Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1627810_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. maj 2016
2016-2045
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 427
Hvad er årsagen til, at Havarikommissionen ikke umiddelbart efter anmeldel-
sen af den togafsporing i Vamdrup – som omtalt af TV Syd den 29. marts 2016
(se link) – tager de fornødne skridt til at sikre baneejeren et hurtigt sagsbe-
handlingsforløb, således at genoprettelsen af banestrækningen kan ske hurtigst
muligt, jf. at flere lokale virksomheder er afhængige af, at jernbanen fungerer?
(Link til nyhedsklippet: http://www.tvsyd.dk/nyheder/29-03-2016/1930/tog-
afsporet-ved-vamdrup.)
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Havarikommissionen, som oplyser følgende:
”Havarikommissionen blev underrettet af Banedanmark umiddelbart efter
afsporingen skete. Ulykken blev vurderet at ligge uden for Havarikommissio-
nens undersøgelsesforpligtigelse, blandt andet fordi ulykken jævnfør jernbane-
loven ikke var en alvorlig ulykke, da der hverken var dræbte, alvorligt tilskade-
komne eller skader for over 2 millioner euro. Af denne grund besluttede Hava-
rikommissionen ikke at iværksætte en undersøgelse. Denne afgørelse blev
meddelt Banedanmark i forbindelse med deres underretning (dvs. straks).
Havarikommissionen har derfor ikke på nogen måde forhindret at genopret-
ning af sporet kan ske hurtigst muligt.”
Jeg har ligeledes forhørt mig hos Banedanmark, som har oplyst følgende:
”Togafsporingen skete på et privat erhvervsspor, der er ejet af Kolding kommu-
ne. Banedanmarks hjælpevognsberedskab rykkede ud til ulykken med fire
mand, to kraner og en hjælpevogn. Da ulykken var forholdsvis omfattende ind-
kaldte Banedanmark ekstra beredskab og arbejdet fra beredskabets side blev
afsluttet i løbet af eftermiddagen onsdag den 30. marts 2016.
Banedanmark har ikke har nogle reparations- eller vedligeholdelsesforpligtel-
ser i forbindelse med sporet. Dog er Banedanmark Produktion hyret ind som
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvorfor Havarikommissionen ikke umiddelbart efter anmeldelsen af den togafsporing i Vamdrup – som omtalt af TV Syd den 29. marts 2016 (se link) – tager de fornødne skridt til at sikre baneejeren et hurtigt sagsbehandlingsforløb, til transportministeren
1627810_0002.png
ekstern entreprenør af Kolding Kommune til at gennemføre inspektion af er-
hvervssporet i form af et årligt linjesyn og melde ind, såfremt der er behov for
vedligehold af dette. Seneste linjesyn af erhvervssporet gav ikke anledning til at
iværksætte vedligehold eller anden form for udbedring af sporet.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt