MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. maj
[dato] 2016
2016-2257
2015-6889
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. april 2016 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Chri-
stiansen (DF).
Spørgsmål nr. 439:
I hvilket omfang er der taget hensyn til fodgængere og farlige situationer for disse ved evalue-
ringen af forsøg med højresving for cyklister ved rødt lys, jævnfør artiklen ”Cyklister får lov at
tage højresving for rødt” på Transportmagasinets hjemmeside den 14. april 2016, og kræver
cykeltiltaget ikke en ændring af færdselsloven?
Svar:
Jeg har forelagt dit spørgsmål for Vejdirektoratet, som oplyser:
”Vejdirektoratet har gennemført et projekt, hvor der i 33 kryds på statsvejnettet
er blevet tilladt for cyklister at svinge til højre for rødt. Svingning var kun tilladt
i det/de krydsben i krydset, hvor der var opsat et skilt, der tillod højresvinget.
Kommunerne blev også inviteret til at deltage i forsøget. Der var fire kommu-
ner, som deltog.
Forsøget er nu evalueret efter at have været i gang i to år (2014-2015). Evalue-
ringsrapporten kan findes på Vejdirektoratets hjemmeside. Evalueringen viser,
at der ikke har været en stigning i ulykker mellem cyklister og fodgængere i de
kryds, som indgik i forsøget. I evalueringen indgik også en undersøgelse af kon-
flikter (nærved-ulykker) i et par af krydsene, hvor trænede observatører regi-
strerede hændelser i krydsene. Ved disse systematiske observationer blev der
heller ikke registreret øgede problemer mellem cyklister og fodgængere.
Når skiltet og de retningslinjer, der skal gælde for brugen af skiltet, er blevet
indarbejdet i de relevante bekendtgørelser og vejregler, så vil det blive muligt
for kommunerne at bruge skiltet permanent. De retningslinjer, som skal over-
holdes, er kort fortalt følgende:
Både den vej, som cyklisten færdes ad, og den vej, som cyklisten skal svinge
ind på, skal have cykelsti.
Cykelstien skal kunne deles op i to baner, en til ligeudkørende og en til høj-
resvingende cyklister.