MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. maj 2016
2016 - 2182
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 28. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jonas Dahl (SF).
Spørgsmål nr. 436:
Banedanmark og Aarhus Letbane har den 10. marts 2016 indgået en samar-
bejdsaftale, der sikrer, at Banedanmark gennemfører en hastighedsopgradering
til 100 km/t. på Grenaabanen mellem Ryomgaard og Grenaa og etablerer
krydsningsspor i Trustrup til halvtimedrift, inden letbanen åbner 12. oktober
2017.
Men det fremgår af Aarhus Letbanes brev af 23. marts 2016 til parterne, at Ba-
nedanmark alligevel ikke vil være klar med at have sikret overkørslerne på
strækningen til tiden. Letbanetogene må derfor ikke udnytte opgraderingen til
at sætte farten op fra 70 km/t. til 100 km/t. før sent i 2018. Ministeren bedes
på den baggrund svare på følgende:
Kan ministeren bekræfte, at det forholder sig som beskrevet?
Kan ministeren oplyse, hvorfor sagsbehandlingen med at sikre over-
kørsler ikke bliver færdig til tiden?
Er ministeren opmærksom på, at forsinkelsen fra september 2017 til
udgangen af 2018 kommer i forlængelse af, at Grenaabanen lukker og
afløses af bus og teletaxa fra august 2016 på grund af ombygning, og at
der altså er tale om 2�½ år før den vedtagne letbanedrift kan iværksæt-
tes optimalt på strækningen Ryomgård-Grenaa. Kan ministeren i den
forbindelse oplyse, hvornår sagsbehandlingen er gået i gang, og hvorfor
den ikke i dag er kommet længere. Der er tale om sikkerhedsforhold og
ejerforhold langs banen der har været kendt i årevis.
Deler ministeren den vurdering, at det giver et dårligt indtryk af den
statslige service på baneområdet, at det tager så mange år at gennemfø-
re sikring af overkørsler på en meget ukompliceret strækning, som Ry-
omgaard-Grenaa?