MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. april 2016
2016-1858
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 29. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 410:
Ministeren bedes kommentere klagen fra Jesper Frimand vedrørende brobyg-
geriet på Stubberupvej mellem Tingsted og Stubberup, Nykøbing Falster, jf.
TRU alm. del - bilag 218.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst mig følgende,
som jeg skal henholde mig til:
Udskiftningen af broen på Stubberupvej sker som led i de fremrykkede aktivite-
ter i forbindelse med den faste forbindelse over Femern Bælt, som blev beslut-
tet i 2013. Broen på Stubberupvej indgår i en bropakke omfattende udskiftning
af i alt 18 vejbærende broer på Lolland og Falster. Banedanmark indgik kon-
trakt med Arkil A/S om opførelse af de 18 vejbærende broer i marts 2014 og
selve anlægsarbejdet blev påbegyndt i maj 2014 og løber frem til 2017.
Broen på Stubberupvej blev nedrevet i weekenden den 27. marts til den 30.
marts 2015. Broen blev nedrevet som den ottende af de i alt 18 broer og var
oprindeligt planlagt færdig ultimo november 2015.
Etableringen af de 18 vejbærende broer sker som totalentreprise, hvilket bety-
der, at det er entreprenøren, som står for såvel projektering og anlæg af broer-
ne. Banedanmark har i den forbindelse opstillet nogle rammevilkår, som entre-
prenøren skal overholde. For så vidt angår de tidsmæssige rammer har Ba-
nedanmark blandt andet opstillet krav til maksimal varighed af vej- og bane-
lukninger.
Ved en gennemførelse af stikprøvekontrol af svejsningerne på spunsvæggen i
september 2015 opdager Banedanmark, at svejsningerne ikke opfylder kravene
hertil. Det betyder, at entreprenøren skal forstærke en stor del af de gennem-
førte svejsninger, hvilket er en meget tidskrævende proces. Dette medfører
samtidig, at en række arbejder bliver udskudt til senere og dermed kommer ind