MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. maj 2016
2016-2184
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 437:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. april 2016 fra Niels Bangild,
Vordingborg vedrørende tempo 100-godkendelse, jf. TRU alm. del - bilag 242.
Svar:
Henvendelsen fra Niels Bangild, jf. TRU alm. del - bilag 242, angår lov nr. 385
af 27. april 2016 (lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og
syn af køretøjer). I henvendelsen foreslås det, at påhængskøretøjer med en tysk
Tempo 100-godkendelse først indkaldes til dansk syn og godkendelse inden for
et-to år.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bidrag fra Færd-
selsstyrelsen, som administrerer reglerne om de tekniske betingelser for Tempo
100-godkendelse. Færdselsstyrelsen har oplyst følgende:
”Færdselsstyrelsen har i perioden 30. november 2015 til 1. februar 2016 haft to
bekendtgørelser i høring om henholdsvis betingelserne for Tempo 100-kørsel
med campingvogn og andet registreringspligtigt påhængskøretøj til bil og om
ændring af bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer, som indfører
periodisk syn for danske Tempo 100-påhængskøretøjer.
Bekendtgørelserne har til formål at skabe samme høje trafiksikkerhedsniveau i
Danmark som ved Tempo 100-kørsel i Tyskland, som den danske ordning er
inspireret af. Bekendtgørelserne træder efter planen i kraft den 1. juli 2016.
Registrerede påhængskøretøjer er i Tyskland generelt underlagt et krav om
periodisk syn og godkendelse i Tyskland med intervaller på to år. Et sådant
generelt krav gælder ikke for registrerede påhængskøretøjer i Danmark.
De tyske myndigheder har indgået aftale med danske synsvirksomheder om, at
synsvirksomhederne kan foretage den nødvendige tekniske undersøgelse af
påhængskøretøjet og fremsende rapporten til de tyske myndigheder, som på