MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. april 2016
2016-2011
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 7. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Nikolaj Amstrup (ALT).
Spørgsmål nr. 423:
Ved det politiske seminar om Øresundsregionen den 5. april 2016 blev der talt
om muligheden for at lave yderligere midlertidige perroner i Kastrup, der ville
kunne få togtrafikken til at glide mere smidigt mellem Danmark og Sverige. Er
det en idé, ministeren har overvejet eller vil se på mulighederne for at gennem-
føre?
Svar:
Transport- og Bygningsministeriet har i perioden ultimo januar til primo marts
2016 drøftet mulighederne for at etablere en midlertidig perron ved godssporet
ved Københavns Lufthavn med Banedanmark, DSB, Skånetrafiken og Sund &
Bælt. Ministeriet bestilte i den forbindelse et løsningsforslag fra Banedanmark.
Banedanmark oplyste medio februar, at det efter Banedanmarks vurdering ville
være muligt at etablere en midlertidig perron med en levetid på maksimalt 24
måneder ved det sydlige godsspor på fire til seks uger fra en politisk beslutning.
Henset til perronens midlertidige karakter og muligheden for hurtig etablering,
var der i Banedanmarks oplæg tale om en simpel trækonstruktion uden anden
aptering end belysning og med en rampe som eneste adgangsvej, det vil sige
med begrænset anvendelighed for bevægelses- og synshæmmede passagerer.
Ministeriet bad herefter Banedanmark, DSB, Skånetrafiken og Sund & Bælt om
en fælles stillingtagen til etablering af en sådan midlertidig perron. Parterne
oplyste primo marts, at Banedanmark, DSB og Skånetrafiken vurderede, at den
foreslåede perron alene ville muliggøre en forbedret trafikafvikling i retning
mod København, mens der i retning fra København mod lufthavnen ikke ville
ses en forbedring. Samlet set vurderede de tre parter derfor, at en midlertidig
perron kun ville have en meget lille effekt, herunder henset til generne for især
handicappede, gangbesværede og passagerer med bagage. Der var derfor enig-
hed blandt Banedanmark, DSB og Skånetrafiken om, at etablering af en midler-
tidig perron ikke kunne anbefales. Sund & Bælt havde ingen bemærkninger.
Ministeriet er på den baggrund ikke gået videre med forslaget.