Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1630731_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. maj 2016
2016-2186
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 438:
Hvad er ministerens holdning til, at kun 60,1 pct. af togene på Kystbanen kom
til tiden i marts 2016, og hvad vil ministeren konkret gøre for at sikre, at pend-
lerne på Kystbanen får tog til tiden og ikke skal genereres af forsinkede tog?
Svar:
Jeg er selvfølgelig ikke tilfreds med, at kunderettidigheden på Kystbanen i
marts 2016 har ligget på 60,1 pct. For at opnå en tilfredsstillende kunderetti-
dighed på Kystbanen har jeg blandt andet taget initiativ til, at ministeriet af-
holder månedlige møder om rettidigheden på Kyst- og Øresundsbanen med
blandt andre DSB og Banedanmark.
Jeg har desuden forelagt spørgsmålet for Banedanmark og DSB, der oplyser
følgende:
”Kunderettidigheden på strækningen Helsingør-København H (Kystbanen) for
marts 2016 lå på 60,1 pct., mens operatørrettidigheden lå på 90,1 pct. De pri-
mære årsager til den lave rettidighed i marts måned skyldes en større mængde
sikrings- og sporfejl på Banedanmarks infrastruktur end sædvanligt, bl.a. to
større signalfejl ved København den 14. marts, flere sporfejl, samt en ha-
stighedsnedsættelse mellem Helgoland og Hellerup. Dertil kom fejl på DSBs
materiel. Endelig var påvirkningen fra eksterne forhold, dvs. forhold, som
hverken Banedanmark eller DSB har indflydelse på, dobbelt så stor som sæd-
vanligt, bl.a. i form af tog, der ankommer forsinket fra Sverige til Danmark,
samt tilkald af ambulance og politi i forbindelse med diverse hændelser.
Rettidigheden på Kyst- og Øresundsbanen har i 2016 generelt været udfordret
af, at køreplanen på Kystbanen har behov for yderligere køretidsoverskud. Kø-
replanens robusthed er desuden udfordret af indførelsen af ID-kontrollen ved
landegrænsen til Sverige. Trafikoplægget i forbindelse med ID-kontrollen med-
fører, at der trafikalt set gennemføres en i store træk uændret trafikmængde,
men på en noget reduceret kapacitet. Herudover har der i den daglige drift i
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 438: MFU spm. om, hvad ministerens holdning er til, at kun 60,1 pct. af togene på Kystbanen kom til tiden i marts 2016, og hvad vil ministeren konkret gøre for at sikre, at pendlerne på Kystbanen får tog til tiden, til transport- og bygningsministeren
1630731_0002.png
2016 generelt været en større negativ påvirkning af trafikken end forventet fra
såvel infrastrukturen (spor og signaler) som det rullende materiel, jf. foregåen-
de afsnit.
Banedanmark og DSB oplyser at konkrete forbedringsinitiativer bl.a. omfatter
følgende:
1)
Udvikling af et nyt trafikoplæg på tværs af Øresund under forudsæt-
ning af fortsat ID-kontrol i Kastrup. Siden indførelsen af ID-kontrollen
i Kastrup har der været gennemført væsentlige trafikale ændringer på
Kystbanen, og der arbejdes i øjeblikket på tværs af Øresund på at ud-
vikle alternative trafikale løsninger, der skal dæmme op for de trafikale
konsekvenser af ID-kontrollen.
2) Der indføres en justering af køreplanen på Kystbanen fra august 2016.
Den justerede køreplan skal sikre væsentligt bedre forudsætninger for
at præstere en høj rettidighed specifikt på Kystbanen.
3) Banedanmark planlægger at gennemføre et omfattende sporarbejde på
Kystbanen i 2017 mhp. at indhente vedligeholdelsesefterslæbet på
strækningen.
4) Der vil herudover blive gennemført en række ekstraordinære indsatser,
der bl.a. har til formål at:
a. reducere antallet af fejl på det rullende materiel (særligt dørfejl
og fejl i det tekniske informationssystem på tog),
b. mindske risikoen for fejl på infrastrukturen, navnlig spor- og
sikringsanlæg, f.eks. gennem optimeret løbende vedligehold og
gennemførelse af præventive indsatser.
c. sikre bedre overholdelse af den planlagte holdetid på Køben-
havns Lufthavn Kastrup Station ved indsættelse af perron ma-
nagers.
Der vil blive fulgt tæt op på arbejdet med disse forbedringer, bl.a. i Task Force
Kyst- og Øresundsbanen, der er nedsat på initiativ af Transport- og Bygnings-
ministeriet, og som omfatter de jernbanevirksomheder og øvrige trafikselska-
ber, der er involveret i Kyst- og Øresundstrafikken, som også omfatter Kystba-
nen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt