Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1660519_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Transport- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. april 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0032/20-0045
1894256
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 312 (Alm. del), som
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg har stillet til justitsministeren
den 29. februar 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn
(S).
Søren Pind
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om, hvordan fornyelse af kørekort til personer med diabetes kan tage op til 1,5 år, hvor det tidligere tog få uger, til justitsministeren
1660519_0002.png
Spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra Folketingets Transport- og
Bygningsudvalget:
”Mener ministeren, at det er rimeligt, at personer med diabetes,
der har en kortere gyldighedsperiode på kørekort, oplever
lange ventetider på fornyelse af kørekortet på op til 10
måneder, som beskrevet i artiklen ”Træt af midlertidige
kørekort: Gert har ventet i kø siden maj” fra Ekstra Bladet 8.
januar
2016?
http://ekstrabladet.dk/nationen/traet-af-
midlertidige-koerekort-gert-har-ventet-i-koe-siden-
maj/5900399”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet og Transport- og Bygningsministeriet.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis henvise til Transport- og
Bygningsministeriets besvarelse af 26. januar 2016 af
spørgsmål nr. 188 fra Transport- og Bygningsudvalget (Alm.
del).
Som det fremgår heraf er projektets styregruppe i lyset af
driftssituationen blevet videreført, og der er iværksat en række
tiltag, ligesom der er tilført begge centre ekstra ressourcer i
2016. Centrenes drift og personalenormering følges fortsat tæt
med særligt fokus på sagsbehandlingstiden i ACØ.
I nedenstående skemaer har ACV og ACØ opgjort den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid på afsluttede kørekortsager
for perioden fra 1. oktober 2015 til og med februar 2016. Data
stammer fra politiets sagsstyringssystem og dækker over den
gennemsnitlige alder fra modtagelsestidspunkt til henlæggelse.
Rigspolitiet skal bemærke, at tallene er dynamiske og opgjort
ultimo februar 2016.
ACØ – Gennemsnitlige sagsbehandlingstider pr. måned (2015-2016)
Måned
Antal dage
Oktober
140,4
November
133,5
December
133,8
Januar
146,3
Februar
119
ACV – Gennemsnitlige sagsbehandlingstider pr. måned (2015-2016)
Måned
Antal dage
Oktober
77,5
November
75,4
December
73,2
Januar
87,8
Februar
60,7
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om, hvordan fornyelse af kørekort til personer med diabetes kan tage op til 1,5 år, hvor det tidligere tog få uger, til justitsministeren
Det kan endvidere oplyses, at ACV i perioden fra 1. januar
2016 til og med februar 2016 har nedbragt antallet af
verserende sager med ca. 2.800 sager. ACØ har i den samme
periode nedbragt antallet med ca. 2.500 sager.
Som det tillige fremgår af besvarelsen af spørgsmål 188, har
Rigspolitiet foreslået Trafik- og Byggestyrelsen tiltag, der kan
lette sagsbehandlingen. Rigspolitiet har således i et brev af 19.
november 2015 anmodet om, at det igangværende arbejde med
at forenkle blanketterne til helbredsmæssige oplysninger
afsluttes snarest muligt. Forenklingen forventes at kunne
formindske antallet af sager med helbredsmæssige
oplysninger, der ikke er relevante for færdselssikkerheden i
den pågældende kategori, markant. Rigspolitiet har endvidere
foreslået, at kompetencen til at træffe afgørelse i en sag, hvor
ansøger har nedsat hørelse, overføres fra politiet til
kommunerne. Efter Rigspolitiets vurdering vil dette ikke have
konsekvenser for færdselssikkerheden og vil ikke påvirke
kommunernes ressourceforbrug. Rigspolitiet har samtidig
anbefalet, at kørekortcirkulæret ændres således, at eventuel
medsendelse af akter til Styrelsen for Patientsikkerhed
(tidligere Sundhedsstyrelsen) vurderes konkret, hvilket vil
kunne reducere centrenes personaleforbrug i forbindelse med
fremfindelse af akter. Rigspolitiet har i alle tre tilfælde
medsendt forslag til en ny ordlyd af de relevante bestemmelser.
Herudover anbefaler Rigspolitiet i samme brev, at der
udarbejdes en vejledning til de trafikanter, som indkaldes til
vejledende helbredsmæssig køretest, idet et sådant materiale
vil kunne reducere antallet af forespørgsler til politiet. I brevet
beskriver Rigspolitiet nærmere, hvorledes arbejdet med en
sådan vejledning kan tilrettelægges, ligesom det tilkendegives,
at politiet gerne vil deltage i arbejdet. Rigspolitiet har i et brev
af 9. februar 2016 til Trafik- og Byggestyrelsen bragt sagen i
erindring, men har endnu ikke modtaget svar.
