egentlig samfundsøkonomisk beregning af konse-
kvenserne af at anlægge 600 meters motorvej og østvendte ramper ved Knab-
strup Møllebakke.
Et groft overslag på baggrund af antagelser om tidsgevinster og trafiktal
viser, at en forlængelse af motorvejen samt østvendte ramper vil have gevin-
ster i form af sparet rejsetid og færre uheld, som svarer til en samfundsøko-
nomisk besparelse på ca. 4 mio. kr. om året.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt