Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1628764_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Transport- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0032/20-0059
1926410
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 417 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport- og Bygningsudvalg har stillet til justitsministeren den 6.
april 2016.
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvordan Uber-chauffører konkret identificeres og pågribes af politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 417 (Alm. del) fra Folketingets Transport- og Byg-
ningsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvordan Uber-chauffører konkret iden-
tificeres og pågribes af politiet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, som har indhentet følgende udtalelse fra Kø-
benhavns Politi:
”Der foretages ikke færdselsmæssige indsatser specielt målret-
tet mod Uber-chauffører. Uber-chauffører anvender deres egne
køretøjer, og der er ikke særlige kendetegn, der umiddelbart
identificerer dem som chauffører. Uber-chauffører udfindes
derfor i forbindelse med almindelige rutinemæssige færdsels-
kontroller eller ved andre målrettede færdselsindsatser for ek-
sempel vedrørende lygteføring eller kørselsfejl.
Identifikation af Uber-chauffører kan foregå ved, at polititjene-
stemanden konstaterer, at chaufførens mobiltelefon ligger
fremme med Uber-app’en synlig. Ofte er det imidlertid passa-
geren i bilen, der oplyser, at der er tale om kørsel med Uber.
Endvidere har Københavns Politi modtaget 7 skriftlige anmel-
delser mod Uber-chauffører. Disse sager er efterforsket, og der
er rejst sigtelse mod 7 chauffører.”
2