Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1626098_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. april 2016
2016-2159
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 14. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Nikolaj Amstrup (ALT).
Spørgsmål nr. 435:
Ministeren bedes vurdere, hvordan de samfundsøkonomiske modeller og me-
toder, som i dag benyttes af Transport- og Bygningsministeriet, kan forbedres,
herunder hvordan de bedre kan tage højde for fordelene ved kollektiv trans-
port, f.eks. i forhold til byudvikling og trængselsminimering, og ulemperne ved
vejtransport, f.eks. brug af dyre kvadratmeter til parkering i de større byer,
CO2-udledning og negative sundhedseffekter.
Svar:
Begrebet samfundsøkonomisk analyse dækker over en systematisk vurdering af
et tiltags fordele og ulemper for samfundet. Målestokken er en opgørelse af
velfærdsændringer i kroner og øre.
Velfærdsændringerne vurderes ud fra de konsekvenser et tiltag har, og som i
sidste ende påvirker den enkelte borger – både i dennes rolle som bruger af
transportsystemet og som skatteyder, og i det omfang denne er påvirket af støj
og luftforurening eller rammes af uheld i trafikken mv.
Input i den samfundsøkonomiske analyse kommer fra trafikprognoser, som
beskriver den forventede udvikling i trafikken af et givet tiltag. Det drejer sig
om ændringer i køretøjskilometer, antal brugere af den kollektive trafik, tidsbe-
sparelser mv. I tilfældet af, at et tiltag styrker den kollektive trafik, medregnes
effekterne for vejtrafikken, og således medregnes positive effekter fra mindre
trængsel, mindre luftforurening mv. i analyserne.
Den samfundsøkonomiske analyse opdateres løbende på baggrund af forsk-
ningsmæssige fremskridt og i form af mindre opdateringer i samarbejde med
Vejdirektoratet, Banedanmark og Trafik- og Byggestyrelsen. Dette arbejde sker
i tæt samarbejde med bl.a. Transport DTU, hvilket sikrer den forskningsmæssi-
ge forankring.
I samarbejdet med Transport DTU foregår der ligeledes en løbende drøftelse af
forbedringsmulighederne af den samfundsøkonomiske analyse. Senest har
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om, hvordan de samfundsøkonomiske modeller og metoder, som i dag benyttes af Transport- og Bygningsministeriet, kan forbedres, til transport- og bygningsministeren
1626098_0002.png
Transport DTU med støtte fra bl.a. Transport- og Bygningsministeriet fået
knap 15 mio. kr. fra Innovationsfonden til et projekt, som skal bidrage til at
finde løsninger på trængselsproblemer og styrke den økonomiske vækst.
Indenfor kollektiv trafik har der senest især været fokus på de samfundsøko-
nomiske omkostninger ved manglende pålidelighed i transportsystemet. Dette
har medført en opjustering af tidsværdien for forsinkelsestid i den kollektive
trafik, hvilket betyder, at et tiltag som øger pålideligheden, opnår et bedre sam-
fundsøkonomisk resultat.
Tabel 1
opsummerer de effekter, der er inkluderet i den samfundsøkonomiske
analyse på transportområdet.
Tabel 1 | Effekter i den samfundsøkonomiske analyse
Brugergevinster
Direkte omkostninger
Tidsomkostninger
Øvrige omkostninger
Anlægsomkostninger
Restværdi
Gener i anlægsfasen
Infrastrukturforvalteren
Operatøren
Luftforurening
Klima
Støj
Uheld
Afgiftskonsekvenser
Øvrige effekter for statens nettoudgifter
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
Side 2/2
Omkostninger ved anlæg
Driftsøkonomi
Eksterne effekter
Effekter på statens nettoud-
gifter
Arbejdsudbudseffekt
På Transport- og Bygningsministeriets hjemmeside findes en nærmere beskri-
velse af de medregnede effekter i den samfundsøkonomiske analyse, jf. også
nedenstående link.
http://www.trm.dk/da/temaer/samfundsoekonomisk-analyse.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt