Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1623815_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. april 2016
2016-1858
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 29. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 410:
Ministeren bedes kommentere klagen fra Jesper Frimand vedrørende brobyg-
geriet på Stubberupvej mellem Tingsted og Stubberup, Nykøbing Falster, jf.
TRU alm. del - bilag 218.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst mig følgende,
som jeg skal henholde mig til:
Udskiftningen af broen på Stubberupvej sker som led i de fremrykkede aktivite-
ter i forbindelse med den faste forbindelse over Femern Bælt, som blev beslut-
tet i 2013. Broen på Stubberupvej indgår i en bropakke omfattende udskiftning
af i alt 18 vejbærende broer på Lolland og Falster. Banedanmark indgik kon-
trakt med Arkil A/S om opførelse af de 18 vejbærende broer i marts 2014 og
selve anlægsarbejdet blev påbegyndt i maj 2014 og løber frem til 2017.
Broen på Stubberupvej blev nedrevet i weekenden den 27. marts til den 30.
marts 2015. Broen blev nedrevet som den ottende af de i alt 18 broer og var
oprindeligt planlagt færdig ultimo november 2015.
Etableringen af de 18 vejbærende broer sker som totalentreprise, hvilket bety-
der, at det er entreprenøren, som står for såvel projektering og anlæg af broer-
ne. Banedanmark har i den forbindelse opstillet nogle rammevilkår, som entre-
prenøren skal overholde. For så vidt angår de tidsmæssige rammer har Ba-
nedanmark blandt andet opstillet krav til maksimal varighed af vej- og bane-
lukninger.
Ved en gennemførelse af stikprøvekontrol af svejsningerne på spunsvæggen i
september 2015 opdager Banedanmark, at svejsningerne ikke opfylder kravene
hertil. Det betyder, at entreprenøren skal forstærke en stor del af de gennem-
førte svejsninger, hvilket er en meget tidskrævende proces. Dette medfører
samtidig, at en række arbejder bliver udskudt til senere og dermed kommer ind
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om kommentar til klage fra Jesper Frimand vedrørende brobyggeriet på Stubberupvej mellem Tingsted og Stubberup, Nykøbing Falster, til transport- og bygningsministeren
1623815_0002.png
i vinterperioden, hvilket har været medvirkende til forsinkelser på brobyggeri-
et.
De seneste meldinger fra entreprenøren til Banedanmark er, at broen på Stub-
berupvej kan åbne for trafik den 26. april 2016. Dette vil i så fald være en for-
sinkelse på fem måneder.
Det er Banedanmarks vurdering, at en forsinkelse af denne størrelsesorden er
kritisabel. Af hensyn til sikkerheden i konstruktionen og levetiden af anlægget
har det dog været nødvendigt at få gennemført svejsningerne i en tilstrækkelig
høj kvalitet.
De nævnte udfordringer har påvirket stort set alle igangværende broer omfattet
af kontrakten og det er derfor desværre ikke kun broen på Stubberupvej, der er
forsinket. Det er derfor ikke et spørgsmål om, at Stubberupvej er blevet nedpri-
oriteret. Det er ligeledes heller ikke et spørgsmål om, at andre projekter i Ba-
nedanmark er blevet prioriteret højere.
Banedanmark har grundet usikkerheden knyttet til de tidsmæssige konsekven-
ser af de ovenstående udfordringer valgt ikke at informere offentligheden lø-
bende. Intentionen fra Banedanmarks side har været at give præcis og korrekt
information og derfor har informationen været utilstrækkelig. Banedanmark
tager derfor kritikken til efterretning og vil fremadrettet have fokus på at give
bedre information, selv om denne information kan være behæftet med en vis
usikkerhed.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt