Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1660521_0001.png
Administrationsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2016
Koncernstyringskontoret
Tobias Holmstrup
2016-0032/20-0064
2039796
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 425 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport- og Bygningsudvalg har stillet til justitsministeren den 7.
april 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om, hvad en rimelig ventetid er for fornyelse af kørekort til personer med diabetes samt hvornår ventetiderne kan forventes nedbragt, til justitsministeren
1660521_0002.png
Spørgsmål nr. 425 (Alm. del) fra Folketingets Transport- og Byg-
ningsudvalg:
”Idet ministeren i sit svar på spørgsmål 312, TRU alm. del, ik-
ke svarede på spørgsmålets konkrete indhold, bedes ministeren
igen besvare følgende to spørgsmål:
- Hvad er ministerens holdning til, hvad der er en rimelig ven-
tetid for fornyelse af kørekort til personer med diabetes?
- Hvornår forventes ventetiderne nedbragt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse hos Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Københavns Vestegns Politi og Midt- og Vestjyllands Politi,
som har ansvaret for henholdsvis Administrativt Center Øst og
Administrativt Center Vest (ACØ og ACV) fremsender hvert
14. dag en status til Rigspolitiet vedrørende sagsbehandlingsti-
der på alle sagsområder i centrene. Rigspolitiet har til brug for
besvarelsen taget udgangspunkt i denne løbende status vedr.
sagsbehandlingstider.
I nedenstående skema er den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid på afsluttede kørekortsager i ACØ og ACV opgjort for pe-
rioden januar 2016 til og med juli 2016. Det er ikke muligt at
opgøre sagsbehandlingstiden for de respektive sagstyper på kø-
rekortområdet, herunder udskille diabetessager. Oplysningerne
stammer fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) og dækker
over den gennemsnitlige alder i kalenderdage (inkl. weekender
og helligdage) fra modtagelsestidspunkt til henlæggelse af sa-
gen (en sags afslutning).
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
Måned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
ACØ
146,3
119,0
121,1
122,8
161,1
132,5
96,2
ACV
88,0
60,2
48,3
52,6
47,7
45,3
49,0
Rigspolitiet kan samtidig oplyse, at ACV i perioden fra den 1.
januar 2016 til og med den 31. juli 2016 har nedbragt antallet
af verserende sager fra ca. 15.980 til ca. 8.507. I samme perio-
de har ACØ nedbragt antallet af verserende sager fra ca.
18.992 til ca. 11.703.
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om, hvad en rimelig ventetid er for fornyelse af kørekort til personer med diabetes samt hvornår ventetiderne kan forventes nedbragt, til justitsministeren
Som det fremgår ovenfor er den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i både ACØ og ACV nedadgående, ligesom antallet af
verserende sager er nedbragt væsentligt i begge centre.
Dette skyldes bl.a., at Rigspolitiet har tilført centrene flere res-
sourcer til at håndtere ophobningen af sager, samt at der i cen-
trene gennemføres målrettede indsatser for at nedbringe sags-
behandlingstiden i kørekortsager. I relation hertil kan det oply-
ses, at der endvidere arbejdes på at fastsætte fælles servicemål
for behandling af kørekortsager, som ligeledes skal understøtte
en løbende nedbringelse af sagsbehandlingstider på kørekort-
områder.
Rigspolitiet har således stort fokus på en fortsat nedbringelse
af sagsbehandlingstiderne på kørekortområdet og vil dermed
også fremover følge udviklingen i sagsbehandlingstiderne tæt.”
Sagsbehandlingstiden for konkrete kørekortsager bør naturligvis være så
kort, som det er muligt, uden at det går ud over kvaliteten af sagsbehand-
lingen. Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 424
(Alm. del) fra Folketingets Transport- og Bygningsudvalg er det imidlertid
kun en mindre del af de sager, hvor der er helbredsoplysninger om diabe-
tes, som kan afgøres umiddelbart efter modtagelsen, mens den resterende
del skal forelægges for sundhedsmyndighederne.
Jeg finder ikke de hidtidige sagsbehandlingstider for tilfredsstillende, men
har i den forbindelse noteret, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
kørekortsager ved ACV og ACØ generelt er nedadgående, samt at antallet
af verserende sager i begge centre er nedbragt væsentligt. Samtidig har jeg
noteret, at der fortsat arbejdes målrettet på at nedbringe sagsbehandlingsti-
den for kørekortsager, ligesom der vil blive fastsat servicemål for behand-
lingen af kørekortsager.
Jeg har endvidere noteret, at ACØ har betydeligt længere sagsbehandlings-
tider end ACV. Jeg har på baggrund af denne forskel i sagsbehandlingsti-
der mellem de to administrative centre anmodet Rigspolitiet om i særlig
grad at understøtte øget fremdrift i forhold til sagsbehandlingstiderne i kø-
rekortsager ved ACØ.
3