Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1624686_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 11
Samrådsspørgsmål AZ, AÆ, AØ, AÅ, BA og BB
Tak for de mange spørgsmål, som i store
træk handler om, hvad jeg som minister
har tænkt mig at gøre ved de problemer
der har været på Svendborgbanen.
Lad mig indledningsvist starte med at
understrege, at det var den tidligere
regering med støtte fra SF og
Enhedslisten, som forhandlede den
gældende trafikkontrakt med DSB på
plads.
Der fremgår af denne kontrakt et årligt
minimumskrav til rettidigheden for hele
fjern- og regionaltrafikken - ikke for hver
enkelt strækning. Det er det mål, jeg som
kontraktholder kan følge op på.
Dog er der i trafikkontrakten indskrevet
en pendlerrejsetidsgaranti.
Pendlerrejsetidsgarantien er en ordning,
hvor pendlere, som har tilmeldt sig en
given strækning, kan få udbetalt kontant
kompensation, såfremt DSB ikke lever
op til minimumskravet til
kunderettidigheden på den tilmeldte
strækning.
Indledning
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0002.png
Side 2 af 11
Det er dermed pendlerne, ikke mig som
minister, som kan stille krav til DSB på
de enkelte strækninger.
Det synes jeg er værd lige at dvæle ved.
For hvis vi skal have en god drøftelse på
dette samråd må vi også have en fælles
forståelse af, hvilke instrumenter, den
tidligere regerings kontrakt har givet
mig som minister.
Lige som samrådsspørgerne går jeg op i,
at alle passagerer har rettidige tog.
Naturligvis også på Svendborgbanen.
Jeg kan spørge DSB om årsagen til lav
rettidighed på den enkelte strækning.
Jeg kan spørge, om der kan gøres noget
for at få mere præcise tog. Men jeg kan
ikke stå og sige, at DSB ikke overholder
kontrakten, hvis en enkelt strækning
kører dårligt. Så længe den samlede
regularitet lever op til kontrakten.
Det kan man synes er frustrerende. Det
synes jeg sådan set også. Men sådan har
man altså lavet kontrakten.
Jeg vil her gerne understrege, at
betjeningen af Svendborgbanen rent
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0003.png
Side 3 af 11
faktisk er blevet meget bedre siden
efteråret.
Siden starten af februar og til slutningen
af marts lå rettidighedstallene over
DSB’s og Banedanmarks måltal.
I slutningen af marts var DSB så
desværre nødt til, midlertidigt, at
indsætte IC4 i stedet for IC3 på to
daglige omløb på Svendborgbanen.
Indsættelsen varede frem til og med 8.
april og det har desværre kunne ses på
rettidigheden, der nogle dage har været
under målene.
IC3 er nu igen indsat på
Svendborgbanen og rettidigheden er
tilsyneladende på vej til bedring.
Spørgsmål AZ
”Mener
ministeren, at det er rimeligt, at
hver fjerde tog og op mod hvert andet
tog om morgenen på Svendborgbanen
var forsinket i januar, jf. artiklen ”Hver
fjerde tog forsinket i januar” i Fyens
Stiftstidende den 23. februar 2016?”
Det korte svar på spørgsmål AZ er ”Nej”.
Det er min personlige holdning. Men
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0004.png
Side 4 af 11
igen må vi jo være opmærksomme på,
hvilke redskaber, jeg har fået i
trafikkontrakten.
Spørgerne har jo selv været med til at
forhandle et årligt minimumskrav for
hele jernbanenettet i kontrakten. Der er
ikke et månedligt mål krav og heller ikke
et mål for hver strækning.
Der skal ikke være tvivl om, at jeg synes
det er ærgerligt, at der har været så
mange forsinkede tog i en periode på
Svendborgbanen. Derfor har jeg også
spurgt til problemet, og bedt DSB lave en
handlingsplan.
Men med kontrakten i hånden, er det
eneste jeg formelt kan gøre, at sikre mig,
at pendlerne får udbetalt de
kompensationer, som de har krav på.
Spørgsmål AÆ
”Hvad
agter ministeren at gøre, for at
sikre at DSB lever op til de fastsatte
rettighedstal på Svendborgbanen, så
passagerne kan få tog til tiden?”
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0005.png
Side 5 af 11
Her må jeg igen henvise til den kontrakt,
som den tidligere regering indgik med
DSB.
Hvad angår Svendborgbanen fremgår
der ikke fastsatte rettidighedstal, som jeg
kan følge op på over for DSB. Det er som
sagt en sag mellem DSB og pendlerne.
Når det så er sagt, vil jeg også gerne
tilføje, at jeg skam går meget op i, at
passagerne kan stole på, at DSB
overholder den køreplan, som DSB selv
har lavet.
Derfor bad jeg i starten af året DSB om
at udarbejde en handlingsplan for
Svendborgbanen. Så der kunne rettes op
på den dårligere rettidighed, hvilket jo
også er i DSB’s egen interesse.
På baggrund af handlingsplanen blev der
indsat IC3-tog i de tog, som før blev kørt
med IC4.
IC3-togene er mere pålidelige end IC4-
togene. Og af de 14-dages
rapporteringer, som jeg også modtager
fra DSB, kan der ses en tydelig
forbedring i rettidigheden.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0006.png
Side 6 af 11
Den 30. marts 2016 modtog jeg så en
opfølgning på handlingsplanen fra DSB.
Herfra kan læses, at rettidigheden siden
starten af februar måned 2016 har ligget
på et stabilt højt niveau.
Jeg vil dog understrege, at jeg, trods de
gode tal, fortsat har bedt DSB fremsende
mig rettidighedsrapporter hver 14. dag.
For det ligger mig meget på sinde, at
følge med i, om passagerne og pendlerne
oplever den rettidighed, som de er blevet
lovet.
Spørgsmål AØ
”Hvad
vil ministeren gøre, for at
problemet med overfyldte tog i
myldretiden løses, særligt i lyset af at
der nu indsættes mindre tog på
Svendborgbanen?”
Endnu engang må jeg henvise til
kontrakten og hvad jeg tidligere har sagt
her. De måltal der er indskrevet i
kontrakten til siddepladskapacitet er et
landskrav.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0007.png
Side 7 af 11
Der er altså ikke formuleret krav for hver
enkelt strækning – heller ikke for
Svendborgbanen.
Derfor kan jeg ikke gøre noget ved, at
der indsættes Desirotog på strækningen,
og det blev udvalget også orienteret om
den 11. februar 2016 i forbindelse med
Flemming Jensens præsentation af
handlingsplanen.
Spørgsmål AÅ
”Mener
ministeren, at information om
forsinkelser og aflyste tog har været
tilfredsstillende over for pendlerne?”
Jeg tror aldrig man kan informere
tilstrækkeligt. Efter min mening er en
væsentlig del af informationen også en
forventningsafstemning. For eksempel
sådan, at man ikke oversælger en
kontrakt…
Når det er sagt, har jeg dog ikke kunnet
se nogen væsentlig utilfredshed med
informationsniveauet i de mange breve,
jeg har modtaget om problemerne på
Svendborgbanen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0008.png
Side 8 af 11
Men hvis jeg får konkrete henvendelser
om dårlig information, vil jeg naturligvis
se på det.
Spørgsmål BA
”Kan
ministeren oplyse, hvornår
passagerne på Svendborgbanen kan
regne med at få tog til tiden?”
I forhold til samrådsspørgsmål BA, kan
jeg henvise til mit tidlige svar til
spørgsmål AÆ.
Som nævnt, har jeg siden starten af
februar måned, hver 14. dag, modtaget
en rapport fra DSB der viser
rettidighedstallene på Svendborgbanen.
Både operatørrettidigheden og
kunderettidigheden har generelt været
opadgående siden starten af januar
måned.
Målet for kunderettidighed og
operatørrettidighed er for 2016
henholdsvis 81,8 og 93,8.
Mellem 12. februar og 2. april, var
kunderettidigheden ikke under målet.
Herefter og frem til den 8. april, hvor
IC4 igen blevet taget af banen, har der
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0009.png
Side 9 af 11
desværre været dage, hvor rettidigheden
ikke har nået målene.
Jeg ved godt, at disse tal ikke er perfekte,
men de viser i overvejende grad, at de
tiltag som DSB foretog i forbindelse med
handlingsplanen, fungerer.
Som nævnt tidligere, modtog jeg den 30.
marts 2016 en opfølgning på
handlingsplanen.
Den viser, at resultaterne for februar og
marts måned ligger på niveau eller over
tidligere års præstationer, og bedre end
kontraktkravet.
Det er jeg glad for, men som jeg også
nævnte tidligere, har jeg bedt DSB om
fortsat at afrapportere
rettidighedstallene til mig.
Spørgsmål BB
”Kan
ministeren garantere, at det er
slut med, at passagerne mod deres vilje
bliver sat af på Stenstrup station?”
Jeg kan sagtens forstå frustrationen
over, at blive sat af på en tidligere station
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0010.png
Side 10 af 11
og dermed skulle vente der på det næste
tog.
DSB har oplyst, at Stenstrupløsningen er
en disponeringsplan, som anvendes til at
genoprette trafikken, hvis der sker
forsinkelser, som ikke kan indhentes på
andre måder.
Det er med andre ord en plan, som
anvendes, når trafikken ikke kører som
planlagt. Her har DSB i kontrakten
frihedsgrader til at gøre det, der bedst
sikrer en genopretning af trafikken.
DSB har oplyst mig om, at når man
vender i Stenstrup er det for at sikre, at
større forsinkelser på et sydgående tog
ikke spreder sig til det nordgående tog.
Hermed mindsker man antallet af
passagerer, der bliver berørt af en større
forsinkelse.
Tanken er, at det det trods alt er bedre,
at et tog ændrer sin standsningsplan,
således det tog ikke bliver yderligere
forsinket mod Odense. Hvilket det ville
blive, hvis det fortsatte til Svendborg.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 21/4-16 om Svendborgbanen, til transport- og bygningsministeren
1624686_0011.png
Side 11 af 11
Jeg kan tilføje, at der er indskrevet en
standsningsplan i trafikkontrakten.
Det fremgår af den, at der i Svendborg
minimum skal være ét stop i timen alle
dage i tidsrummet 06.00-23.59 –
indenfor rammerne i trafikeringsplanen,
samt ét stop i timen mandag til fredag i
dagtimerne.
DSB har oplyst, at DSB, trods de gange
toget er vendt i Stenstrup, rent faktisk
har overholdt standsningsplanen for
Svendborg.