MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. april 2016
2016-2103
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 432:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. april 2016 fra Michael Sand
Jespersen, Ribe m.fl. vedrørende en evt. ny omfartsvej omkring Ribe, jf. TRU
alm. del - bilag 237.
Svar:
Med hensyn til trafikbelastning på Rute 11 ved Ribe har Vejdirektoratet oplyst
følgende:
”Trafikbelastningen på rute 11 ved Ribe har i en årrække været tilnærmelsesvis
konstant. Trafikudviklingen opgøres af Vejdirektoratet, og beskriver udviklin-
gen målt over en 10-årig periode. Opgørelserne fra 2010 – 2015 viser, at udvik-
lingen i den målte trafik på rute 11 ved Ribe varierer fra -2 % til +9 %.
Såvel trafikudviklingen, som belastningsgraden for rute 11 ved Ribe er sam-
menlignelig med andre statsveje i Nord-, Vest- og Sønderjylland.
På store dele af rute 11 er ”julidøgntrafikken” 10 – 25 % over den gennemsnitli-
ge døgntrafik. Fra Ribe og nordpå er stigningen mindre, formentlig fordi ferie-
trafikken her modsvares af et fald i pendlingstrafikken i sommerperioden. Ob-
servationer indikerer, at kombinationen af ”skifte-trafik” til sommerhusområ-
derne, og almindelig handels- og turisttrafik til Ribe i visse tidsrum giver en
væsentlig forøgelse af trafikken, på rute 11 ved Ribe.”
I VVM-undersøgelsen af en omfartsvej ved Ribe, som Vejdirektoratet har gen-
nemført, har man skitseprojekteret tre forskellige forslag. A og B er linjeførin-
ger til en omfartsvej, mens C er opgradering af den nuværende rute 11 igennem
Ribe.
Vejdirektoratet har indstillet, at man, såfremt der lægges vægt på etablering af
en omfartsvej ved Ribe, fremmer en løsning med udgangspunkt i forslag A, da
den vurderes samlet set at give den største samfundsøkonomiske gevinst.