Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1631832_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. maj 2016
2016-2184
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 437:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. april 2016 fra Niels Bangild,
Vordingborg vedrørende tempo 100-godkendelse, jf. TRU alm. del - bilag 242.
Svar:
Henvendelsen fra Niels Bangild, jf. TRU alm. del - bilag 242, angår lov nr. 385
af 27. april 2016 (lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og
syn af køretøjer). I henvendelsen foreslås det, at påhængskøretøjer med en tysk
Tempo 100-godkendelse først indkaldes til dansk syn og godkendelse inden for
et-to år.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bidrag fra Færd-
selsstyrelsen, som administrerer reglerne om de tekniske betingelser for Tempo
100-godkendelse. Færdselsstyrelsen har oplyst følgende:
”Færdselsstyrelsen har i perioden 30. november 2015 til 1. februar 2016 haft to
bekendtgørelser i høring om henholdsvis betingelserne for Tempo 100-kørsel
med campingvogn og andet registreringspligtigt påhængskøretøj til bil og om
ændring af bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer, som indfører
periodisk syn for danske Tempo 100-påhængskøretøjer.
Bekendtgørelserne har til formål at skabe samme høje trafiksikkerhedsniveau i
Danmark som ved Tempo 100-kørsel i Tyskland, som den danske ordning er
inspireret af. Bekendtgørelserne træder efter planen i kraft den 1. juli 2016.
Registrerede påhængskøretøjer er i Tyskland generelt underlagt et krav om
periodisk syn og godkendelse i Tyskland med intervaller på to år. Et sådant
generelt krav gælder ikke for registrerede påhængskøretøjer i Danmark.
De tyske myndigheder har indgået aftale med danske synsvirksomheder om, at
synsvirksomhederne kan foretage den nødvendige tekniske undersøgelse af
påhængskøretøjet og fremsende rapporten til de tyske myndigheder, som på
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-16 fra Niels Bangild, Vordingborg vedrørende tempo 100-godkendelse, til transport- og bygningsministeren
1631832_0002.png
denne baggrund udsteder Tempo 100-godkendelsen, der sammen med det ty-
ske Tempo 100-mærke herefter fremsendes til køretøjsejeren.
Danske påhængskøretøjer, der er Tempo 100-godkendt af de tyske myndighe-
der, er dog hverken i Tyskland eller Danmark underlagt krav om periodisk syn
og godkendelse. Det må derfor antages, at de danske påhængskøretøjer kun i
sjældne tilfælde efter den oprindelige godkendelse er blevet kontrolleret af en
synsvirksomhed for eventuelle fejl af teknisk karakter, der kan have afgørende
betydning for trafiksikkerheden, herunder vedrørende bremser, dæk og tilkob-
lingsudstyr.
På denne baggrund finder Færdselsstyrelsen det af hensyn til trafiksikkerheden
nødvendigt, at påhængskøretøjerne kun anvendes til Tempo 100-kørsel i Dan-
mark, hvis de er godkendt og registreret til Tempo 100-kørsel og forsynet med
dansk Tempo 100-mærke, selvom de på et tidligere tidspunkt er godkendt af de
tyske myndigheder til Tempo 100-kørsel i Tyskland.
Afslutningsvis kan Færdselsstyrelsen oplyse, at styrelsen ikke har hjemmel til
at indkalde påhængskøretøjer med tysk Tempo 100-godkendelse til periodisk
syn i Danmark.”
Jeg kan herudover oplyse, som det er anført i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, at det er hensigten, at påhængskøretøjer, som er registreret i ud-
landet med en udenlandsk Tempo 100-godkendelse og tilhørende mærke, f.eks.
efter den tyske ordning, skal kunne køre Tempo 100-kørsel i Danmark, når der
mellem Færdselsstyrelsen og den udenlandske myndighed, hvor køretøjet er
registreret, er opnået enighed om betingelserne for en gensidig anerkendelse af
Tempo 100-ordningerne.
Færdselsstyrelsen har i den forbindelse indledt drøftelser med de tyske myn-
digheder med henblik på, at en gensidig anerkendelsesordning kan etableres
snarest muligt.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt