MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. maj 2016
2016-2053
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 428:
Kan ministeren bekræfte, at Banedanmark har tildelt DB Schenker en kanal på
strækningen Hirtshals/Hjørring-Padborg, der betyder, at godstogene skal bru-
ge 11 timer til at tilbagelægge strækningen? I bekræftende fald ønskes oplyst,
hvorfor det skal tage 11 timer at gennemføre strækningen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende.
”Indledningsvis skal det nævnes, at Banedanmark ikke er infrastrukturforvalter
på strækningen Hirtshals-Hjørring. Denne strækning ejes og forvaltes af Nord-
jyske Jernbaner A/S.
Banedanmark tildeler kapacitet efter reglerne i bekendtgørelse om tildeling af
jernbaneinfrastrukturkapacitet (kanaler) mv. Brugen og disponeringen af den
tildelte kapacitet følger af reglerne i jernbaneloven, tildelingsbekendtgørelsen
og adgangskontrakten mellem Banedanmark og den enkelte jernbanevirksom-
hed.
Banedanmark har i samarbejde med DB Cargo (tidligere DB Schenker) foreta-
get flere køreplansstudier omkring kapacitet mellem Padborg og Hjørring. Ba-
nedanmark har på den baggrund tildelt en kanal på strækningen Padborg-
Hjørring, der tager 7 timer og 48 minutter at tilbagelægge (afgang fra Padborg
kl. 06.35, ankomst til Hjørring kl. 14.23). Planen er gyldig frem til køreplanskif-
tet i december 2016.
Forud for fastlæggelsen af køreplanen for 2016 ansøgte DSB om kapacitet til at
køre skoletog på strækningen Aarhus-Aalborg på mandage og fredage i perio-
derne 25. april-24. juni 2016 og 8. august-14. oktober 2016. Da der, på davæ-
rende tidspunkt, ikke var andre operatører, som havde søgt om kapaciteten fik
DSB tildelt denne kapacitet. DB Cargo har efter fastlæggelsen af køreplanen
ansøgt om kapacitet på samme strækning, derfor har det kun været mulig at