Afslutningsvis kan det oplyses, at Rigspolitiet som anført
ovenfor fortsat har meget stort fokus på at få nedbragt
sagsbehandlingstiden i centrene. Dette gælder såvel
driftsoptimering som yderligere forslag til regelforenkling.
Rigspolitiet vil i den forbindelse snarest foreslå den nye
Færdselsstyrelse at overveje, hvorvidt en ansøger af sin læge
kan få udleveret en kopi af lægeattesten, således at ansøgeren
fra sagens begyndelse er bekendt med de lægelige oplysninger.
Dette vil kunne formindske antallet af partshøringer mv., som
centrene skal foretage.”
Transport- og Bygningsministeriet har oplyst følgende:
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om, hvordan fornyelse af kørekort til personer med diabetes kan tage op til 1,5 år, hvor det tidligere tog få uger, til justitsministeren
1660519_0004.png
”[D]et fremgår af færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 2, at kørekort
udstedes til en person, der er i besiddelse af tilstrækkelig syns-
og høreevne samt i øvrigt af den fornødne åndelige og
legemlige førlighed. De nærmere mindstekrav til fysisk og
psykisk egnethed til at føre motordrevet køretøj fremgår af
kørekortbekendtgørelsens
1
bilag 2, som suppleres af
kørekortcirkulærets
2
bilag 1. Mindstekravene til personer med
diabetes fremgår ligeledes af disse bilag.
De gældende danske helbredsmæssige mindstekrav bygger på
EU-regler fastsat i bilag III i 3. kørekortdirektiv
3
. Ved direktiv
2009/112/EF af 25. august 2009 er der sket en ændring af
nogle af de helbredsmæssige minimumsbetingelser for
udstedelse mv. af kørekort, bl.a. for så vidt angår personer med
diabetes. Reglerne er implementeret i Danmark ved
bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kørekort
4
og
cirkulære om ændring af cirkulære om kørekort
5
.
Hvad angår udstedelse, fornyelse eller bevarelse af kørekort
for
personer
med
diabetes,
fremgår
det
af
kørekortbekendtgørelsens bilag 2, litra E, nr. 3, at kørekort til
almindelig bil kan udstedes med en tidsbegrænsning på højst 3
år, når der behandles med insulin mv. Hvis der ikke behandles
med insulin mv., kan kørekortet udstedes med en
tidsbegrænsning på højst 5 år.
Gyldighedstiden for kørekort til personer med diabetes kan
derfor variere afhængigt af de lægelige oplysninger i sagen.
Reglerne om fornyelse af kørekort fremgår af
kørekortbekendtgørelsens kapitel 9, hvorefter ansøgning om
fornyelse af kørekort ved udløb af gyldighedstiden for en eller
flere kategorier skal indleveres til kommunen.
Hvor kørekortets gyldighedstid er individuelt fastsat på grund
af helbredsmæssige forhold efter kørekortbekendtgørelsens §
83, stk. 1, skal ansøgning om fornyelse af kørekort tillige
vedlægges en lægeattest, jf. kørekortbekendtgørelsens § 93,
stk. 3.
Afgørelse om udstedelse af kørekort til personer med diabetes
træffes af politiet, jf. kørekortbekendtgørelsens § 31, stk. 1.
Bekendtgørelse om kørekort, nr. 312 af 25. marts 2015
2
Cirkulære om kørekort, nr. 9163 af 25. marts 2015
3
Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort
4
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kørekort, nr. 961 af 13. september
2011
5
Cirkulære nr. om ændring af cirkulære om kørekort, nr. 64 af 13. september 2011
1
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om, hvordan fornyelse af kørekort til personer med diabetes kan tage op til 1,5 år, hvor det tidligere tog få uger, til justitsministeren
Transport- og Bygningsministeriet kan desuden oplyse, at der
udarbejdes nye blanketter, der skal lette sagsbehandlingen i
Rigspolitiets administrative centre.
Rigspolitiets forslag om overførelse af afgørelseskompetencen
til kommunerne i høresager er blandt de områder, der
undersøges i den arbejdsgruppe med deltagelse af
Færdselsstyrelsen og Sundhedsstyrelsen, der skal komme med
forslag til ændring af procedurerne på hele det
trafikmedicinske område med henblik på at lette
sagsbehandlingen i kørekortsager.
Transport- og Bygningsministeriet kan herudover oplyse, at
ministeriet foretager de af Rigspolitiet foreslåede ændringer i
kørekortcirkulæret, som kan sikre, at eventuel medsendelse af
akter til Styrelsen for Patientsikkerhed (tidligere
Sundhedsstyrelsen) vurderes konkret, hvilket vil kunne
reducere centrenes personaleforbrug i forbindelse med
fremfindelse af akter.
Ministeriet overvejer desuden løbende, hvilke initiativer der
kan iværksættes for at smidiggøre sagsbehandlingen i
kørekortsager.”
Justitsministeriet kan henholde sig til udtalelserne fra Rigspolitiet og
Transport- og Bygningsministeriet.
5